Psychologie van de beweging: afspraken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Aandacht voor het steunend netwerk
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
(Kwali)tijd van leven (para)medisch centrum S e c o n d C a r e
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Academie voor Management
Clinic Sportpsychologie
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
CGT als hulpmiddel in de verpleegkundige praktijk
Workshop Knallende ruzie
Riëtta Oberink Psycholoog Klinische Psychologie UvA
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
examen 4 vragen Algemene vragen 2 bladzijden Betoog waarin
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Arousal, angst & stress Definities
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Liefde is... Liefde is... Liefde is... Liefde is...
Leiderschap en zelfbedrog:
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Active ageing.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Angststoornissen.
: kloof tussen burger en politiek
© Wilma de Hond 2015.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Model-leren.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Weerbaarheid tegen ongezonde stress en burnout vergroten
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Behandeling van de dwangstoornis bij kinderen en adolescenten.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Sheets: Kamer: ML
Doelen van deze presentatie:
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Stress op de middelbare school
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
PODIUMANGST Liesbeth Citroen en Martine van der Loo
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
Psychologie van het leren
Introductie Relational Frame Theory (RFT)
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Gedragsproblemen en stoornissen
Iemand met een dwangstoornis!
Transcript van de presentatie:

Psychologie van de beweging: afspraken Lessen: maandag 11u45-12u45 Cursus: aantal hoofstukken uit M. Jarvis (1999), leerpsychologie (open universiteit) Transparanten: op website van vakgroep “Gedragstherapie en Psychologische Begeleiding” Examen: gesloten boek, schriftelijk, 3 vragen Voorbeeldvragen Vragenles

Doelstellingen Inzicht in de theoretische basis van een aantal psychologische concepten Illustratie van de praktische relevantie van deze concepten voor beweging

Inhoud Leren (habituatie, klassieke en operante conditionering Aandachtsafleiding, exposure, straf Persoonlijkheid Attitudes Sociale invloed Emotie en stress: angst en agressie

Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid Operante conditionering Leren van controleerbaarheid

Habituatie = gewenning of afname van respons op stimulus door herhaalde aanbieding Alle dieren Korte-termijn en lange-termijn habituatie Cognitieve representatie van stimulus en omgeving Aandacht en habituatie: negeren van irrelevantie informatie

Relevantie van stimulus

Aandacht Wat? Selectie van informatie Waarom? We kunnen niet op alles terzelfdertijd reageren Functie? Beschermen van gedrag waarmee we bezig zijn Onderbreken van gedrag wanneer iets belangrijks gebeurt

Belangrijke variabelen Bottom-up processen Top-down processen Omgevingsvariabelen

Oefening 1: Aandacht Albert, een veertigjarige arbeider, klaagt reeds jaren over schietende en branderige rugpijn. Hij is ervan overtuigd dat een ernstig letsel de oorzaak van zijn pijn is, maar artsen vinden hiervoor geen aanwijzingen. De huisarts vermoedt dat Albert voordeel haalt uit zijn klachten. Albert is altijd een zenuwachtig iemand geweest. Er is daarenboven een reorganisatie op het werk van Albert, en veel werknemers dreigen ontslagen te worden. Door de rugpijn is Albert verzekerd van een vervangingsinkomen. Albert vreest dat door rugbelastende activiteiten het letsel zal toenemen, en vermijdt deze zoveel mogelijk. Toch heeft hij het gevoel dat hij weinig kan doen om de intensiteit van de pijn te verminderen. Ongeacht waarmee hij bezig is, merkt hij de minste verandering in zijn pijn op. Hij kan zijn gedachten moeilijk op iets anders dan de pijn richten. Hij klaagt dat hij zich door de pijn niet goed meer kan concentreren. Enkel als hij met zijn postzegelverzameling bezig is, voelt hij de pijn minder. Hij vertelt dit niet graag aan anderen omdat hij bang is dat ze zullen zeggen dat zijn pijn ingebeeld is.

Aandacht Bottom-up karakteristieken Top-down karakteristieken Omgeving Intensiteit van de pijn Veranderingen in pijn Top-down karakteristieken Betekenis van de pijn (relevantie) Catastrofale gedachten over pijn Omgeving Prikkelarme omgeving

Aandachtsafleiding Wat? Intentioneel aandacht wegrichten van iets Hoe? Iets plezant denken, mentaal tellen, ontspannen,… Effectief? Volgens man in de straat Inspannend en na-effecten: vermoeidheid Paradox van niet-denken Niet voor iedereen effectief Omgeving zoeken die voldoende afleidt Sensorische monitoring