Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WOT statistiek Correlaties CLIN Centre for Linguistics.
Advertisements

Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Van belangenbehartiging naar win-win: Samen waarde creëren
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
HAVO / VWO 3. - Voorstellen; - HAVO/VWO 3 in vogelvlucht; - Een eerste kijkje in de profielkeuze; - Vragen / Persoonlijk kennismakingsgesprek.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Landbouwbreed Klaaswaal
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Projectweek Havo 3 Voorbereiden Keuzes maken Groeien.
AFSCHUIFSTIJFHEID EN MAXIMALE SCHUIFSPANNING
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Projectweek.
Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Prof.dr.ir. Alexander Verbraeck Sectie Systeemkunde
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Model VS UAVgc op basis van SE
Al doende leren training docenten
Intersectoraal Klas 3.
Jaarvergadering 2012 met huldiging van de jubilarissen
ZijSportief ZijActief Koningslust KOERSBAL Foto’s en powerpoint Riet Verstraten.
Voorlichting VWO 3 20 september 2010 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
PREEMPTIEVE OPENINGEN
10e editie voor de Tweede Fase
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
WOT statistiek Inleiding
ZijActief Koningslust Excursie BlauweBessenLand
Profielkeuze informatieavond
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
NAVS 19 april april NAVS 19 april april Alliantie en Kop van Isselt Waarom Alliantie De locatie Kansen en bedreigingen Rollen.
Hartelijk welkom Op de voorlichtingsavond over de profielkeuze in
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
3 vwo-gymnasium OUDERAVOND 15 september 2015 WELKOM.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
OUDERAVOND 3 vwo en gymnasium 13 september 2016
Reken je (niet) rijk.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Onderhouden met Werktuigen en machines
Mijn visie op onderwijs
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Je eigen omgeving in beeld
Transcript van de presentatie:

Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012 Het kiezen van wiskunde in de bovenbouw door leerlingen in de derde klas Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012

Agenda Presentatie Interactief Introductie Achtergrond ontwerp Uitwerking Resultaten Interactief Bekijken opgaven Hoe toepassen Verbeterpunten Vervolgstappen 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Introductie Na 13 jaar telecom: in 2009 docent 2010/2011: 1e graads opleiding (UvA) OnderwijsTopTalentPrijs 2011 Ontwerp: kiezen wiskunde in 3e klas Onderzoek: wiskunde voor hoogbegaafde leerlingen Amsterdams Lyceum, Huizermaat 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Achtergrond ontwerp Leerlingen (3vwo) moeten wiskunde A/B/C/D kiezen in bovenbouw Niet altijd evident voor leerlingen, docenten, ouders wat beste keuze is Risico op problemen na verkeerde keuze 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Beoogd resultaat Beter beeld van verschillende vakken Andere keuze of zekerder over keuze Geen negatieve maar positieve keuze Lessenreeks op zichzelf ook leerzaam 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Uitwerking (1) Nulmeting rond standaard informatiebijeenkomst profielkeuze Uitvoering lessenreeks (vier lessen) Verwerken resultaten per leerling Rapportage advies en evaluatie Totale tijdsbesteding 5x50 minuten 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Uitwerking (2) Les 1 t/m 3 op niveau 3e klas Functies en grafieken (A/B) Meetkunde (B/D) Kansrekening (A/D) Les 4 op niveau 4e/5e klas Diverse onderwerpen (A/B/D) 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Uitwerking (3) Les 1 t/m 3: Les 4: Ruimte voor kwalitatieve feedback 10 opgaven per les op te lossen moeilijk? interessant? welk vak? Les 4: 30 opgaven alleen maar beoordelen interessant? nuttig? welk vak? Ruimte voor kwalitatieve feedback 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Opgaven 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Interview vóór 4e les 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Uitwerking (4) Tijdens lessenreeks zo min mogelijk informatie aan leerlingen Uitkomsten per leerling verwerkt tot rapport op 1 A4, inclusief grafiekjes Semi-geautomatiseerde verwerking uitkomsten erg arbeidsintensief 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Voorbeeld Rapport 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Gegevensverwerking 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Resultaten (1) Bij helft levert lessenreeks geen ander beeld dan nulmeting (vooral A) Docent door lessenreeks bij 20% op ander advies Een op drie door lessenreeks ander advies dan eigen keuze Leuk, waardering, aanvullend nut 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Resultaten (2) 96%: “Ik vind de persoonlijke toelichting bij het advies duidelijk” 81%: “Ik ben het eens met het advies” 73%: “Nuttige lessen, ik heb nu beter inzicht in vakken, en stof opgefrist” 54%: “Ik ga zeker het advies opvolgen” 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Bekijken opgaven Zie papieren handouts en elektronisch concept Vul in, bekijk kritisch Bespreek met elkaar Wat is goed? Wat kan beter? 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Hoe toepassen Bespreek met elkaar Wanneer doen gedurende schooljaar? Veranderen (volgorde) te behandelen lesstof in schooljaar? Wel/niet ingaan op vraag “Is dit nou wiskunde A of wiskunde B?” 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Verbeterpunten Inhoudelijk Efficiënter verwerken Inhoud/vorm/aantal vragen Onderwerpen representatief? Niveau (vwo, havo) Welke meta-gegevens nodig? Efficiënter verwerken Op computer/internet? Wel/geen tussenkomst docent? 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Vervolgstappen Verder verbeteren lessenreeks Wie wil er meewerken? Dit schooljaar: uitvoering op meerdere locaties Langere termijn: verder verbeteren 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012

Contactgegevens Sander Claassen Email: sander.claassen@gmail.com Mobiel: 0626-966965 Twitter: @sndrclsn Verslag: http://bit.ly/zjmrDn 4 februari 2012 Sander Claassen, NWD 2012