Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Inhoudstafel + Vriendschap → Relaties + Kinderen ontwikkelen + Vriendschappen van dove en slechthorende kinderen en jongeren + Participanten + Onderzoek instrumenten + Procedure + Resultaten + Conclusie en discussie
Vriendschap → Relaties Groot belang voor: Sociaal-emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Ontwikkelingscontext → vaardigheden → houdingsaspect Relaties met leeftijdsgenoten zijn: Bron van steun →Dragen bij aan persoonlijke ontwikkeling →Zorgen voor emotionele stabiliteit Vriendschap is één vorm van relaties tussen leeftijdsgenoten
Kinderen ontwikelen… Chumchips = Hechte wederkerige relaties tussen kinderen van het zelfde geslacht. Chumchips: → Verschillen sterk van hiërarchische relaties tussen kind en ouders. → zorgen voor de eerste werkelijke inter-persoonlijke ervaringen van kinderen, gebaseerd op wederkerigheid en gelijk waardigheid in interactie.
Vriendschappen van dove en slechthorende kinderen en jongeren - Niet gehoorverlies die sociale relaties beïnvloed maar de taalvaardigheid van de kinderen. → Verschil in wijze van communicatie maken interactie tussen dove en slechthorende kinderen lastig - Dove kinderen bespreken persoonlijke zaken met ouders horende adolescenten met leeftijdsgenoten. - Dove en slechthorende jongeren meer moeite zorgen te delen dan horende leeftijdsgenoten. → gevolg vriendschappen dove en slechthorende adolescenten komt trager dan vriendschappen horende jongeren
Onderzoek slechthorende en dove participanten N= het aantal
Onderzoek instrumenten Omvang & kwaliteit sociaal netwerk onderzocht met de Social Network Map. → Bevat vragen over leden van het sociale netwerk in acht domeinen → Ook gevraagd in hoeverre de persoon praktische en persoonlijke steun heeft aan de leerling via 3 puntschaal → Daarnaast is de wederkerigheid van steun gemeten via 5 puntschaal → Tot slot achtergrond informatie verzamelt van dove en slechthorende proefpersonen via vragenlijst ontleed
Procedure - Alle data zijn verzamelt in individuele interviews - De participante leerlingen zijn allen in het Nederlands geïnterviewd → De items zijn hardop voorgelezen → De deelnemers hebben de antwoorden opgeschreven
Resultaten - Het onderzoek wijst uit dat de omvang van het sociale netwerk bij dove en slechthorende jongeren vergelijkbaar is met horende leeftijdsgenoten.
Discussie en conclusie → We kunnen voorzichtig concluderen dat volwassenen in het netwerk bij de onderzochte dove en slechthorende jongeren niet de rol lijkt over te nemen van de leeftijdsgenoten. → De tweede hypohese, Namelijk dat een minder grote kwaliteit van vriendschaprelaties een negatief effect heeft op het welbevinden , Moet vooralsnog verworpen worden
- Conclusie → Vriendschap van onderzochte dove en slechthorende jongeren kwalitatief mindergoed zijn dan horende gelijkheidsgroepen. → De resultaten ondersteunen dat de vriendschaprelaties van dove en slechthorende jongeren minder hecht zijn dan horende jongeren. → Veel meer dove en slechthorende dan horende jongeren haven aan dat ze graag meer vrienden in hun sociale netwerk willen hebben. → Het aantal relatie van dove en slechthorende jongeren met volwassenen niet signatief hoger is dan goed horende jongeren