Selectieve aandacht voor schuldige kennis Bruno Verschuere Promotor: Prof. Dr. Geert Crombez
Opbouw doctoraatspresentatie ‘Leugendetectie’: controverse verschillende technieken Schuldige kennis test Selectieve aandacht voor schuldige kennis
Leugendetectie Detectie van liegen - nonverbaal gedrag - verbaal gedrag - fysiologische reacties > polygraaf
Polygrafie Meting fysiologische reacties: Ademhaling (abdominaal/thoracaal) Huidgeleiding Hartslag Leugenrespons = ? Daarom: geen meting van ‘liegen’, wel van lichamelijke opwinding bij liegen
Relevantie? Toegepast in meer dan 30 landen (waaronder België) Gebruikt in: Veiligheidsinstanties (vb: FBI, CIA) Personeelsselectie (beperkt sinds FPPA, 1988) Strafrechtelijk onderzoek Psychologisch instrument: gebruikt door rechercheurs, niet door psychologen
(Grote) controverse Maatschappelijk, juridisch Academisch Theoretische onderbouwing? Validiteit/betrouwbaarheid Is kritiek terecht? > 10 verschillende technieken Twee belangrijkste: Controle-vragen techniek (CVT) Schuldige kennis test (SKT)
Controlevragentechniek (CVT) Meten fysiologische reactie bij: misdrijf-relevant vragen (R) Vb: « Heeft u maandag het geld gestolen? » (emotionele) controle vragen (C) Vb: « Voor maandag, heeft u ooit iets gestolen? » Assumpties: Enkel schuldige liegt op R R is bedreigender Autonome reactie op R > C
Belangrijkste kritieken CVT Othello-effect kans vals positieven te hoog (5-40%; Lykken, 1998) Zwakke theoretische onderbouwing Conclusie BPS (1986): « polygraph = not acceptable in psychometric terms»
Schuldige Kennis Test (SKT) Enkel schuldige bezit bepaalde informatie omtrent misdrijf « Als jij de dader bent, weet je welke kleur de rok van het slachtoffer was. Was deze: » groen= controle-item blauw= correcte alternatief (schuldige kennis) zwart= controle-item geel= controle-item Consistent verhoogde autonome reactie op schuldige kennis items: schuldig!
SKT: wetenschappelijk onderbouwde polygrafie Bescherming voor onschuldigen Betere theoretische onderbouwing Autonome reactie = oriënteringsreflex (OR) naar relevante stimulus (Lykken, 1959; Ben-Shakhar, 1994; Sokolov, 1996)
Oriënteringsreactie Stimulus: globale analyse: nieuw/relevant ? Neen Ja Habituatie Oriëntering
Oriënteringsreactie (vervolg) OR: organisme richt zich naar stimulus OR = meetbaar: Overt gedrag Hartslagdaling Huigeleidingsrespons (SCR) Toegepast op SKT: Correcte alternatief = enkel relevant voor schuldige Ontlokt signaal-OR Meetbaar met polygraaf (SCR)
Eigen onderzoek: de cognitieve inbreng Literatuur: OR // selectieve aandacht Hulstijn (1979) Dawson & Schell (1982) Cowan (1988, 1995) Öhman (1979, 1992)
OR: de cognitieve visie Informatieverwerkingsvisie op OR: Functionaliteit OR: verbeteren informatieverwerking (Cowan, 1995) OR gaat gepaard met overgang van automatische naar gecontroleerde verwerking (Öhman, 1992) Meten: RT op secundaire taak (Siddle, 1991) Onderzoeken mechanismen SKT: Traditioneel aan de hand van fysiologie Met cognitieve visie op OR kan ook gebruik gemaakt worden van cognitieve paradigmata
Studie 1: stipclassificatietaak Hypothese: Schuldige kennis eist aandacht op Stipclassificatietaak Stippen (taak-relevant): horizontaal of verticaal? Vooraf: aanbieding twee foto’s (taak-irrelevant) Manipulatie: ervaring met irrelevante stimulus N =onbekend LK =bekend SK =bekend & relevant Predictie: Schuldige kennis als taak-irrelevante stimulus eist aandacht op en interfereert met stipclassificatie
x
:
Conform predictie: HE: RT (SK) > RT (LK) Effect toestandsangst? Mediaansplit: LA ( 39) HE enkel significant voor HA Hypothese: SK enkel voldoende signaalwaarde voor hoog angstigen Resultaten stipclassificatietaak
Stipclassificatie: vervolgstudie Hypothese: Indien signaalwaarde SK voldoende groot is, zullen ook laagangstigen RT-vertraging vertonen Optie1: foto’s uitkiezen PPn ‘kiezen’ SK-items (cfr. Ben-Shakhar, 1994) Voorlopige analyse: gedeeltelijke replicatie Optie2: « EQ »- polygraaftest Stressinductie: EQ-test « Tracht emoties onder controle te houden » Sterkere signaalwaarde schuldige kennisitems
Volgende onderzoeken Toetsen alternatieve verklaringen Vermijding? korte SOA OR? Fysiologie: SCR, HR Perfectioneren paradigma Habituatie? % neutrale items verhogen Strategische verwerking? Geheugentest Toetsen gekende factoren SKT Motivatie, liegen, extraversie,…
Samenvattend: doelstellingen doctoraat Maatschappelijk Wetenschappelijk studie van polygrafie Theoretisch Onderbouwing SKT toetsen Bijdrage aan onderzoek: OR & aandacht Introductie cognieve paradigma Toegepast Detectie van schuldige kennis aan de hand van RT’en?
Bedankt voor uw aandacht, Bruno Verschuere