De klassieke constructieproblemen: ode aan Pierre-Laurent Wantzel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Constructies met passer en liniaal, origami en meccano
Advertisements

LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
Krachten en evenwicht voor puntdeeltjes in het platte vlak
Over voetbal enzo Hoeveel zeshoeken bevat een voetbal? Probleem:
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 8
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Volumeberekening van omwentelingslichamen
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 11
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Jeffrey van de Glind
Hoogtelijn.
Wat is Analytische Meetkunde
In een 6e klas Jcu: vooral ‘exact’ gemotiveerde leerlingen. Typisch wiskunde D. Wat vooraf ging aan de Analytische Meetkunde Anderhalf uur proeven aan.
Wat verandert in perspectief ? Wat verandert NIET ?
Meetkunde in beweging Dolf van den Hombergh Leon van den Broek
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Het Erlangenprogramma van Klein
Constructies Passer & Liniaal, Origami en Meccano
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 6
De eenheidscirkel y α P x O (1, 0)
Tekenen van een draaiende molen in LOGO
havo B Samenvatting Hoofdstuk 8
Analytische Meetkunde of Meetkunde met Coördinaten
De springende kikker Origami uit Japan.
Darwins Wereld Annet van Melle. Charles Robert Darwin
DisWis Niels Oosterling.
Affiene meetkunde.
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 12
Krachten optellen en ontbinden
Tweedegraadsfuncties
Kennismaken met de juiste verhouding
Bepalen van de resultante
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Ruimtefiguren.
Wat is digitale didaktiek?
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Wiskunde A of wiskunde B?.
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Wim Doekes - hoofdauteur
Recursie: het cirkel algoritme van Bresenham
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
Omtrek. 2 cm 8 cm2 cm + + += of 4 x 2 cm8 cm= Omtrek van een vierkant = 4 x z Omtrek van een veelhoek
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
‘Vormleer: punten, lijnen, vlakken, hoeken’
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Ruimtelijke figuren.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Toegepast rekenen HEO Algebra. Rekenen met letters Bedrijf rekent €20 voorrijkosten en € 50 per uur voor arbeid. Kosten bedragen: €20 + € 50 * aantal.
Meetkunde 5L week 16: Vierhoeken (synthese eigenschappen van zijden en hoeken) vlakke figuren niet - veelhoeken veelhoeken driehoeken vierhoeken...hoekenvijfhoeken.
de verschillende soorten wiskunde
Meetkunde 5de leerjaar.
Raaklijnen en snijpunten bij cirkels een kennisclip voor 4 HAVO wiskunde B.
vlakke figuren © JvdW driehoeken vierhoeken veelhoeken ovalen/cirkels.
Veelhoeken ovalen/cirkels vlakke figuren vierhoeken driehoeken © JvdW.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Grafisch samenstellen van krachten
Probleemaanpak Havo 4 wiskunde B
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
Reflecteren is terugkaatsen. Twee soorten:
1. Driehoek 2. Grafiek 3. Oneven 4. Volle hoek 5. Kwadrant
Eigenschap en constructie van de bissectrice van een hoek
Vormen digibordpeuters
Eulerpaden en sleutelwoorden
Wiskunde Blok 9, les 6.
Wiskunde daar zit wat in
Transcript van de presentatie:

De klassieke constructieproblemen: ode aan Pierre-Laurent Wantzel Luuk Hoevenaars, Hogeschool Utrecht

Programma D-module op het JCU D-module op het JCU Constructie met passer en liniaal Origami en de regelmatige negenhoek

D-module op het JCU 8 ochtenden nov-jan op het JCU (40 slu) 5e klas VWO, geen complexe getallen Passer en liniaal, kegelsneden, origami, 5e graads vergelijkingen 8 ochtenden nov-jan op het JCU (40 slu) 5e klas VWO, geen complexe getallen Passer en liniaal, kegelsneden, origami, 5e graads vergelijkingen

Waarom deze D-module? Cultuur, historisch besef, eeuwigheidswaarde Kracht van een nieuw idee Ander soort wiskunde dan op school Een onmogelijkheidsstelling 1802-1829 1811-1832 1814-1848 P.L. Wantzel

Programma D-module op het JCU Constructie met passer en liniaal Origami en de regelmatige negenhoek

Passer en liniaal Axioma’s De beroemde problemen Algebra en onmogelijkheid

Verdubbeling van de kubus, het Delische probleem Constructie van een kubus met zijde Driedeling van een willekeurige hoek Driedeling van 2π/3: constructie van cos(2π/9) Kwadratuur van de cirkel Constructie van een vierkant met zijde Regelmatige veelhoeken Constructie van cos(2π/9)

Rekenen met coordinaten + - · ÷ √ Lichaam: verzameling getallen inclusief 0 & 1 gesloten onder + - · ÷

P.L. Wantzel Onmogelijkheid De coordinaten van alle construeerbare punten = een lichaam C Driedeling: constructie van cos(2π/9) Heeft geen oplossingen in C

Programma D-module op het JCU Constructie met passer en liniaal Origami en de regelmatige negenhoek Origami en de regelmatige negenhoek

Regelmatige n-hoeken Griekse Oudheid: n=3,4,5,6,8,10,12,15,… P.L. Wantzel Griekse Oudheid: n=3,4,5,6,8,10,12,15,… Gauss (1796): als regelmatige n-hoek construeerbaar is dan heeft n enkelvoudige Fermat priemfactoren 3,5,17,257,65537 Wantzel (1837): dit is ook voldoende Griekse Oudheid: n=3,4,5,6,8,10,12,15,… Gauss (1796): als regelmatige n-hoek construeerbaar is dan heeft n enkelvoudige Fermat priemfactoren 3,5,17,257,65537 Wantzel (1837): dit is ook voldoende

Origami: Huzita-Hatori axioma’s (2001)

constructie van cos(2π/9)

Robert Geretschläger

1