Selectieve aandacht voor schuldige kennis Bruno Verschuere Promotor: Prof. Dr. Geert Crombez.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Bodemdaling NW Friesland
Peter Strawson.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Anorexia en Boulimia Nervosa
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diabetes en de hersenen
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Voorstelling cursus criminologie
examen 4 vragen Algemene vragen 2 bladzijden Betoog waarin
Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez
Gecontroleerde en automatische processen
Psychologie van de beweging: afspraken
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
De Verborgen Informatie Test: wetenschappelijke « leugendetectie »?
Arousal, angst & stress Definities
Bewegen en Sport: nu en later
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Kijken naar empirisch onderzoek (deel 1) Maandag 17 februari 2003 Empirische criminologie.
5 Werving en selectie.
Wetenschappelijke methode
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Validiteit.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Dossier Empowerment.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Testen met aandacht Een betere tester door Mindfulness Esther Kluver.
Gezondheid en participatie
Effectief communiceren
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Onderzoeksvaardigheden
Naar een duurzaam HRM beleid
Evaluatie Trainingskamp Cyprus 2015 Scores en reacties deelnemers en begeleiding.
Verschillende rollen en stijlen
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Verhoogd risico, hoe leg je dat uit? Communicatie over cardio-metabool risico Dr. Liesbeth Claassen (i.s.m. Dr. Olga Damman)
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
[Naam project] [Naam presentator]
Transcript van de presentatie:

Selectieve aandacht voor schuldige kennis Bruno Verschuere Promotor: Prof. Dr. Geert Crombez

Opbouw doctoraatspresentatie  ‘Leugendetectie’:  controverse  verschillende technieken  Schuldige kennis test  Selectieve aandacht voor schuldige kennis

Leugendetectie Detectie van liegen - nonverbaal gedrag - verbaal gedrag - fysiologische reacties > polygraaf

Polygrafie  Meting fysiologische reacties:  Ademhaling (abdominaal/thoracaal)  Huidgeleiding  Hartslag  Leugenrespons = ?  Daarom: geen meting van ‘liegen’, wel van lichamelijke opwinding bij liegen

Relevantie?  Toegepast in meer dan 30 landen (waaronder België)  Gebruikt in:  Veiligheidsinstanties (vb: FBI, CIA)  Personeelsselectie (beperkt sinds FPPA, 1988)  Strafrechtelijk onderzoek  Psychologisch instrument: gebruikt door rechercheurs, niet door psychologen

(Grote) controverse  Maatschappelijk, juridisch  Academisch  Theoretische onderbouwing?  Validiteit/betrouwbaarheid  Is kritiek terecht?  > 10 verschillende technieken  Twee belangrijkste:  Controle-vragen techniek (CVT)  Schuldige kennis test (SKT)

Controlevragentechniek (CVT)  Meten fysiologische reactie bij:  misdrijf-relevant vragen (R)  Vb: « Heeft u maandag het geld gestolen? »  (emotionele) controle vragen (C)  Vb: « Voor maandag, heeft u ooit iets gestolen? »  Assumpties:  Enkel schuldige liegt op R  R is bedreigender  Autonome reactie op R > C

Belangrijkste kritieken CVT  Othello-effect  kans vals positieven te hoog (5-40%; Lykken, 1998)  Zwakke theoretische onderbouwing  Conclusie BPS (1986):  « polygraph = not acceptable in psychometric terms»

Schuldige Kennis Test (SKT)  Enkel schuldige bezit bepaalde informatie omtrent misdrijf  « Als jij de dader bent, weet je welke kleur de rok van het slachtoffer was. Was deze: »  groen= controle-item  blauw= correcte alternatief (schuldige kennis)  zwart= controle-item  geel= controle-item  Consistent verhoogde autonome reactie op schuldige kennis items: schuldig!

SKT: wetenschappelijk onderbouwde polygrafie  Bescherming voor onschuldigen  Betere theoretische onderbouwing Autonome reactie = oriënteringsreflex (OR) naar relevante stimulus (Lykken, 1959; Ben-Shakhar, 1994; Sokolov, 1996)

Oriënteringsreactie Stimulus: globale analyse: nieuw/relevant ? Neen Ja Habituatie Oriëntering

Oriënteringsreactie (vervolg)  OR: organisme richt zich naar stimulus  OR = meetbaar:  Overt gedrag  Hartslagdaling  Huigeleidingsrespons (SCR)  Toegepast op SKT:  Correcte alternatief = enkel relevant voor schuldige  Ontlokt signaal-OR  Meetbaar met polygraaf (SCR)

Eigen onderzoek: de cognitieve inbreng Literatuur: OR // selectieve aandacht  Hulstijn (1979)  Dawson & Schell (1982)  Cowan (1988, 1995)  Öhman (1979, 1992)

OR: de cognitieve visie  Informatieverwerkingsvisie op OR:  Functionaliteit OR: verbeteren informatieverwerking (Cowan, 1995)  OR gaat gepaard met overgang van automatische naar gecontroleerde verwerking (Öhman, 1992)  Meten: RT op secundaire taak (Siddle, 1991)  Onderzoeken mechanismen SKT:  Traditioneel aan de hand van fysiologie  Met cognitieve visie op OR kan ook gebruik gemaakt worden van cognitieve paradigmata

Studie 1: stipclassificatietaak  Hypothese:  Schuldige kennis eist aandacht op  Stipclassificatietaak  Stippen (taak-relevant): horizontaal of verticaal?  Vooraf: aanbieding twee foto’s (taak-irrelevant)  Manipulatie: ervaring met irrelevante stimulus  N =onbekend  LK =bekend  SK =bekend & relevant  Predictie:  Schuldige kennis als taak-irrelevante stimulus eist aandacht op en interfereert met stipclassificatie

x

:

 Conform predictie: HE: RT (SK) > RT (LK)  Effect toestandsangst?  Mediaansplit: LA ( 39)  HE enkel significant voor HA  Hypothese:  SK enkel voldoende signaalwaarde voor hoog angstigen Resultaten stipclassificatietaak

Stipclassificatie: vervolgstudie  Hypothese:  Indien signaalwaarde SK voldoende groot is, zullen ook laagangstigen RT-vertraging vertonen  Optie1: foto’s uitkiezen  PPn ‘kiezen’ SK-items (cfr. Ben-Shakhar, 1994)  Voorlopige analyse: gedeeltelijke replicatie  Optie2: « EQ »- polygraaftest  Stressinductie: EQ-test  « Tracht emoties onder controle te houden »  Sterkere signaalwaarde schuldige kennisitems

Volgende onderzoeken  Toetsen alternatieve verklaringen  Vermijding? korte SOA  OR? Fysiologie: SCR, HR  Perfectioneren paradigma  Habituatie? % neutrale items verhogen  Strategische verwerking? Geheugentest  Toetsen gekende factoren SKT  Motivatie, liegen, extraversie,…

Samenvattend: doelstellingen doctoraat  Maatschappelijk  Wetenschappelijk studie van polygrafie  Theoretisch  Onderbouwing SKT toetsen  Bijdrage aan onderzoek: OR & aandacht  Introductie cognieve paradigma  Toegepast  Detectie van schuldige kennis aan de hand van RT’en?

Bedankt voor uw aandacht, Bruno Verschuere