2e college Nederlands als Tweede Taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Het tweede werkstuk.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Gesprekjes….
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De Drama Driehoek.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid
Waar staan we voor met ons onderwijs?
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Loverboys.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
START DIA.
Wat maakt het leven zinvol?
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
Interrogative sentences
EEN VERRASSING KRIJGEN
De theorie van de dramadriehoek
DE PAPEGAAI.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Interpreteren van data
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Powerpoint Wattson Jeffy
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Online filmpjes maken. (
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Mixed up piles’.
Ontwikkeling en de basisschool
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Semantiek week 7.
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

2e college Nederlands als Tweede Taal 29 april 2011

Hele cursus door: weinig over boek --> behoeft meestal geen uitleg. Collegestof is ook tentamenstof!! Powerpoints op homepage JN (Google!) onder onderwijs/teaching Geluidsfragmenten staan daar niet bij!

Vandaag: Paar dingen bij gelezen hoofdstuk Geschiedenis: waar komt de belangstelling voor taalonderwijs (o.a.) vandaan? Cummins: CALP/BICS (CAT/DAT) en drempelhypothese. Als er genoeg tijd is: politeness, u/jij

Waar ging het vorige college over? Waar gaat hoofdstuk 3 over (voor vandaag gelezen)?

Toevoegingen bij hoofdstuk 3: Bl 55-56: ging dus alleen om syntactische vaardigheid! Maar hoe beoordeel je vaardigheid eigenlijk? Buitenstaanders: uitspraak! Bl 56-57: pas op: het gaat eigenlijk alleen maar om syntaxis, soms uitspraak, maar niet over morfologie, lexicon, pragmatiek. PuberTEIT!! Bl 59: taalaanbod voorkinderen aan hier en nu gebonden N.a.v. Bl 62, 3.5: video over Christopher: http://www.youtube.com/watch?v=jFi7BXTGqJ8 Soms genoemd: OET – OETC (later OALT): stopte in 2004. Hierover volgende keer meer.

Hun als subject Herinner je het fragment van de Nederlands sprekende Marokkaanse vrouw vorige keer: “(…) dat hun (‘hoen’) hier wonen en werken” Is haar Nederlands daardoor ‘slecht’? Bekend met de discussie?

Soorten woorden: Grammatica - lexicon Functiewoorden: heel weinig vormen (types) en heel veel verschijningen (tokens). Inhoudswoorden: heel veel vormen (types) die per vorm relatief minder voorkomen (tokens). Closed-open class

Woordvorming - morfologie Derivationele morfologie Inflectionele morfologie

Hoe kunnen ouders reageren op een (gevaarlijk) spelend kind? Als je zo doorgaat stoot je tegen de tafel aan en dan vallen de bloemen om en krijg je die met vaas en al op je hoofd! Ophouden!

Onderscheid, gemaakt door Basil Bernstein: Formal speech  Elaborate code Public speech  Restricted Code

Kenmerken van restricted code: korte, grammaticaal simpele en vaak onafgemaakte zinnen eenvoudige vaak terugkerende voegwoorden (en, toen, dus) imperatieven gebruik van impliciete vragen, zoals nietwaar, weet je wel, ja toch.

Voorbeeld van restricted code: Ze zijn aan het voetballen –en hij schiet– en hij gaat erdoor heen – de ruit is kapot en ze kijken d’r naar – en hij komt naar buiten – en hij schreeuwt – want ze hebben z’n raam kapot gemaakt – en dan kijkt ze naar buiten – en zegt dat ze weg moeten

Voorbeeld van elaborate code: Drie jongens zijn aan het voetballen en een jongen schiet – en hij gaat door de ruit – de ruit gaat kapot door de bal – en de jongens staan ernaar te kijken – en dan komt er een man naar buiten en die begint te schreeuwen omdat ze zijn raam hebben vernield – daarom rennen ze hard weg – en dan kijkt de vrouw naar buiten en ze zegt tegen de jongens dat ze weg moeten gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=0opkSG0mfBQ

Waarom dachten ze dat school extra moeilijk is voor kinderen uit de lagere sociale klassen? Door het verschil tussen schooltaal en thuistaal. Met de thuistaal (restricted code) ben je niet in staat de wereld om je heen te oirganiseren, je kunt niet abstraheren van de werkelijkheid. Dat was the deficit view.

Oplossing: language compensation programmes “to get children to the point where they talk in words and convey messages that are more than just some combinations of sounds.” (Bereiter & Engelmann 1966) Voorbeelden van het soort oefeningen : Herhaling: leraar zegt: dit is een bal; klas herhaalt:dit is een bal Ja/nee vragen: Leraar: Is dit een bal? Kinderen: Ja dit is een bal. Verwijzing: Leraar: is dit een bal? Kinderen: Nee dit is gen bal maar een pop.

William Labov 1969 Verwierp de Deficiet hypothese Differentie hypothese: The logic of nonstandard English

Wat is pragmatiek? Sociale interactie. Regels van taal: grammatica of taalsystematiek Regels van taalgebruik: taalgebruikssystematiek of pragmatiek: Het geheel van regels die het taalgebruik als vorm van sociaal handelen bepalen. Factoren die te maken hebben met gebruik en gebruikers van natuurlijke taal worden pragmatische factoren genoemd. Sociolinguistiek: invalshoek vanuit relatie samenleving/taal. Pragmatiek: invalshoek vanuit gebruik(ers). Veel soorten taalgebruik: schriftelijk, mondeling. Mondeling: veel soorten gesprekssituaties.

