Sociale wenselijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Kwaliteit van leven bij dementie
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
“Een reis naar Licht”.
De prijs van de benzine € 1,22 per liter.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Marktonderzoek als proces
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Waarnemen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Narcisme en zinervarng
Autisme en intelligentie
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Marktonderzoek als proces
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Gedrag in organisaties, 10e editie
Thema voor vanavond is:
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Het leven geeft te denken
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Morele ontwikkeling en opvoeding
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop “Beoordelen”
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Gespreksvaardigheden
Spreuken: De nederige wijze.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Volksuniversiteit Zwolle
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Arbeidsomstandigheden van gedetacheerde medewerkers vanuit de Sociale Werkvoorziening (door Inspectie SZW) Ledendag DetaNet 19 november 2015.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Klachtenbrieven schrijven Oefening 4.6 p
Opgroeien in de stad les 3
gespreksvaardigheden
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Evaluatie Cursus.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Leesvaardig Examentraining.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Sociale wenselijkheid Prof. dr. H. ’t Hart Gemaakt door Aurore Weytens 1 BaTP Cc

1. Normen Gedrag van mensen wordt beïnvloed door normen (In kleding, gedrag en uitspraken zijn mensen er zich van bewust dat er op hen gelet wordt.) Soms zijn die normen geïnternaliseerd Normen die de maatschappij stelt ≠ normen die op de werkvloer gelden. Het onderscheid tussen gedrag in overeenstemming met de normen : - Het microniveau - Het macroniveau

Onderzoekers zijn er zich van bewust dat mensen de werkelijkheid soms mooier voorstellen dan zij is. ‘Mooier’ is in hun ogen een vertekening in de richting van wat algemeen in de maatschappij als wenselijk wordt beschouwd. Het zijn de ondervraagden zelf die bepalen aan welke normen zij zich in hun antwoorden conformeren. Zij kunnen deel uitmaken van een subcultuur waarbinnen andere wenselijkheden heersen dan in de grote maatschappij.

2. Onderzoek naar sociale wenselijkheid en de invloed van derden op het verloop van vraaggesprekken; De samenwerking tussen binnen- en buitenuniversitaire onderzoekers. Meer overeenstemming in de beantwoording van attitudevragen door paren van gezinsleden, dat bleek voornamelijk het gevolg van overeenstemming in zogenaamde achtergrondkenmerken => Beide gezinsleden conformeren zich aan normen die gelden voor de wijdere verbanden waaraan beiden deelnemen. ! Mensen kunnen bij het beantwoorden van enquêtevragen ook het gevoel hebben dat ze worden gecontroleerd.

Als paren van gezinsleden in elkaars aanwezigheid werden ondervraagd was de overeenstemming in attitudes groter dan wanneer dat niet het geval was. Mannen in aanwezigheid van de vrouw die zich met het gesprek bemoeit, geven vaker milde vormen van agressie toe dan als er geen vrouw is die zich met het gesprek bemoeit = Het ‘leugendetectoreffect’ (’t Hart, 1978) => Dat zou betekenen bij sociale controle, tijdens een gesprek soms dat sociaal ongewenst gedrag juist wordt toegegeven.

3. Zelfpresentatie Observeerbaar gedrag is vaak in overeenstemming met normen die in groepen van verschillende omvang gelden. => Men kan er vrijwillig voor kiezen om aan zulke normen te voldoen maar het kan ook zijn dat iemand uit onze naaste omgeving daar prijs op stelt. Een onderzoeker komt dichter bij de motivatie van gedrag als gebruik wordt gemaakt van het feit dat mensen kunnen spreken en schrijven. Iemand kan zich defensief of assertief presenteren

Het gaat er om een ongunstige, dus sociaal verwerpelijke indruk te vermijden en een gunstig, dus sociaal gewenst beeld van zichzelf op te roepen. Voor een zelfpresentatie zijn verschillende strategieën mogelijk. => Het vereist een analyse om vast te stellen of iemand zich op een assertieve of een defensieve manier presenteert maar ook hoe hij of zij dat doet.

4. Gewenste meningen of gewenste identiteit? Mensen kunnen sociaal wenselijke opvattingen ventileren of sociaal wenselijk gedrag rapporteren ook al weten ze dat ze daarmee bezijden de waarheid zijn: Zij kunnen dat doen omdat zij graag zo willen zijn als zij zich voordoen. Zij kunnen zich op een minder gewenste manier uiten als zij menen dat zij eerlijk moeten zijn. Zij kunnen, zelfs in strijd met de waarheid, juist minder gewenste opvattingen naar voren brengen of antisociaal gedrag rapporteren om te laten zien dat zij non- conformistisch zijn.

5. Verdediging van de eigen organisatie Sociaal wenselijk gedrag: ‘Als iets van een individu.’ Mensen maken deel uit van kleinere en grotere groepen. => Zij hebben niet graag dat die verbanden in een kwaad daglicht worden gesteld. Eerlijkheid Relatie met anderen

6. Meetinstrumenten en kwalitatief onderzoek Niet tevreden met een uitkomst die zou wijzen op het ontbreken van sociaal wenselijke antwoorden, heeft Luna Rubio een aantal half gestructureerde vraaggesprekken met leerlingbegeleiders gehouden. Daaruit bleek dat de werkelijkheid achter hun antwoorden op de vragenlijsten soms, maar niet altijd, minder rooskleurig was dan die begeleiders in eerste instantie zelf wilden toegeven. Vaak deugde de opzet van de begeleiding wel. Andere begeleiders maar ook zijzelf schoten echter nog wel eens tekort in het begeleiden zelf. De leerling stond niet altijd zo centraal als de bedoeling was.   Het vraaggesprek bracht het verschil tussen feitelijke en gewenste situatie naar boven.

7. Niet maar één werkelijkheid Het is soms onmogelijk om het sociaal gewenste antwoord te onderscheiden van de achterliggende feiten omdat de ondervraagde sociale normen heeft geïnternaliseerd. Er zijn verschillende manieren waarop je naar een werkelijkheid kunt kijken. Hoe men kijkt hangt af van de persoon of de groep waaraan men refereert. “Er is geen ware waarde in de populatie”

8. Samenvatting en conclusies Kwalitatief onderzoek kan een belangrijk inzicht geven in het verschijnsel sociale wenselijkheid. De werkelijkheid is niet ongedeeld en ondubbelzinnig. Een beschrijving van die werkelijkheid kan vanuit een bepaald gezichtspunt een vertekening in sociaal gewenste richting lijken, terwijl dat vanuit een ander gezichtspunt niet zo hoeft te zijn.

Literatuur Hart, H. 't (2003). Sociale wenselijkheid. Jaarboek Markt Onderzoek Associatie (PDF-document). Geraadpleegd op 12 november 2010, op http://www.moaweb.nl/bibliotheek/jaarboeken/2003/jaarboe k-2003-01.pdf/view Luna Rubio, M. C. (1996). Leerlingbegeleiding: wens en werkelijkheid. Diss. Universiteit Utrecht. Leuven-Apeldoorn: Garant.

BEDANKT VOOR DE INTERESSE EERLIJK BEDANKT VOOR DE INTERESSE