Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Special Education Professionals Eline Delcour en Tom Reynaert SEP Kenya.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Vapro -D Month Year Givaudan.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De school en het onderwijs
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Sociale media op school
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
1zorg-route.
Opvoedingsondersteuning
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Wat brengt (echt)scheiding teweeg in het leven van kinderen?
Actieonderzoek instructietafel.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Voortijdig schoolverlaten
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Betrokken ouder, tevreden ouder
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Annemarie Dam - Kwakman
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Mantelzorgteam Saam Welzijn
Transcript van de presentatie:

Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe

 Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen met kinderen  Dit artikel onderzoekt de factoren

 Start in 1999  Peiling d.m.v. interviews van kinderen, ouders en leerkrachten  Vragen kinderen: klassikale vragenlijst over percepties omtrent ouderlijke steun, klas klimaat en welbevinden  Vragen ouders en leerkrachten: over hun ervaringen en behoeften in de ondersteuning van de schoolloopbaan

 Bijna alle ouders tevreden met schoolresultaten  Ouders denken dat de gezinssituatie invloed heeft op resultaten  Resultaat onderzoek: kinderen uit niet- traditionele gezinnen hebben meestal minder goede resultaten

 De meeste ouders vinden dat eigen ouderlijke betrokkenheid bij schoolleven kind goed is  Professionele situatie vormt zware belemmering om te kunnen investeren in de onderwijsloopbaan van hun kinderen  Soms is financiële situatie ook probleem  Voor de ouders is het makkelijker om kind te ondersteunen als ze me 2 zijn

 Meeste ouders hebben een goede verstandhouding met de school  Kinderen die veel moederlijke steun krijgen scoren beter op school  Kinderen ie meer ouderlijke steun rapporteren zijn geneigd het klas klimaat positiever in te schatten  Ouders vragen nooit een voorkeursbehandeling voor hun kind maar wel zorg en aandacht voor de specifieke situaties

 Leerkrachten weten hoe ze moeten omgaan met gezinnen uit diverse achtergronden  Dit komt doordat ze theoretische kennis als praktijkervaring met gezinssituaties bevatten

 Artikel: “kinderen uit niet-traditionele gezinnen in het onderwijs: ondersteuning door ouders en school” H.Colpin ; J.P.Verhaeghe, rondom gezin, jaargang 32, p