Derde partij: tussen droom en daad Aliesje Uleyn 1BaO B2 Academiejaar 2011-2012 Informatievaardigheden
Thema: empowerment Een verkennend onderzoek naar de patiëntenpartij en –criteria voor onderzoek, beleid en kwaliteit bij overheden en zorginstellingen G.J. Teunissen, T.A. Abma
Inleiding De patiëntenstem moet voortaan van belang zijn Er is nood aan patiëntenparticipatie 2 ledige vraag: In hoeverre worden patiënten als partij betrokken in onderzoek, beleid en kwaliteit? Welke criteria kan de patiëntenpartij benutten om het patiëntenperspectief in te brengen zodat deze inbreng complementair is aan het professionele perspectief?
Uitgangspunten en theoretisch kader Patiëntenperspectief betekent de patiënt als bron van ervaring en kennis serieus nemen en de ervaringskennis gebruiken in het beleid Visie op participatie als dialoog: de patiënt als samenwerkingspartner Tweeledig doel van participatie: Democratiseren Bijdragen aan de kwaliteit van processen en uitkomsten
Uitgangspunten en theoretisch kader 5 argumenten voor patiëntenparticipatie: De inhoudelijke bijdrage van de patiënt, die inbreng kan de kwaliteit van processen en uitkomsten verbeteren De legitimiteit van de te nemen beslissingen, het belang van democratische besluitvorming Participatie zou een positief effect hebben op de “empowerment” van patiënten De vergroting van kans dat de besluiten geïmplementeerd worden in de praktijk Het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit van het zorgsysteem Bron: http://www.psychotherapist.org/SelfEmpowerment.html Empowerment
Probleemstelling en methode van onderzoek Het realiseren van het patiëntenperspectief in de praktijk gaat moeilijker Via een literatuuronderzoek is men op zoek gegaan naar het probleem A.d.h.v. interviews met negen mensen van verschillende patiënten- en gehandicaptenorganisaties bleek dat er geen nieuwe informatie meer kwam
Resultaten Nieuwe patiëntencriterira: de P3 lijst Participatie en patiëntcriteria voor kwaliteit Participatie en patiëntcriteria voor beleid en onderzoek Evaluatie patiëntcriteria door patiënten/ cliëntenvertegenwoordigers Relevante onderwerpen voor patiënten Criteria over ethische aspecten Criteria over patiëntzeggenschap Criteria met betrekking tot relevantie
Conclusies en aanbevelingen Patiënt als ‘derde partij’ meestal enkel individuele consulatie en niet collectief De patiëntencriteria vaak onbekend Criteria voor kwaliteit wel geoperationaliseerd Patiëntcriteria omvat 3 onderdelen: Relevantie Zeggenschap Ethiek en veiligheid Empowerment nodig om het te kunnen verwezenlijken Meer ondersteuning en inzet nodig
Bron Teunissen, G.J., Abma, T.A. (2011). Derde partij: tussen droom en daad. Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen, 88, 182-189.