MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vrijwilligers & motivatie
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
In je element zijn slim samen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Waardenmanagement De Transities
COMPETENTIEONTWIKKELING
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Leidinggeven en coachen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Reorganisatie = (tijd)verspilling
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Motiveren van vrijwilligers
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Niet differentiëren maar socialiseren
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het coachende functioneringsgesprek
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Groepsdynamica.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
ZESC – Situationeel leiderschap
Executieve functies Marije Ruben.
Een vergadering organiseren
Verbonden voelen met de natuur
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk

Wat is motiveren? Gedragbeïnvloeding in de positieve zin enthousiast maken stimuleren om doelgericht inspanningen te leveren stimuleren om prestaties te leveren dus: productief, veilig en gewenst gedrag ook toekomstig meermaals te herhalen

Basisprincipes

De chef staat op zijn strepen Behandelen en beschouwen als onvolwassen en luie wezens gebrek aan zelfstandigheid geen blijk van vertrouwen frustratie en gedimotiveerdheid

Dwang als motivatie - instrument Werkt niet meer kwaliteit werk zakt betrokkenheid is laag ongenoegen hoog ziekteverzuim lage opkomst bij activiteiten

Bij brandweer: Op lange termijn is het destructief enkel verantwoord in crisissituaties voor eenheid in bevel en snelle interventieuitvoering

Wat wel? Horizontale organisatie overleg delegeren ondergeschikten = mondige meedenkende gemotiveerde en creatieve medewerkers leiders = coaches

Factoren die motivatie gunstig beïnvloeden Communiceren delegeren streven naar optimale haalbaarheid prestatienormen zelfstandigheid doelgerichtheid erkenning voorbeeldgedrag en imitatie structuur en betekenis feedback

Communiceren Twee - richtingen verkeer: informatie meedelen en geven van instructies + actief luisteren naar wat de medewerkers te vertellen hebben betere informatie = betere motivatie = meer belangstelling = meer betrokkenheid

Delegeren Moet leiden naar sneller uitvoeren van taken op termijn meer betrokkenheid op termijn meer vakbekwaamheid op termijn hogere kwaliteit komt tegemoet aan wens tot meer zeggenschap en het zich nuttig voelen

Streven naar optimale haalbaarheid Overbrugbare maar toch voldoende grote afstand tussen de opdracht en het te verwachten resultaat te kleine uitdaging = te weinig spanning te grote uitdaging = vrees voor mislukking (faalangst) capaciteiten moeten goed gekend zijn

Prestatienormen Is datgene wat men binnen de job dient te bereiken moet opgenomen zijn in de functiebeschrijvingen en de functieprofielen van de organisatie

Prestatienormen Intern: die men zichzelf oplegt extern: opgelegd door de organisatie absoluut extern: vastgelegd bij contract relatieve: in vergelijking met prestaties van anderen regelmatige evaluatie werkt motiverend

Zelfstandigheid Motivatie groeit naarmate men meer ruimte krijgt voor eigen inbreng wel rekening houden met de optimale haalbaarheid

Doelgerichtheid Doel moet goed bekend zijn om de motivatie te bevorderen

Erkenning Waarderen en loven voor wat goed gedaan is voortdurende kritiek is te vermijden en leidt tot onzekerheid en twijfel

Voorbeeldgedrag en imitatie Zelf als voorbeeld gedragen visie hebben en geloofwaardig overkomen fierheid en liefde voor de job streng zijn voor zichzelf rechtschapen en eerlijk zijn voorbeeld geven moeilijke beslissing niet uit de weg gaan

Structuur en betekenis Plaatsen van de opdracht binnen de juiste context duidelijke structuur = duidelijkheid losse structuur = onduidelijkheid

Feedback Verstrekken van informatie over de resultaten van de actie laat zelf - evaluatie toe laat bijsturingen toe

Beproefde motivatieregels Inspraak Afstemmen op menselijke maat Werkoverleg belonen

Motivatie en arbeidsvoldoening Neem duidelijke beslissingen beperk controle - stimuleer zelfcontrole voldoende verantwoordelijkheid geven waardeer de bijdrage specialisaties voor specialisten teamgeest stimuleren

Inhoudelijk Waarom boeiend inspraak laten afhandelen

Erkenning Geen favoritisme geef antwoord op vragen ruimte voor inspraak ervaring laten opdoen feedback en waardering