Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Welk artikel? IRAUSQUIN R. & MOMMERS C. Profielen Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden In: Caleidoscoop, jg. 14, nr. 5, 2002
SYNTHESE: Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden: Inleiding Computerprogramma’s en omgaan met verschillen Doelgroep Structuur Inhoud Wanneer gebruiken?
inleiding Men verwacht van leerkrachten: onderwijs op maat MAAR moeilijk om rekening te houden met verschillen tussen leerlingen Doel: hulpmiddel om leerlingen zelfstandig te laten werken op eigen tempo en niveau
Computerprogramma’s en omgaan met verschillen Doel van goede educatieve computerprogramma’s: Leerlingen kunnen op eigen tempo werken Via een passende leerroute Oefenen op verschillende deelvaardigheden Goede moed houden Zelfstandig kunnen werken in een niet bedreigende omgeving Door competentiegevoelens het zelfvertrouwen verhogen => Leesladder beantwoordt daar aan! Daarom werd dit project gefinancierd door de Nederlands overheid
Het systeem biedt de leerstof aan in kleine stapjes In spelvorm Bovendien kan de leerling dit volledige traject doorlopen op zijn/haar eigen tempo => Zelfvertrouwen stijgt Het programma geeft onmiddellijk feedback over de gemaakte oefening en geleverde prestaties => Leerling weet precies waar hij aan toe is
Doelgroep Kinderen met een achterstand bij lezen Of dyslectische kinderen Kan gebruikt worden door: Leerkrachten Remedial teachers Interne leerlingbegeleiders
Structuur Kenmerkt zich door INTERNE NAVIGATIE => elke individuele leerling krijgt op maat gemaakte oefeningen die geselecteerd worden door het programma Navigatie berust op ingebouwde hiërarchie van deelvaardigheden en bijbehorende prestatiecriteria
Structuur
Inhoud 4 cd-roms: 1. Elementaire lees- en spelhandeling: lezen en spellen van klankzuivere mkm-woorden (medeklinker-klinker-medeklinkerwoorden) 2. Automatisering van elementaire lees- en spelhandelingen: Deze woorden vlot en correct decoderen en begrijpen 3. Letterclusters en spellingspatronen: (2 of 3 medeklinkers voor- en/of achteraan) Nog steeds éénlettergreepwoorden 4. Meerlettergrepige woorden
Leren via spelvorm
Leren via spelvorm
Wanneer gebruiken Als opgemerkt wordt dat kinderen achterstand ontwikkelen: zo vroeg mogelijk extra begeleiding bieden Om te voorkomen dat kind zelfvertrouwen verliest, gefrustreerd raakt, … Na ca. 6-8 weken wordt duidelijk of er een achterstand dreigt te ontwikkelen Extra oefentijd met computerprogramma’s als Leesladder is vaak genoeg om het probleem te voorkomen/overwinnen