Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Kleuterschool De Zevensprong
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Wij nemen je mee naar de Basisschool in het centrum van Turnhout.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Addie Stehouwer substituut ombudsman
wat is een dalton school?
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Geïntegreerd onderwijs
Dr. Albertus Risaeusschool
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Tweede wereldoorlog.
WIJ DOEN MEE !. WIE ZIJN WIJ? -Een dynamische groep van enthousiaste mensen die zich, op vrijwillige basis inzetten om het leven op en om de school voor.
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
Regels en afspraken.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Dit doen we in groep 1/2 B.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Klaskrant LG4 OF DE BOSBREINEN. cartoons Turnen super leuke tekst.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Niet praten over maar met burgers en cliënten
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Effectieve inspraakmethodieken
Medezeggenschap bij De Eshoek
Effectieve inspraakmethodieken
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Onze school is een KiVa-school!.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren Go! De kleine prins

Waarom??? In onze school proberen wij te zorgen voor een goede sfeer, waar ieder kind zich ten volle kan ontwikkelen, waar iedere mening wordt geaccepteerd, waar ieder kind zich goed en gelukkig voelt. Maar de mening van de leerling is ook van groot belang.

SCHOOL IS MEER DAN LEREN ALLEEN. Daarom!!! Wij willen de leerlingen actiever betrekken bij het schoolgebeuren, want SCHOOL IS MEER DAN LEREN ALLEEN.

We laten hen ondervinden wat realistisch en haalbaar is. Leerlingen leren meedenken meepraten problemen aankaarten discussiëren luisteren naar andere meningen voorstellen doen activiteiten organiseren,… We laten hen ondervinden wat realistisch en haalbaar is.

Wat is de opdracht van een leerlingenraad? over wat tof  is in de school en wat de school minder leuk maakt. Voorstellen doen om het nog beter, leuker, toffer of gezelliger voor alle kinderen op school te maken. We overleggen keer per à  weken met elkaar om knettergekke en steengoede ideeën samen te brengen.

Er wordt heel wat van de kinderen verwacht: Er zijn geen verkiezingen, elk kind krijgt de kans om de voorstellen te vertegenwoordigen. Ze denken na over ideetjes die ingebracht worden door andere kinderen op school Ze zoeken naar oplossingen en brengen ideeën in. Ze leren vergaderen met elkaar. Ze leren goed luisteren naar elkaar.

Leerlingenraad, kort en bondig Voordat de kinderen naar de raad komen,worden in de klas de agendapunten, ideeën besproken, met hulp van de juf. Zij vergaderen één keer per 6 of 7 weken. Wanneer? We verwachten wel een engagement van de leerlingen. Want we vergaderen op woensdagmiddag, van 11.15 – 11.45 uur, zij blijven dus eventjes langer op school. Daarvoor vragen wij ook de toestemming van de ouders.

Zij praten over ideetjes, voorstellen. Na de vergadering brengen ze verslag uit, in de klas, over wat er besproken werd. Het verslag wordt opgesteld en uitgehangen op het prikbord zodat iedereen het kan lezen

Voor wie? Van ieder leerjaar, vanaf het tweede tot en met het zesde, zetelen telkens twee andere leerlingen in de raad. De kinderen uit K3 en L1 bespreken de agendapunten, ideeën, voorstellen in eigen klasgroep met de juf. De juf komt met twee kinderen naar de raad.

Enkele voorbeelden: Hoe houden we de toiletten netjes? Hoe kunnen we de speelplaats verfraaien? Hoe kunnen we het nog gezelliger maken op school? Kunnen we onder de middag naar muziek luisteren? Wat kunnen we doen om het rustig aangenaam te maken tijdens de middagpauze?

GO! GO! GO! ZO MAKEN ZE MET ELKAAR VAN DE KLEINE PRINS EEN SUPERCOOLE SCHOOL!!!