Taalhandelingen: (1) Vind je het normaal om je vuile kleren op de grond te gooien (2) Wat doen die vuile sokken daar? Gebruikers proberen met uitingen iets te bereiken bij gesprekspartners. Voorbeelden van taalhandelingen: verwijten, verzoeken, bevelen, beloven, adviseren, waarschuwen, feliciteren, dopen, meedelen, beschuldigen, vragen. Ook wel performatieve werkwoorden want ze geven het handelingskarakter van een uiting aan. Taalhandeling direct of indirect af te leiden via interpretatie: (3) Ik verzoek je om je kleren op te ruimen

Coöperatieprincipe Vier aannames: kwantiteit: kwaliteit: waarheid  oprechtheidsprincipe relevantie stijl

Voorbeelden door te laten zien wat er gebeurt als het fout gaat: (4) A: Ga je vanavond mee naar de film? (5) B: mijn boekenkast is half in elkaar gezakt Niet direct maar door interpretatie indirect. (6) A: wanneer ga je je band plakken? (7) B: Sofia is niet de hoofdstad van Roemenië maar van Bulgarije. (8) C: De spruitjes waren te gaar. Doordat de aannames in (6)-(8)niet gelden kan je dit ook geen gesprek noemen. Je kan interpreteren wat je wil; het zal niet lukken.

Openingen en afsluitingen Voorbeelden van openingen: (9) Dat was weer niet veel bijzonders hè, gisteravond (10) Wat ik nou toch heb meegemaakt… En afsluitingen: (11) Nou op die manier ben ik er toch mooi vanaf gekomen (12) Zeg ik moet er weer es vandoor

Beurten: seinen en afspraken zijn cultureel bepaald. Passendheid: formeel/informeel ‘Hoe wenst u uw koffie te gebruiken?’ is pragmatisch gemarkeerd binnen en vriendengroepje: opvallend en afwijkend. ‘Wat wil jij in de koffie?’ is ongemarkeerd.

Face

Facework (Brown & Levinson 1978) “A battery of social skills whose goal is to ensure everyone feels affirmed in a social interaction” (Foley 1997). Face is het gewenste zelfbeeld dat elke volwassene probeert over te brengen. Positive face Negative face Beleefdheid = pogen elkaars face intact te laten en te respecteren

Positive face: “the want of every member that his wants be desirable to at least some others”; wordt gekarakteriseerd als de wens om aardig te worden gevonden, te worden bewonderd. Wordt gevoed door interesse, complimentjes Negative face: “the want of every 'competent adult member' that his actions be unimpeded by others”; iemands behoefte om zich vrij te gedragen, zonder de tegenwerking van anderen. Wordt gevoed door bescherming tegen disrespect en opdringerigheid. (Brown & Levinson 1978)

“Positive Face refers to one's self-esteem” “Negative face refers to one's freedom to act” Deze twee aspecten zijn basisbehoeften in elke vorm van sociale interactie, en gedurende elke vorm van interactie is samenwerking tussen de deelnemers nodig om elkaars face te ‘bewaren’ en te respecteren. Universeel!

Positive face Behoefte om betrokken en gewaardeerd te worden door de ander; behoefte aan goedkeuring, om aardig te worden gevonden. Centrale term: Solidariteit Hoe kom je tegemoet aan positive face? Door solidariteit te benadrukken, en statusverschillen te minimaliseren Door convergentiestrategieën te gebruiken (zelfde taal, stijl, etc.)

Negative face "the basic claim to territories, personal preserves, rights to non-distraction--i.e. the freedom of action and freedom from imposition“. Centrale term: Respect/Macht Hoe kom je tegemoet aan negative face? De ander respectvol benaderen Respecteer statusverschillen

Face Threatening Acts (FTAs) Een FTA is een activiteit die face kan beschadigen, van de zender of van de ontvanger, door tegengesteld aan de verwachting te handelen.

Positive FTAs Als spreker of hoorder elkaars gevoelens en behoeftes negeren, of niet willen wat de ander wil. Voorbeelden van schade voor hoorders: beledigingen, beschuldigingen, klachten, interrupties. Voorbeelden van schade voor sprekers: verontschuldigingen, bekentenissen.

Negative FTA’s Als een individu niet meehelpt om de gesprekspartner alle handelingsruimte te geven. Voorbeelden van schade voor hoorders: bevelen, verzoeken, uitingen van jaloezie Voorbeelden van schade voor sprekers (waarmee spreker laat zien dat hij zwicht voor de macht van de hoorder): het uitdrukken van dankbaarheid

Politeness Dus: politeness is het proberen elkaars face te behouden en respecteren Politeness strategieën helpen elkaars face te redden als dat bedreigd wordt door een FTA. Ofwel: rekening houden met de gevoelens van de ander; zorgen dat de ander zich prettig voelt.

Politeness Ieder mens heeft een ruimte om zich heen die privé is en waar anderen niet zonder toestemming binnen mogen komen. Politeness bepaalt universeel dat die ruimte bestaat. Culturele verschillen: m.b.t. de componenten van deze privé ruimte. Zelfs binnen een taal-(of andere) gemeenschap zijn er verschillen

Politeness / beleefdheid Nederlands: u/jij Engels?? Andere talen met t/v onderscheid. Allemaal als Nederlands? Criteria voor t/v keuze Verschuiving t/v gebruik afgelopen dertig jaar

En nu gauw kijken naar William en Kate…