Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Ga met je smartphone/PC naar het digitale wedstrijdformulier: www
We gaan allemaal aan de slag met Mijn HRM!
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Technisch ontwerp.
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Taalportfolio in Action
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Kennismaken met: Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Instructie leerling- activatiecode
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Workshop “Beoordelen”
Informatievaardigheden
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Het portfolio voor Studietrajectbegeleiding ‘Wie ben ik, wat kan ik, wat weet ik’
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Startcollege B2 Psychologie
LOB binnen Taalbrug DG.
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Studieloopbaanbegeleiding
Daphne Keller 30 augustus 2017
Individueel competentietraject
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Samenwerken en communicatie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Daphne Keller 29 augustus 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
department Educational studies
Transcript van de presentatie:

Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU Gerrit Bloothooft ICT-centrum Faculteit Letteren Universiteit Utrecht www.let.uu.nl/ict-centrum

Inhoud Waarom een digitaal portfolio? Implementatie bij Letterenfaculteit UU Portfolio ontwerp en gebruik Portfolio introductie voor studenten en tutoren Eerste indrukken Zelf doen: practicuminstructie Portfolio Letteren UU

Waarom een portfolio? Instrument in communicatie tussen tutor, opleiding en student Begeleiding van keuzevrijheid van student in de bachelorfase (studieloopbaan) Beoordeling van academische vaardigheden Portfolio Letteren UU

Implementatie bij Letteren UU 1000 eerstejaars studenten, 150 tutoren Database gebaseerd, via Internet Zonder extra kennis te vullen Geen drempels voor studenten èn tutoren Stand-alone systeem Toegangsregeling via WebCT Student is eigenaar Student bepaalt inhoud en toegang Portfolio Letteren UU

Toegangsbeheer en privacy Toegangsopties Iedereen (in de eigen faculteit) Per individu (o.a. tutor verplicht toegang, docenten, studieadviseurs, externen – met wachtwoord) Per pagina (afspraken en reflecties afsluitbaar) Tutorpagina Alleen te zien voor student, tutor en docenten Alleen in te schrijven door tutor en docenten Portfolio Letteren UU

Gebruik Portfolio toegang in WebCT Kies Lees Schrijf WebCT wachtwoord Eigen portfolio Uit lijst portfolio’s (die opengesteld zijn) Lees Schrijf In eigen portfolio Als tutor / docent in portfolios, indien schrijfrecht is verleend Portfolio Letteren UU

Schrijven Invullen via webformulier Gegevens naar database Webpagina’s worden automatisch gemaakt Facultaire stijl Geen mogelijkheid om lay-out te beïnvloeden Porfolio is GEEN demonstratie van webediting Eenheid is helder voor tutoren Eenheid vermindert motivatie van sommige studenten Portfolio Letteren UU

Portfolio onderdelen Algemene informatie en introductie Studieplan Academische vaardigheden Compatibel met universitaire definities + vakspecifieke competenties Producten Reflecties (afsluitbaar) Afspraken (afsluitbaar) Tutorpagina (gesloten) Nevenactiviteiten Portfolio Letteren UU

Portfolio introductie Studenten Kennismaking in introductieweek, daarin: Doel duidelijk maken Rol in studieloopbaanbegeleiding Uitleg over werking van het systeem Introductiepagina vullen en toegang regelen Tutoren Introductie in augustus Stimuleren van gebruik in tutorgesprekken: feedback December / januari eerste inhoud van studenten eisen Portfolio Letteren UU

Half jaar ervaring Probleemloze introductie voor 1000 studenten en 150 tutoren Er is nauwelijks een beroep gedaan op de helpdesk Tutoren lijken belangrijk om studenten te motiveren het portfolio in te richten Naast Introductie wordt als eerste het Studieplan ingevuld, soms al Producten Gebruikersgemak kan nog beter, wordt aan gewerkt Evaluatie pas na een jaar mogelijk Portfolio Letteren UU

Zelf proberen Ga naar WebCT http://webct.clz.let.uu.nl:8900/ Logon to: webctdag35 (tot webctdag65) Password: webctdag35 (tot webctdag65) Ga naar portfolio “cursus” naam in portfolio: webctdag* Portfolio toevoegen witte velden zijn verplicht Portfolio Letteren UU

Suggesties Vul introductiepagina Toegangsregeling: maak buurman/vrouw tutor Maak een tutoropmerking bij de buurman/vrouw Bekijk publieke portfolios Bekijk daarbij Letteren, model 1 Bij academische vaardigheden wijzigen staan toelichtingen op de vaardigheden Portfolio Letteren UU

INTRODUCTIE

STUDIEPLAN

TOEGANG