Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Informatieavond 3 Groep 3.
Radboud Universiteit Nijmegen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Behandeling en begeleiding
De historie & de toekomst
Informatie over opzet onderbouw
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Interventies RALFI.
Vanaf januari 2006 verkrijgbaar: Muiswerk Rekenen op maat 1.
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Connect Woordherkenning
Welkom.
De ondersteuning van Connect lezen
Kurzweil in de praktijk
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Collectief portfolio groep 3
Vergoedingsregeling dyslexie
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Portfolio
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Voorlichtingsavond groep 3
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Symposium Differentiatie
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
Informatie-avond groep 4-5
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Welkom.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
WELKOM IN GROEP 4!. PROGRAMMA INFORMATIEAVOND GROEP 4: Korte inleiding Leesonderwijs Spellingsonderwijs Rekenonderwijs Werken met groepsplannen Overige.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Om de PowerPoint te starten:
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Doubleren.
Welkom in groep 4!.
Transcript van de presentatie:

Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:

Welk artikel? IRAUSQUIN R. & MOMMERS C. Profielen Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden In: Caleidoscoop, jg. 14, nr. 5, 2002

SYNTHESE: Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden: Inleiding Computerprogramma’s en omgaan met verschillen Doelgroep Structuur Inhoud Wanneer gebruiken?

inleiding Men verwacht van leerkrachten: onderwijs op maat MAAR moeilijk om rekening te houden met verschillen tussen leerlingen Doel: hulpmiddel om leerlingen zelfstandig te laten werken op eigen tempo en niveau

Computerprogramma’s en omgaan met verschillen Doel van goede educatieve computerprogramma’s: Leerlingen kunnen op eigen tempo werken Via een passende leerroute Oefenen op verschillende deelvaardigheden Goede moed houden Zelfstandig kunnen werken in een niet bedreigende omgeving Door competentiegevoelens het zelfvertrouwen verhogen => Leesladder beantwoordt daar aan! Daarom werd dit project gefinancierd door de Nederlands overheid

Het systeem biedt de leerstof aan in kleine stapjes In spelvorm Bovendien kan de leerling dit volledige traject doorlopen op zijn/haar eigen tempo => Zelfvertrouwen stijgt Het programma geeft onmiddellijk feedback over de gemaakte oefening en geleverde prestaties => Leerling weet precies waar hij aan toe is

Doelgroep Kinderen met een achterstand bij lezen Of dyslectische kinderen Kan gebruikt worden door: Leerkrachten Remedial teachers Interne leerlingbegeleiders

Structuur Kenmerkt zich door INTERNE NAVIGATIE => elke individuele leerling krijgt op maat gemaakte oefeningen die geselecteerd worden door het programma Navigatie berust op ingebouwde hiërarchie van deelvaardigheden en bijbehorende prestatiecriteria

Structuur

Inhoud 4 cd-roms: 1. Elementaire lees- en spelhandeling: lezen en spellen van klankzuivere mkm-woorden (medeklinker-klinker-medeklinkerwoorden) 2. Automatisering van elementaire lees- en spelhandelingen: Deze woorden vlot en correct decoderen en begrijpen 3. Letterclusters en spellingspatronen: (2 of 3 medeklinkers voor- en/of achteraan) Nog steeds éénlettergreepwoorden 4. Meerlettergrepige woorden

Leren via spelvorm

Leren via spelvorm

Wanneer gebruiken Als opgemerkt wordt dat kinderen achterstand ontwikkelen: zo vroeg mogelijk extra begeleiding bieden Om te voorkomen dat kind zelfvertrouwen verliest, gefrustreerd raakt, … Na ca. 6-8 weken wordt duidelijk of er een achterstand dreigt te ontwikkelen Extra oefentijd met computerprogramma’s als Leesladder is vaak genoeg om het probleem te voorkomen/overwinnen