Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H 11: Winstverdeling en (stock)- cashdividend
Advertisements

H 11: Eigen vermogen 11.1: aandelenvermogen 11.2: emissie van aandelen
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Vandaag.
(heeft niet als doel om winst te maken = overheid)
H1 Basis Rekenvaardigheden
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Rekenen Cito M6 oefenen.
20-03 Indelingen kosten.
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
dy dx De afgeleide is de snelheid waarmee y verandert voor x = xA
Marktvormen Economie.
Overheidsinterventie 2
Uitwerking opgave Johan van Velzen. Volgorde van behandeling  Uitleg bedrijf  Uitwerking deelvraag 1  Uitwerking deelvraag 2  Uitwerking deelvraag.
Omzet.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Winstmaximalisatie monopolist
H 28: Nacalculatie bij homogene productie
A: korte (basale) herhaling H 27
Kosten produceren - vervolg
Herhaling Examenstof M&O
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave Michiel Oliemans
Formules en de GR Met de GR kun je bijzonderheden van formules te weten komen. Eerst plot je de grafiek. Gebruik eventueel de optie ZoomFit (TI) of Auto.
Externe verslaggeving
WELKOM H3B 11 MAART STUDIEWIJZER NOG MAAR 4 LESSEN TE GAAN EN EEN LAATSTE PROEFWERK! WeekLes Week 10: 5 maartT/m opdr. 31 Week 11: maartT/m.
Goedemiddag H3b.
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Totale Constante Kosten (TCK)
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
4 boeken : 2 dagen = 2 boeken per dag 6 boeken : 6 dagen = 1 boek per dag.
Lesplanning economie Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 1.6 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Overheidsinterventie 1
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Overheidsinterventie 3
Vandaag Nabespreking toets Crediteuren/debiteuren
Havo
Cijfers Zorg en Gezondheid
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Algemene Ondernemersvaardigheden
H12 Kostencalculaties.
Management Accounting Management Control
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Alle kosten op een rij Kosten.
Constant of Variabel? Kosten.
Stap 3; Constant of Variabel?
Exploitatiebegroting Deel 2
H.5 Winst en toegevoegde waarde
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Pag 12 t/m 43. Verdeling van de winst bij een VOF Wat brengt iedere vennoot in bij de VOF? 1.Arbeid (tijd) 2.Vermogen (geld) Beloning is dus hiervan afhankelijk….dus.
E. v. Kooten / L. El Hannouchi 11 februari 2011 /© Bedrijfseconomie voor de horeca 4.1 t/m 4.4 Bedrijfseconomie Horeca deel 1 Hoofdstuk 4 Constante en.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Huiswerk: Hoofdstuk 11 m&o boek, opgave 1 Oefenopgave 2 (stencil)
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
HUISWERK: Oefenopgave 4 stencil. Boek M&O hoofdstuk 11, opgave4
Extra uitleg H4 Domein Markten
Transcript van de presentatie:

Bedrijfseconomie Uitwerking opgave 12.14 (pagina 396) ‘Relevant cost approach to pricing decisions’ Niels Beekman 0121940

Inhoud Opgave algemeen Uitwerking vraag 1 Uitwerking vraag 2

Opgave algemeen (zie pag. 396) Het bedrijf Østerbro, AS blikt perziken in en verkoopt deze per krat aan distributeurs Kosten worden verdeeld in productiekosten en marketingkosten, deze kunnen vast of variabel zijn De vaste kosten zijn ’vast’ voor een productie tussen de 500 en 1500 kratten

Uitwerking vraag 1 Bereken het ‘mark-up percentage’ gebaseerd op de totale variabele kosten Totale variabele kosten: 40.000 + 14.000 = 54.000 Totale vaste kosten: 20.000 + 16.000 = 36.000 Bedrijfsresultaat: 10.000 Mark-up percentage: 46.000 / 54.000 x 100% = 85,19% Het mark-up percentage is het percentage dat op de kosten gelegd word, dit percentage bepaald de winst en de verkoopprijs. De vraag is dus eigenlijk, welk percentage moet er op de totale variable kosten gelegd worden wil men DKr 10.000 winst maken.

Uitwerking vraag 2 Ben je het eens met de redenatie (zie boek), verklaar. Alleen de productiekosten zijn van belang bij deze vraag: marketingkosten zijn afwezig en de bestaande vaste kosten ook omdat het bedrijf onder de 1500 kratten blijft (1.000 + 200 = 1.200). De klant wil wel een speciale verpakking om zijn perziken, dat brengt 2.000 extra productiekosten met zich mee. De klant plaatst waarschijnlijk een laatste order, hij stopt er namelijk mee. De normale verkoopprijs van een krat perziken is 100, de klant wil 200 kratten bestellen maar dan voor een veel lagere prijs: 55. De klant hoeft geen marketing, deze kosten vallen weg, maar hij wil wel een speciale verpakking. Zou jij dit aanbod accepteren?

Uitwerking vraag 2 (vervolg) Variabele productiekosten: 40.000 / 1.000 = 40 Productiekosten: 200 x 40 = 8.000 Speciale verpakkingskosten: 2.000 Totale kosten: 8.000 + 2.000 = 10.000 Kostprijs voor het bedrijf: 10.000 / 200 = 50 Iedere prijs boven de 50 levert dus winst op. Het bedrijf zou dit aanbod dus kunnen aannemen.

Uitwerking vraag 3 Zou je het aanbod nog steeds aannemen als je wist dat de klant nog niet stopt met zijn bedrijf? Stel dat je het aanbod accepteert en de vraag gaat toenemen, en je productie wordt meer dan 1500 kratten dan stijgen de vaste kosten. Het is tevens waarschijnlijk dat andere (bestaande) klanten ook korting willen. Het is dus maar beter in dit geval niet op het aanbod in te gaan.

Einde presentatie Zijn er nog vragen?