Autisme en intelligentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Informatie avond groep 8
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Onderzoek.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Levensvragen Over geluk…..
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
hoe autismevriendelijk ben ik
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Autismespectrumstoornissen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Van begrijpen naar begeleiden
Cultuurparticipatie bij jongeren
Kennis - Intelligentie
VERBAND MET CREATIVITEIT:
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme in de dagelijkse praktijk
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Slot 4Hc.
Aanpak problematisch gedrag
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Kennismanagement & Sociale media
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Verstandelijke beperking
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Heel gewoon maar toch anders.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Leesvaardig Examentraining.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Kenniskring jobcoaching SBCM
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Een genetische aandoening
Transcript van de presentatie:

Autisme en intelligentie Januari 2010 Autisme en intelligentie Natascha Vantuykom 1 BaO AO

Overview Autisme en intelligentie Intelligentiequotiënten en hun waarde bij autisme Wat zegt een I.Q. niet? Conclusie

Autisme en intelligentie

Intelligentie Intelligentie is wat intelligentietesten meten, volgens Van Dale is intelligentie het “verstandelijke vermogen”, wat begrepen wordt als “het vermogen om iets te begrijpen”. Intelligentie verwijst dus naar de mogelijkheden van personen om de wereld om hun heen te begrijpen.

Intelligentietesten De algemene intelligentie van een persoon is een samenvatting van de verschillende soorten verstandelijke vermogens waarover iemand beschikt, De meeste intelligentietesten meten daarom ook verschillende soorten intelligentie

Kinderen met autisme zijn niet te testen Aangezien het belangrijk is dat intelligentietesten gestandaardiseerd worden afgenomen, is het moeilijk om een test af te nemen bij mensen met autisme, de minste afleiding kan het resultaat beïnvloeden, ook de verbale opdrachten kunnen iemand met autisme in de war brengen.

Intelligentiequotiënten en hun waarde bij autisme

Autisme en intelligentie Autisme komt voor op alle intelligentieniveaus. Er is een onderscheid tussen mensen met een verstandelijke handicap met autisme en mensen zonder verstandelijke handicap met autisme, de eerste groep heeft een dubbele handicap en dus ook een dubbele zorgvraag.

De prognostische waarde van een I.Q. Veel instanties en mensen hechten veel belang aan een I.Q. . op basis hiervan worden beslissingen genomen over opleiding, werk en zorgvraag.

Daling van het I.Q. bij mensen met autisme Het gebeurt sporadisch dat jongeren met autisme achteruit gaan in hun ontwikkelingspeil, dit komt meer voor bij mensen met een verstandelijke handicap dan bij mensen met een normale begaafdheid. Vanaf een zekere leeftijd gaan intelligentietesten meer nadruk leggen op abstracte en sociale intelligentie en net die gebieden zijn het meest gestoord in de ontwikkeling van mensen met autisme.

Verschillende I.Q.’s bij dezelfde persoon? De intelligentie is een redelijk vast gegeven, en toch gebeurt het dat er verschillende uitslagen meegegeven worden met de ouders. In eerste instantie kan dit toeval zijn, het is immers een momentopname, mensen met autisme functioneren zeer situatiegebonden. Verschillende resultaten kunnen ook het gevolg zijn van het feit dat er verschillende dingen getest zijn.

Wat zegt een I.Q. niet?

Verbale versus performantiële intelligentie Er wordt dikwijls gezegd dat bij mensen met autisme het performantiële IQ hoger is dan het verbale IQ. Het is algemeen geweten dat mensen met autisme vaak sterker zijn in visuele taken.

Abstracte intelligentie of praktische vaardigheden Om te kunnen meedraaien in onze maatschappij is het belangrijk om over een gezonde dosis symbolische intelligentie te beschikken, maar enkel dit volstaat niet, je moet er ook mee kunnen omgaan, alles praktisch toepassen, en dit praktische gedeelte wordt nauwelijks gemeten in intelligentietests.

Een heel oneffen intelligentieprofiel Het is heel typisch voor mensen met autisme dat ze sommige dingen heel goed en andere juist niet of nauwelijks kunnen. Dit noemt men een disharmonisch ontwikkelingsprofiel.

Intelligent of verstandig? Intelligentie en verstand worden dikwijls als één en hetzelfde gezien. Dit is echter niet het geval, iemand kan heel intelligent zijn maar helemaal niet zo verstandig. Neem als voorbeeld een verstrooide professor.

“Hoog-of beterfunctionerend” autisme bestaat niet Met deze benaming wordt de groep mensen bepaald die een IQ hebben van meer dan 70. Mensen met een IQ tussen de 70 en 90 zijn echter minder begaafd, deze twee benoemingen zijn daarom niet te verzoenen. Daarom is de term ‘normaal begaafde mensen met autisme’ voor mensen met een IQ hoger dan 90 juister.

Conclusie In onze samenleving hebben intelligentiegegevens een belangrijke waarde, het is als een toegangspoort naar opleidingen, werk en andere voorzieningen. De opzet van de traditionele meetinstrumenten benadeelt echter mensen met autisme omdat zij omwille van hun beperking met communicatie gehandicapt zijn in het getest worden. Onder- of overschatting is het resultaat, waardoor correcte begeleiding soms niet toegewezen wordt.