Oppositioneel opstandig en antisociaal gedrag bij pubers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Zeer Intensieve Behandeling
Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Academie voor Management
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Workshop Knallende ruzie
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Workshop Relationele en seksuele vorming
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘Ouders als behandelaars’
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Focus op motivatie en communicatie
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Je herkent het pas als je het kent
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Voortijdig schoolverlaten
vanuit een herstelgerichte visie!
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Ontwikkeling en de basisschool
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Opvoedingsstijlen met een risico.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Verschillende probleemgedragingen
Geweldloos verzet in de praktijk
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Oppositioneel opstandig en antisociaal gedrag bij pubers Lien Bouttelgier

Inhoudstabel Wat is dit? 3-5 Ontstaan van het gedrag 6-7 Ontwikkeling van het gedrag 8-9 Fasenmodel van Patterson 10-15 Diagnose stellen 16 Hoe moet men dit aanpakken 17-22

Wat is dit? Allerlei concrete gedragingen ≠ rebellerend gedrag van jongeren Externaliserende gedragsproblematiek = de jongere heeft er zelf weinig last van maar het is storend voor de omgeving. Ernst: Frequentie Duur Omvang Gevolgen

Wat is dit? (2) Antisociaal gedrag = Grondrechten schenden van anderen Sociale normen overschrijden Pesten Spijbelen Vernielen Diefstal plegen Van huis weglopen

Wat is dit? (3) Oppositioneel opstandig gedrag = Mildere vorm van antisociaal gedrag Negativistisch, vijandelijk en ongehoorzaam gedrag Uitdagend gedrag vertonen op school Ongehoorzaam gedrag Gebruik van softdrugs  Het gaat hier om gedrag dat zonder behandeling langdurige gevolgen kan hebben voor het individu en de maatschappij

Ontstaan van het gedrag Ontstaat op jonge leeftijd, zelden op latere Geen eenduidige oorzaak: Kindfactoren: Intelligentie Geslacht Temperament Cognitieve, sociale en probleemoplossingvaardigheden Ouderfactoren: Opvoedkundig gedrag Eigen opvoedingsgeschiedenis Persoonlijkheid en vitaliteit

Ontstaan van het gedrag (2) Gezinsfactoren: Relaties tussen subsystemen ( partners onder elkaar) Hechtheid tussen ouder en kind Gezinsorganisatie Gezinscultuur Gezinsdynamiek Omgevings- of contextfactoren: Uitstoting van de peergroup Aanwezigheid in de buurt van een delinquente groep waar ze zich kunnen aansluiten Socio-economische status

Ontwikkeling van het gedrag Onderscheid maken d.m.v. leeftijdsgroepen: Vroege starters: Voor de adolescentie Haast onmogelijk behandelend gedrag Sprake van een jarenlang verstoord evenwicht tussen de risicofactoren en de beschermende factoren Evolutie naar een chronisch psychiatrische problematiek of chronische delinquentie  Fasenmodel van Patterson

Ontwikkeling van het gedrag (2) Late starters: Na de leeftijd van 12 en 13 jaar De balans van risicofactoren en beschermende factoren is relatief in balans Hebben positieve bagage opgebouwd Doorzettingsvermogen Sociale vaardigheden Veel kans om vroeg uit het proces te stappen met behandeling

Fasenmodel van Patterson Het probleemgedrag begint reeds in de kleutertijd maar het gedrag uit zich anders Factor ouderlijk opvoedkundig gedrag staat centraal Basis van het fasenmodel: wederzijdse dwang 2 actoren in het proces: De ouder Het gedrag van het kind

Fasenmodel van Patterson (2) Stap 1: Ouder stelt aversief gedrag tegenover het kind Stap 2: Het kind reageert op aversieve wijze Stap 3: Ouder stopt de aversieve reactie Stap 4: Het kind stopt de aversieve reactie

Fasenmodel van Patterson (3) Voorbeeld: De ouder heeft een opdracht aan het kind maar het kind heeft geen zin om deze te vervullen dus begint het kind te huilen, schreeuwt hij/zij of het kind krijgt zelfs een driftbui. De ouder wilt dat het stopt dus trekt hij zijn opdracht terug in zodat het kind stopt met huilen,… Dit zorgt voor een negatieve bekrachtiging.

