Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
De (on)gezonde leerling?
Kwaliteit van leven bij dementie
Crisisopvang, diagnostiek & behandeling
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Luc Van de Ven Klinisch Ouderenpsycholoog UPC-KULeuven, campus Leuven
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Nazorgpoli Intensive Care Ikazia ziekenhuis
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Van Klacht naar Kracht Rosmalen Wijchen.
Jazz Festival Breda Florentijn Marinissen & Sjors IJspelder.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Psychotherapie bij ouderen
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Fysieke training bij depressie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Autismespectrumstoornis
Sneeuwbal Festival. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
Aan de slag met de BETERapp
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN

De Roos.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Depressie bij ouderen.
Loverboys ♂ Plaatje.
Vanaf januari Blijf er niet mee zitten
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Voorstelling PAAZ.
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
De organisatie en implementatie van IHT
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Afscheid voorbereiden
Gedragsproblemen en stoornissen
15 januari 2019 Tineke Vos, psychiater
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Individuele- en groepsbehandeling

 1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen 15 en 25 jaar  Verschillende geloofsovertuigingen  Opleiding van de slachtoffers was zeer uiteenlopend  Conclusie  De doelgroep was zeer divers en vormde daardoor een grote uitdaging om te begeleiden

 2. Problematiek  Angst  Agorafobie  Depressie  Somatisatieklachten  Gevoeligheid  Woede  Slaapproblemen  Er werd dus een groot veld van problemen vastgesteld. Dit vormt op zich ook weer een uitdaging voor de begeleiding van deze slachtoffers

 3. Tijdsduur behandeling  De gemiddelde tijdsduur van een behandeling die onze slachtoffers al doorlopen hadden duurde 3,37 jaar.  De tijdsduur van onze behandeling bedroeg gemiddeld 1,41 jaar.  Min 0,5 jaar en max 3,5 jaar  Per persoon hebben een 10 gesprekken plaats gevonden.  Dit is ongeveer 3 verwerkingsweekenden per jaar.  In het totaal houden wij 5 verwerkingsweekenden per jaar

 4. Andere hulpverlening  Veel slachtoffers volgde naast onze therapie nog individuele begeleiding bij deze instanties ◦ Psychiater ◦ Psychiatrisch ziekenhuis ◦ Psycholoog ◦ Diversen

 5. Psycho- Educatie  Vond plaats onder verschillende vormen: lezingen, workshops, cursussen en lectuur.  Inzicht in oorzaak en gevolg van traumatische ervaringen  Veel geleerd door gebruik te maken van de lectuur.  Lezingen zorgen voor nieuwe inzichten  6. Muziek- therapie  Ervaren van angst  Ervaren van eenzaamheid  Meestal positieve ervaring, soms negatief  Rust brengend  Maakt gevoelens los  Belangrijke weg naar gevoelens van de mens.

 7. Bewegingstherapie  De meningen over bewegingstherapie waren verdeeld  Sommige werden er losser en opener van.  Sommige werden er gespannen van.  Vereist een groot empathisch vermogen  Gevoel van veiligheid en vertrouwen is noodzakelijk.  Soms hevige reacties

 8. Creatieve therapie  De personen die deelnamen aan deze therapie ervoeren dit als zeer positief  Tijdens bezigheden gezellig praten  Op een onbewuste manier feiten en gevoelens bewust laten worden.  Sterke sturing nodig

 9. Conclusie  Hulp bieden kan in verschillende vormen  Wat is de meest effectieve vorm? Dit hangt vooral van het slachtoffer af.  Verschillende vormen/ verschillende persoonlijkheden geeft een gecompliceerde begeleiding