Leerstof versus leerling: het verschil tussen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

IB 1.
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen
Presentatie Procedure naar het VO
dy dx De afgeleide is de snelheid waarmee y verandert voor x = xA
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Welkom.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014.
Hoofdstuk 4 Omzetprognose
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Diagnostische toetsen voor het MBO
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Standaard-bewerkingen
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
indicator op basis van niveau-indicaties
Kinderen en hun sociale talenten
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Esther van der Putten Projectleider LOI
Centrummaten en Boxplot
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Taak (in 6 groepjes, per 2 of per 3)
Peilingsonderzoek in een notendop
Tevredenheidspeiling
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Portfolio, Logboek en Casus
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
LG42 IBS2.4 Communiceren Bedrijfseconomie – les 5.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Leerstof versus leerling: het verschil tussen ideaal en realiteit bij cesuurbepaling? Daniël Van Nijlen, Bartel Volckaert & Rianne Janssen K.U.Leuven

Overzicht Verloop peilingsonderzoek Taak- en leerlinggerichte methoden van cesuurbepaling Methode Resultaten Bespreking en vragen

1. Verloop peilingsonderzoek "Eindtermen zijn minimumdoelen die de overheid noodzakelijk en bereikbaar acht voor een bepaalde leerlingengroep."

toetsdesign cesuurbepaling eindtermen toetsen meetschaal toetsnorm kalibratie

2. Cesuurbepaling: vastleggen toetsnorm PPON: standaardenonderzoek Waarom?  expliciteren minimumnorm eindterm  mogelijkheid te bepalen welke leerlingen het minimumniveau halen Verschillende methoden: taak- en leerlinggericht

Taakgerichte methoden: gebaseerd op een oordeel over de opgaven bijv. - verschillende varianten Angoff-methode - bookmarkmethode

Leerlinggerichte methoden: gebaseerd op een oordeel over het prestatieniveau van de leerlingen al dan niet op basis van toetsproducten bijv. borderlinemethode en methode van de contrasterende groepen

Doel vergelijking resultaten taakgerichte en leerlinggerichte methode wereldoriëntatie: domein natuur gebruik IRT-schaal

3. Methode Toets n=1652 uit 87 klassen en 51 scholen

Resultaten kalibratie IRT-analyse met OPLM criteria voor aanvaarding IRT-model • p-waarde R1c > .01 • waarde R1c < 1.5 vg resulterende meetschaal Model R1c vg ratio p-waarde items OPLM gg=3 2151.68 1734 1.24 .000 159

deelnemende leerkrachten twee taken: Cesuurbepaling deelnemende leerkrachten twee taken: A. vereenvoudigde Angoff B. Contrasterende groepen

A. vereenvoudigde Angoff-methode 69 leerkrachten voor elke opgave aangeven of de minimaal competente leerling ze moet kunnen oplossen dichotoom oordeel (Angoff, 1971; Impara & Plake, 1996) vastleggen cesuur: omzetting van de oordelen naar een lokatie van grensleerling op de IRT-schaal (Van der Linden, 1982)

B. Contrasterende groepen gegevens voor 1132 leerlingen uit 61 klassen leerlingen van hun klas indelen in beheersers en niet-beheersers niet op basis van de toetsgegevens vastleggen cesuur: score die de beste discriminatie tussen de groep van beheersers en niet-beheersers toelaat  logistische regressie (Livingston & Zieky, 1989; Longford, 1996)

4. Resultaten cesuurbepaling vereenvoudigde Angoff Percentage opgaven Percentage beheersers min 56 88 p25 74 52 med 83 22 p75 90 4 max 99

B. Contrasterende groepen Percentage beheersers per klas min 20 p25 69 med 79 p75 87 max 100

Logistische regressie volledig vast waarbij α de strengheid van de beoordelaars δ de sterkte van het verband met de vaardigheidsschatting

 – α/ δ p(x=1) .50 vaardigheid leerling cesuur

AIC=903.7 parameter schatting SF vg t-waarde p-waarde α -0.4201 0.1402 1132 -3.00 0.0028 δ 5.9595 0.4529 13.16 <.0001

Logistische regressie gemengd model waarbij ag ~N(0,σ²a) Elke leerkracht krijgt ander intercept  verschillen in strengheid worden gemodelleerd

p(x=1) lk A lk B .50 vaardigheid leerling cesuur A cesuur B

AIC=876.8 parameter schatting SF vg t-waarde p-waarde α -0.5873 0.1990 60 -2.95 0.0045 δ 6.9055 0.5664 12.19 <.0001 σ² a 0.6730 0.2384 2.82 0.0064

Logistische regressie Volledig random waarbij ag ~N(0,σ²a) en dg ~N(0,σ²d) Verschillen in strengheid en associatiesterkte met de vaardigheid worden gemodelleerd

p(x=1) lk A lk B .50 vaardigheid leerling cesuur A cesuur B

AIC=879.6 parameter schatting SF vg t-waarde p-waarde α -0.6739 0.2318 59 -2.91 0.0051 δ 7.2250 0.7320 9.87 <.0001 σ²a 0.9280 0.4978 1.86 0.0673 σ²ad -1.1098 1.3303 -0.83 0.4075 σ²d 3.8586 4.2920 0.90 0.3723

Resultaten logistische regressie – gemengd model Percentage beheersers min 97 p25 91 med 88 p75 84 max 57

Vergelijking Angoff en contrasterende groepen min 88 97 p25 52 91 med 22 p75 4 84 max 57

Angoff: grotere spreiding en veel hogere cesuur beperkte samenhang tussen oordeel dmv Angoff en CG (zie figuur)

5. Bespreking leerstof vs. leerling ideaal vs. realiteit? toepassing dichotome Angoff-methode?