‘Hulpbehoevende ouderen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium ‘actuele ontwikkelingen in de psychiatrische zorg’
Advertisements

Mindfulness Aan westerse samenleving aangepaste vorm van oosterse meditatie oefeningen. Effect: beter leren omgaan met psychische en lichamelijke klachten,
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Workshop Knallende ruzie
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Luc Van de Ven Klinisch Ouderenpsycholoog UPC-KULeuven, campus Leuven
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Maarten Maeseele (1BaOb)
De theorie van de dramadriehoek
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Integriteit in de praktijk
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Ouderenmishandeling Mirjam van Dongen
Een haperend geheugen.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Gespreksvaardigheden
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
5 belangrijke punten EHBO
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Projectteam VUmc prof. dr. Frank Snoek prof. dr. Michaela Diamant prof. dr. Maurits van Tulder dr. Maartje de Wit drs. Stefanie Rondags Cursus voor mensen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Pesten op het werk.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Ouderen in Veilige Handen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Maatschappelijk vraagstuk
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Zorgzaam confronteren
Quiz Als mantelzorg ontspoort…
Onderhandelen: een kunst apart
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
Quiz Als mantelzorg ontspoort…
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Ouder(en)mishandeling
Meldcode Kindermishandeling
Professioneel afwegen en melden
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Geweldloos verzet in de praktijk
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Diersoortverdieping Hond
De impact van de verbeterde meldcode op de aanpak ouderenmishandeling
Zorgzaam confronteren
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

‘Hulpbehoevende ouderen’ Beoordelen in plaats van veroordelen: Omgaan met vermoedens van ouderenmishandeling Presentatie: Kimberly Rosseel Bachelor in de orthopedagogiek klas C

Inhoud Sterke vermoedens van ouderenmishandeling Vage vermoedens van ouderenmishandeling Aspecten die het uiten bemoeilijken Gevoelens en normen hulpverlener Vermoedens delen Handelswijze vermoedens ouderenmishandeling Situatie beoordelen Contact met betrokkenen Situatie onderzoeken Goed luisteren Situatie bespreekbaar maken

Sterke vermoedens ouderenmishandeling Uitgaan ‘twee slachtoffers’ Overbelasting mantelzorger Onmacht dader Aandacht oudere + persoon die mishandelt Gevoelens van tekortschieten + minderwaardigheid = stress = mishandeling Isolatie => afhankelijkheid stijgt Aandacht afhankelijkheids- en isolementscirkel

Vage vermoedens ouderenmishandeling Aspecten die het uiten bemoeilijken Onzekerheid Bang voor valse beschuldigingen Angst tot bemoeien Eerst bevestiging tot niet vergissen Gebrek aan tijd Kost extra tijd Hoge werkdruk Niet de juiste hulpverleners

Vage vermoedens ouderenmishandeling Gevoelens en normen hulpverlener Andere inschatting signalen Eigen gevoelens anders! Hulpverlener andere waarden en normen Soms vermoedens niet terecht Hulpverlener bewust zijn eigen waarden en normen Dan pas mogelijk om grens te bepalen

Vage vermoedens ouderenmishandeling Gevoelens delen Anderen nodig  objectiviteit situatie Controleren andere hulpverleners Bevestiging krijgen Vermijden foute inschatting Groeien in hun werk bij het delen Creatieve aanpak tonen Informatie verzamelen

Handelswijze vermoedens ouderenmishandeling Situatie beoordelen Risico bepalen Direct gevaar = crisisregeling treffen Geen direct gevaar = met betrokkenen en hulpverleners interventieplan opstellen Contact met betrokkenen In situatie zonder duidelijkheid ouderenmishandeling Helpen voorkomen ernstige mishandelingssituatie

Handelswijze vermoedens ouderenmishandeling Situatie onderzoeken : viertal actiepunten: Observeren en rapporteren Grondige observatie + noteren gegevens Alleen feiten noteren Bespreken collega of aandachtsfunctionaris Geïnteresseerd in het onderwerp + enige ervaring verreist Advies en scholing Bijhouden frequentie Hoe vaak komt het voor? Medisch of psychiatrisch onderzoek

Handelswijze vermoedens ouderenmishandeling Goed luisteren Luisteren naar alle partijen ‘Neutraal’ luisteren Letten op lichaamstaal Geduld hebben! Situatie bespreekbaar maken Niet gemakkelijk: ‘training en oefening’ Na onderzoek situatie opnieuw bekijken Term ‘ouderenmishandeling’ vermijden = schrikt af! Situatie met twee hulpverleners bekijken Eerlijk zijn over het doel van bezoek

Bedankt voor jullie aandacht !