Omgaan met geschiedenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Armeense Kwestie.
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Archeologie voor pakket++s
“Een reis naar Licht”.
Examenvoorbereideing
Omgaan met geschiedenis
Omgaan met geschiedenis
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Redeneren over bronnen
Met TWEE handen !!!.
MET JEZUS OP WEG DE WEG NAAR HET ECHTE GELUK.
Een indrukwekkende kunstenaar
Pieter Houten Afmelden of prangende vragen: Totale paniek: Dr. R. Strootman Donderdag 15:00 tot 17:00 Drift 10.
Bloemenweelde.
Sleutels van het koninkrijk Onbewust asociaal: laat die ander eerst eens naar zichzelf kijken! GKv van glashelder -> naar ??? Wie zegt dat we de waarheid.
Paulus en Israël Romeinen De kritische vragensteller ?
StatIG in de Vrolijke School
Verleden, heden en toekomst
Psalm 85 Het Kruispunt: hemel en aarde omarmen elkaar Het Kruispunt: hemel en aarde omarmen elkaar Keerpunt Keerpunt Uithangbord Uithangbord Lichtbron.
De Geest schrijft Jezus in ons leven Wat is er te zien van de Geest? Kijk naar jezelf: leesbare brief.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
CHRISTUS IS OPGESTAAN! Zondag 17
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Historische vaardigheden
Introductie Oudheid 2012 Mounir Lahcen. Ongeschreven bronnen Natuurlijke Archeologische Geschreven bronnen Literaire teksten (historiografie, poëzie,
Om de schoonheid van het leven...
Om de schoonheid van het leven...
Leerlijnen in de geschiedenisles
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Verbondenheid: met elkaar leven uit Gods liefde
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Geschiedenis schrijven
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal. Zingeving 2 Par1-4, ‘zin’ algemeen.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Trainingsmethode Tristan Tucker Nienke Buning EP32A.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Brief aan de Galaten -28- Zwakheid van het vlees – geluk- niet uitstekend ijveren.
Wie ben ik….? -Zelfbeeld: positief of negatief? 1.
Literatuur, maker en maatschappij
5 hulpvragen.
Ongeschreven en geschreven bronnen
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Ongeschreven en geschreven bronnen
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Geschiedenis 3de jaar.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
Redeneren over bronnen
Posters voor in het geschiedenislokaal
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
Transcript van de presentatie:

Omgaan met geschiedenis

Sleutels tot het verleden Terug naar de bron De ene bron is de andere niet Niet alle bronnen zijn te vertrouwen

Terug naar de bron Geschiedenis: Het verleden Wetenschap die doen en laten vd mensen int verleden bestudeert Historici doen dit adhv historische bronnen Bronnen (sporen): alle overblijfselen die de mens ons heeft nadgelaten

De ene bron is de andere niet Historici delen bronnen in: Niet-geschreven bronnen Geschreven bronnen

De ene bron is de andere niet Geschreven bron Elke bron die schrifttekens bevat

De ene bron is de andere niet Niet-geschreven bron Mondelinge getuigenissen Worden doorverteld

De ene bron is de andere niet Niet geschreven bron Materiële overblijfselen Zijn voorwerpen

Niet alle bronnen zijn te vertrouwen Waarde bron beoordelen Kritisch leren mee omgaan Hoe doen we dat? vragen stellen

Niet alle bronnen zijn te vertrouwen Welke vragen moeten we stellen bij het onderzoeken van een bron? Wie maakte de bron? Waar en wanneer? Heeft de maker de bron ook werkelijk zelf vervaardigd of heeft hij ze ergens ontleent? Met welke bedoeling werd de bron gemaakt? Is de bron een juiste weergave? (objectief) Of heeft de maker de waarheid naar zijn hand gezet? (subjectief)

Niet alle bronnen zijn te vertrouwen

Niet alle bronnen zijn te vertrouwen Welke methode pas je toe als je vragen afvuurt op een bron? Methode van historische kritiek Hoe kunnen we een zo juist mogelijk beeld van het verleden vormen? Gebruik maken van verschillende bronnen