KORTE SYNTHESE sarah mestdagh

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Advertisements

De G4 op gezondheid uitgemeten
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Typologie van Baumrind
Allochtonen in het hoger onderwijs
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Jong geleerd, fout gedaan?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Dove en slechthorende kinderen
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Kinderen van gescheiden ouders in een kinder– en jeugdpsychiatrische populatie Echtscheiding en kind.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Drugs- en alcoholverslaving
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Maatschappelijke en methdologische vraagstukken
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
Verstandelijke beperking
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Verslag Adrianuslezing Deel 2. Vroeger was de dood veel meer onderdeel van het leven dan nu. In de Middeleeuwen was er vaak sprake van een plotselinge.
Kinderen & Jongeren met kanker
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Ontwikkeling van een gezinsdiagnostisch instrument binnen de psychomotorische therapie Mirjam Langstraat – de Graaf Yulius voor Geestelijke Gezondheidszorg.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Meisjes als zedendelinquent: een exploratieve studie.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
3. Oorzaken van criminaliteit
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Doubleren.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Doubleren.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

KORTE SYNTHESE sarah mestdagh Probleemgedrag en opvoedingsomgeving van dove kinderen Dr. T. Th. van Eldik , Prof. dr. J. W. Veerman , Prof. dr. Ph. D. A. Treffers en Frank C. Verhulst KORTE SYNTHESE sarah mestdagh

Inhoudstafel Prevalentie van psychische problemen bij dove kinderen Kenmerken van dove kinderen met psychische problemen Opvoedingssituatie van dove kinderen Methode Resultaten Conclusie en discussie Literatuur (bronnen)

Prevalentie van psychische problemen bij dove kinderen Toename van belangstelling systematish onderzoek Nog weinig resultaten De bekendste pionier-onderzoeken op dit gebied zijn *het Isle-of-Whight-onderzoek (Graham & Rutter, 1968; Rutter, Tizard, & Whitemore, 1970) *het onderzoek van Schlesinger en Mea dow (1972) *het Vancouver-onderzoek (Freeman, Malkin, & Hastings, 1975) *de onderzoeken van Chess en Fernandez (1980a;1980b;0980c)  Uit deze onderzoeken bleek onder meer dat 15% tot 31% van de dove kinderen psychische problemen had

Kenmerken van dove kinderen met psychische problemen De bevindingen over het verband tussen enerzijds een aantal demografische/diagnostische kenmerken en anderzijds het voorkomen van psychische problemen bij dove kinderen zijn eveneens verre van eenduidig wat betreft kenmerken als geslacht; leeftijd; onderwijsachtergrond. Laag communicatief competente kinderen hebben meer problemen dan kinderen die in staat zijn goed te communiceren. Verder werden er geen verbanden gevonden tussen psychische problemen en de etnische afkomst van kinderen en tussen psychische problemen en de sociaal-economische achtergrond van gezinnen vond wel meer problemen bij allochtone dove jongens uit gezinnen met een lage sociaal-economische status (SES). meldden dat kinderen met een lagere intelligentie meer problemen hadden. Van Eldik (1994) vond dit niet, mogelijk vanwege de geringere spreiding van de intelligentie in zijn onderzoeksgroep.

Opvoedingssituaties van dove kinderen Recent onderzoek is nog schaars Ouders van gehandicapte kinderen ervaren de opvoedingssituatie dikwijls als problematisch Verbanden tussen psychische problemen van dove kinderen en anderzijds acceptatieproblematiek bij ouders, problemen met de communicatie tussen ouder en kind, psychische problematiek van ouders zelf en gezinsstress De opvoedingssituatie krijgt maar een geringe aandacht

Methode Onderzoeksgroep dove kinderen met een enkelvoudige handicap, deze kinderen hebben behalve hun doofheid geen andere ernstige handicaps 238 dove kinderen in de leeftijd van vier tot achttien jaar Meetinstrument -Gedragsproblemen - Gezinsbelasting - Gezinsfunctioneren - Meegemaakte gebeurtenissen - Overige metingen

Resultaten Prevalentie van gedragsproblemen PROBLEEMSCHALEN DOVENGROEP % PROBLEMEN Totale Problemen 41% Internaliseren 38% Externaliseren 38% Teruggetrokken 11% Lichamelijke Klachten 6% Angstig/Depressief 13% Sociale Problemen 21% Denkproblemen 13% Aandachtsproblemen 13% Delinquent Gedrag 11% Agressief Gedrag 19%

Gezinsbelasting CATEGORIEN DOVENGROEP % GROTER OF GELIJK AAN GRENSSCORE Acceptatie 37% Aankunnen 16% Problemen 30% Situatie anders willen 14% Kind is belasting 32% Alleen staan 18% Plezier 17% Goede omgang 16%

Gezinsfunctioneren CATEGORIEN DOVENGROEP % Adaptatie Rigide 16%   Rigide 16% Gestructureerd 36.9% Flexibel 35.1% Chaotisch 12% Cohesie Los zand 1O.2% Individueel 22.7% Gezamenlijk 52.9% Kluwen 14.2% Gezinstypen Functioneel 56.4 Onevenwichtig 34.7

Levensgebeurtenissen 32 Levensgebeurtenissen 32.6% van de dove kinderen hadden uitzonderlijk veel stress meegemaakt, positief ervaren levensgebeurtenissen 22% uitzonderlijk veel stress wat betreft negatief ervaren levensgebeurtenissen

Gedragsproblemen en opvoedingssituatie - internaliseren - externaliseren - totale problemen

Conclusie en discussie 238 dove kinderen  41% gedragsproblemen. Dit percentage is beduidend hoger dan dat bij horende leeftijdgenoten. Uit gegevens van ouders bleek dat in de opvoedingssituatie van dove kinderen diverse verstoringen optreden. Veel ouders meldden een hoge gezinsbelasting en/of een inadequaat gezinsfunctioneren. Bovendien hadden veel dove kinderen meer stress meegemaakt in hun leven dan horende kinderen. Overigens bleek in gezinnen waar sprake was van een slechte communicatie tussen ouder en kind een hoge gezinsbelasting. Gedragsproblematiek ging samen met een hoge gezinsbelasting, een inadequaat gezinsfunctioneren en veel meegemaakte stress.

Literatuur Handboek kind & adolescent