Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe
Steeds meer niet-traditionele gezinnen Oorzaak: meestal door echtscheiding Gevolg: meestal meer problemen met kinderen Dit artikel onderzoekt de factoren
Start in 1999 Peiling d.m.v. interviews van kinderen, ouders en leerkrachten Vragen kinderen: klassikale vragenlijst over percepties omtrent ouderlijke steun, klas klimaat en welbevinden Vragen ouders en leerkrachten: over hun ervaringen en behoeften in de ondersteuning van de schoolloopbaan
Bijna alle ouders tevreden met schoolresultaten Ouders denken dat de gezinssituatie invloed heeft op resultaten Resultaat onderzoek: kinderen uit niet- traditionele gezinnen hebben meestal minder goede resultaten
De meeste ouders vinden dat eigen ouderlijke betrokkenheid bij schoolleven kind goed is Professionele situatie vormt zware belemmering om te kunnen investeren in de onderwijsloopbaan van hun kinderen Soms is financiële situatie ook probleem Voor de ouders is het makkelijker om kind te ondersteunen als ze me 2 zijn
Meeste ouders hebben een goede verstandhouding met de school Kinderen die veel moederlijke steun krijgen scoren beter op school Kinderen ie meer ouderlijke steun rapporteren zijn geneigd het klas klimaat positiever in te schatten Ouders vragen nooit een voorkeursbehandeling voor hun kind maar wel zorg en aandacht voor de specifieke situaties
Leerkrachten weten hoe ze moeten omgaan met gezinnen uit diverse achtergronden Dit komt doordat ze theoretische kennis als praktijkervaring met gezinssituaties bevatten
Artikel: “kinderen uit niet-traditionele gezinnen in het onderwijs: ondersteuning door ouders en school” H.Colpin ; J.P.Verhaeghe, rondom gezin, jaargang 32, p