Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht
Twee niveaus Beroep: -uitdiepen en verbeteren -maken van het beroep tot een professie Individu: - beroepskrachten hun competenties ontwikkelen
Positionele professionalisering Inhoudelijke professionalisering Professionele autonomie
Beroepsvorming centraal Body of knowledge and skills Erkenning deskundigheidsdomein Beroepsverenigingen Toegang tot de arbeidsmarkt via beroepsregistratie Beroepsideologie via beroepscode Tuchtrecht Controle op de inhoud van en toegang tot beroepsopleidingen
Leren en de ontwikkeling van de professional centraal Na- en bijscholing Reflectie en evaluatie Competentiemanagement
Sprake als professionals Richtlijnontwikkeling
Professionalisering is een continu proces Landelijk erkende competentieprofielen Ontwikkeling van beroepscodes Volgende stap
Marianne Berger projectcoördinator van het Actieplan Professionalisering Jeugdzorg en programmaleider Kwaliteit beroepspraktijk bij het Nederlands Jeugdinstituut. Niels Zwikker werkt namens het Nederlands Jeugdinstituut mee aan het Actieplan Professionalisering Jeugdzorg en is deskundig op het gebied van na- en bijscholing en competentieprofielen.