Fasenmodel van Patterson (4) Problematisch als het patroon een exclusieve omgangsvorm wordt. Ouders voelen zich moe en machteloos Verliest controle over het kind en rolomkering ontstaat: “The child runs the family”

Fasenmodel van Patterson (5) 5 à 6 jaar: Gebrek aan frustratietolerantie en doorzettingsvermogen Vrij snel uitgesloten door anderen Onvoldoende sociale vaardigheden Gaat moeilijk om met negatieve feedback van leerkrachten  confrontatie met mislukkingen op school

Fasenmodel van Patterson (6) 12 tot 18 jaar: Gaat het verder bergafwaarts Relatie met ouders negatief Brengen meeste tijd door met leeftijdsgenoten die hetzelfde meemaken Pubers stimuleren elkaar Laag zelfconcept, uitzichtloosheid Volwassenheid: Algemene beperkte sociale integratie Verhoogde kans in contact te komen met gerechtelijke en psychiatrische instanties

Diagnose stellen De hulpverlener verzamelt informatie bij verschillende personen in verschillende settings (thuis, op school). Men moet nauwgezet te werk gaan Heeft individuele begeleiding nodig

Hoe moet men dit aanpakken? Belangstelling en betrokkenheid: Pubers hebben behoefte aan belangstelling en betrokkenheid van hun ouders of leerkrachten ook al laten ze dit niet altijd blijken Hulp bieden: Het storend gedrag markeert soms de behoefte aan hulp. Men biedt te weinig hulp en structuur Meestal kan een puber iets niet en gaat hij daardoor agressief reageren omdat het ‘weeral’ niet lukt

Hoe moet men dit aanpakken? (2) Grenzen stellen: Maakt duidelijk wat kan, wat niet kan en wat moet Moeten de gevolgen kennen als men de afspraken niet naleeft Ouders, leerkrachten en hulpverleners moeten op dezelfde lijn zitten Onderhandelen: = overleggen met de puber om zo tot een oplossing te komen die voor allen werkt. Volwassene draagt de eindverantwoordelijkheid

Hoe moet men dit aanpakken? (3) Grenzen bewaken: sanctioneren Gedrag wordt beïnvloed door de gevolgen: Bekrachtiging Straf Soorten bekrachtiging of straf: Belonen: positief gedrag bekrachtigen Negatief gedrag trachten te verminderen Straffen Negeren Apart zetten ( time – out )

Hoe moet men dit aanpakken? (4) Bij crisis: eerst doen, dan reflecteren: Hoe sneller men ingrijpt, hoe minder drastisch dit moet gebeuren Gepaste basishouding aannemen in een crisis: De jongere altijd serieus nemen Onderscheid maken tussen gedrag en persoon De eigenwaarde van de jongere respecteren De jongere geen gezichtsverlies laten lijden door betrokkenheid en interesse te tonen Eigen emoties onder controle houden

Hoe moet men dit aanpakken? (5) Strategie van het vermijden: ‘Het gevecht om de macht’: veroorzaakt veel gedragsproblemen De jongere wil niet verliezen van de ander  Het gevecht tijdelijk vermijden (vermijdingsstrategie) Werkt het best wanneer het conflict niet aan de top is Strategie van het confronteren: Op een assertieve manier de jongeren confronteren met zijn of haar gedrag zonder dat de jongere gezichtsverlies lijdt Geen negatie van negatief gedrag maar regels opstellen

Hoe moet men dit aanpakken? (6) Strategie van het deëscaleren: Laten merken aan de jongeren dat je luistert en hem serieus neemt De jongere de kans geven om emotioneel stoom te kunnen afblazen Nadat de emoties gekoeld zijn kan men een inhoudelijk gesprek voeren Reageren na de storm