Schoolexperimenten Wiskunde D 2006-2007 12 juni 2006 Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
> Welkom. -Algemene informatie over Hofstad Lyceum -Wat doen wij om de overgang BO-VO te versoepelen? -Beantwoorden van vragen. > Inhoud van de avond.
ICT tussen hoop en vrees
Taal en rekenen in het mbo
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
PROGRAMMA 13:15 Welkom (Roy) 13:20 Presentatie Nationale Roadmap Lighting (Nils) 13:55 Presentatie Internationale Roadmap & China (Henk) 14:30 Laatste.
Bétapartnersconferentie
E-klassen als hulpmiddel bij Wiskunde D
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling:
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Radboud Universiteit Nijmegen
Radboud Universiteit Nijmegen
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskunde in de tweede fase: op weg naar 2010
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe doe je wiskunde D zonder schoolboek?
In hogere sferen: Aarde en Maan Maris van Haandel Leon van den Broek Radboud Universiteit Nijmegen Wiskunde-Ddag,
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
Analytische meetkunde
Veldraadpleging Wiskunde D
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Schitterende Organisaties®
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
10e editie voor de Tweede Fase
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
ontdek wat jij kunt bereiken
Ontwikkelingsperspectief
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Gastles: Maatschappelijke stage
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
10e editie voor de Tweede Fase
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Pré-NLT-module 3D-printen
Transcript van de presentatie:

Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht

Agenda 15:00 – 15:15Opening door Dirk Siersma, voorzitter cTWO 15:15 – 15:45Stand van zaken door Paul Drijvers, secretaris cTWO 15:45 – 16:30Domeinronde I: »Toegepaste Analyse 2 havo Jan Blankespoor e.a. »Meetkunde vwo Aad Goddijn e.a. »Dynamische Modellen vwo Carel van de Giessen »Complexe getallen Dirk Siersma »Kansrekenen en statistiek Paul Drijvers 16:45 – 17:30Domeinronde II: »Toegepaste Analyse 2 havo Jan Blankespoor e.a. »Meetkunde vwoAad Goddijn e.a. »Dynamische Modellen vwoCarel van de Giessen »CryptografieDirk Siersma

Stand van zaken cTWO-scholen 1.Wat gaan we doen? 2.Wie gaan het doen? 3.Hoe gaan we het doen?

1. Wat gaan we doen? Binnen wiskunde B12 experimenteren met inhouden voor wiskunde D Ervaringen verzamelen en daarover rapporteren met het oog op het programma voor 2010 Nieuwe inhouden ontwikkelen Wat? Wie? Hoe?

(80) Havo samenwerkingsmodel Wat? Wie? Hoe? Toegepaste analyse2

VWO samenwerkingsmodel Wat? Wie? Hoe? Meetkunde (80) Dynamische modellen (80)

Experiment en ontwikkeling Schoolexperimenten –Toegepaste analyse havo: 19 scholen –Analytische meetkunde vwo: 21 scholen –Dynamische modellen vwo: 29 scholen Ontwikkelonderwerpen –Complexe getallen vwo: 17 scholen –Cryptografie vwo: 3 scholen –Kansrekenen en statistiek vwo: 4 scholen NB: nog niet alle keuzes gemaakt, en varianten Wat? Wie? Hoe?

2. Wie gaan het doen? cTWO Experimenteerscholen (+ volgscholen) Instellingen voor hoger onderwijs Wie? Wat? Hoe?

cTWO Zorgt voor lesmateriaal bij drie domeinen –Toegepaste analyse havo –Analytische meetkunde vwo –Dynamische modellen vwo Zorgt voor landelijke coördinatie en afstemming Inventariseert/verzamelt ervaringen/materiaal Faciliteert door middel van UP-gelden Wie? Wat? Hoe?

Experimenteerscholen die cTWO-materiaal gebruiken Denken mee over/reageren op materiaal Kondigen experimenten aan Evalueren experimenten middels evaluatierapport (volgens aangeleverd format) Bezoeken tweetal (?) landelijke vergaderingen Nemen eventueel deel aan regionaal netwerk Wie? Wat? Hoe?

Experimenteerscholen die materiaal ontwerpen Ontwerpen lesmateriaal in samenwerking met instelling voor hoger onderwijs, regionaal netwerk en/of partnerscholen Experimenteren daarmee Evalueren experimenten middels evaluatierapport (volgens aangeleverd format) Nemen deel aan regionaal netwerk Wie? Wat? Hoe?

Instellingen voor HO Regionale steunpunten wiskunde D Invulling samenwerkingsdomeinen Meedenken met het ontwikkelwerk Wie? Wat? Hoe?

3. Hoe gaan we het doen? Landelijk: drie domeinen invullen, uittesten en bijstellen Landelijk: coördinatie en monitoring Regionaal: netwerken Onderwerpspecifiek ontwikkelwerk met ondersteuning HO Volgscholen: informeren Hoe? Wat? Wie?

Regionale steunpunten Correcties / aanvullingen: –Amsterdam: contactpersoon Ellen Wesselingh, –Eindhoven: contactpersoon Hans Sterk, –Delft / Den Haag: contactpersoon Rainer Kaenders, Casus: plannen van Amsterdam Hoe? Wat? Wie?

Afspraken Scholen mailen voor de zomervakantie tijd/onderwerpplanning naar cTWO stuurt voor de zomer update over contacten HO, lesmateriaal, format evaluatie Na zomer landelijk wisD coördinator In oktober nieuwe bijeenkomst Daarnaast regionale contacten (initiatief HO) en/of onderwerpspecifieke samenwerking (initiatief HO en/of scholen)

Domeinronde I: 15:45 – 16:30 1.Toegepaste Analyse 2 havo hier 2.Meetkunde vwo andere zaal 3.Dynamische Modellen vwohier 4.Complexe getallen hier (UvA) 5.Kansrekenen en statistiek hier (Vos, Mont, BRC, BC)

Domeinronde II: 16:45 – 17:30 1.Toegepaste Analyse 2 havo hier 2.Meetkunde vwo andere zaal 3.Dynamische Modellen vwohier 4.Cryptografie hier (RU, SGN, PS-JvE, Liud)