Module Probleemoplossen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitslag enquête over online pesten
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Titreren.
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Workshop DCMR. Uitleg •Dit is een interactieve presentatie •Die loopt gelijk met je boek •Je bekijkt de pagina, ben je klaar klik je 1 x voor de volgende.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
WELKOM !! 4 maart 2014 Alleen ga je sneller, Samen kom je verder!
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Recht tegenover een café staan twee agenten met hun hond
Presentation Of Learning
Een lessenserie van drie lessen

Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Media & Creativiteit Pia Terstroet wikipagina:
ontvangen pps van Betsy
Doelstellingen formuleren
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Hans en grietje Hans; ik moet ff zeiken
Wat heerlijk om een schat te vinden!
Interpreteren van data
Door Kato,Niels, Nikita. Wat doet dat Beest daar ? Waarom lig je op je rug ?
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Mediales 1 Overdragers van informatie. Bijvoorbeeld internet, televisie, krant, tijdschrift.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Een onverwacht feest Les 2
2 DE LEERJAAR VERSIE 1 Woordpakket 7 Kijk goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
Een werkstuk maken.
Welkom bij Immersive space, de flashles Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Help! Verzuim voorkomen
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Samenvatting Havo 5.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Om soms eens dieper over na te denken
Onze doelen en visie in beeld
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Alle lijntje bij elkaar…?
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Raadsels oplopend in moeilijkheidsgraad
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Welkom! Neem plaats in de kring.
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
De didactiek van vandaag
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

Module Probleemoplossen Quintijn Puite quintijn.puite@hu.nl Marjanne de Nijs marjanne.denijs@hu.nl

Module problemen oplossen en uitleggen Doel bewustwording hulp bieden Van ‘leerling’ naar ‘leraar’ Planning Opbouw Raadsels en problemen oplossen Theorie over probleemaanpak Hulpladder Feedback geven en krijgen Lesvoorbereiden Afsluiting

Module problemen oplossen en uitleggen Dossier Uitgewerkte problemen Drie dossieropdrachten Feedbackkaartjes Literatuur bronnen Reader Probleemoplossen 1, APS How to solve it, Polya Tijdschrift Pyghagoras (http://www.pythagoras.nu/mmmcms/public/) Kangoeroewedstrijd (www.math.ku.nl/kangoeroe) Wiskunde Olympiade (www.wiskundeolympiade.nl)

Voorbeeld probleem 5 minuten: individueel oplossen 5 minuten: bespreek met buurman/buurvrouw, zijn er opvallende verschillen in denkwijze? Centraal bespreken

Elkaar helpen (Uit: Wiskunde en didactiek, Fred Goffree) Nee! Kijk eens in het antwoordboekje Zie je iets dat fout is gegaan? Hoe kun je het controleren? Wat is 9 van 8? Juf is dit goed? Hoe heb je dat gedaan? Ga zitten en probeer het nog eens Je hebt vergeten een 1 te lenen Tel 113 en 192 op Wat denk je zelf? Goed, nu deze 285-172=?

Eindpresentaties op de HU Voorbeelden Als een persoon stilstaat op de bewegende roltrap in de tweede kamer is hij na 60 seconden beneden. Als de roltrap stilstaat en deze persoon loopt erop is hij na 24 seconden boven. Stel: de roltrap beweegt omlaag en de persoon loopt naar boven. Na hoeveel seconden is hij boven?

In een donkere mijngang zitten 4 chinese mijnwerkers die naar buiten moeten, ze hebben 1 zaklantaarn die ze slechts met z’n tweeën kunnen gebruiken. Mijnwerker 1 doet 1 seconde over de weg, mijnwerker 2, 2 seconden, mijnwerker 3, 4 seconden en mijnwerker 4, 8 seconden. Wat is de snelste tijd waarin ze allemaal de mijn kunnen verlaten?

Logigram Meetkunde Koningsberger probleem Letterraadsel Leeftijdprobleem

non-voorbeeld De reeks van Diekirch

Opmerkingen docenten/leerlingen “de module laat zien dat wiskunde veel meer is dan wat er in het gewone lesboek staat” “het besef bij de leerlingen dat een probleem begrijpen een essentiële voorwaarde is voor het kunnen oplossen van een probleem” "Een geslaagde poging om het samenwerkingsmodel concreet en tastbaar vorm te geven" "Die module uit Utrecht vond ik toch wel het leukste van alles"