Bedrijfseconomie Uitwerking opgave 12.14 (pagina 396) ‘Relevant cost approach to pricing decisions’ Niels Beekman 0121940
Inhoud Opgave algemeen Uitwerking vraag 1 Uitwerking vraag 2
Opgave algemeen (zie pag. 396) Het bedrijf Østerbro, AS blikt perziken in en verkoopt deze per krat aan distributeurs Kosten worden verdeeld in productiekosten en marketingkosten, deze kunnen vast of variabel zijn De vaste kosten zijn ’vast’ voor een productie tussen de 500 en 1500 kratten
Uitwerking vraag 1 Bereken het ‘mark-up percentage’ gebaseerd op de totale variabele kosten Totale variabele kosten: 40.000 + 14.000 = 54.000 Totale vaste kosten: 20.000 + 16.000 = 36.000 Bedrijfsresultaat: 10.000 Mark-up percentage: 46.000 / 54.000 x 100% = 85,19% Het mark-up percentage is het percentage dat op de kosten gelegd word, dit percentage bepaald de winst en de verkoopprijs. De vraag is dus eigenlijk, welk percentage moet er op de totale variable kosten gelegd worden wil men DKr 10.000 winst maken.
Uitwerking vraag 2 Ben je het eens met de redenatie (zie boek), verklaar. Alleen de productiekosten zijn van belang bij deze vraag: marketingkosten zijn afwezig en de bestaande vaste kosten ook omdat het bedrijf onder de 1500 kratten blijft (1.000 + 200 = 1.200). De klant wil wel een speciale verpakking om zijn perziken, dat brengt 2.000 extra productiekosten met zich mee. De klant plaatst waarschijnlijk een laatste order, hij stopt er namelijk mee. De normale verkoopprijs van een krat perziken is 100, de klant wil 200 kratten bestellen maar dan voor een veel lagere prijs: 55. De klant hoeft geen marketing, deze kosten vallen weg, maar hij wil wel een speciale verpakking. Zou jij dit aanbod accepteren?
Uitwerking vraag 2 (vervolg) Variabele productiekosten: 40.000 / 1.000 = 40 Productiekosten: 200 x 40 = 8.000 Speciale verpakkingskosten: 2.000 Totale kosten: 8.000 + 2.000 = 10.000 Kostprijs voor het bedrijf: 10.000 / 200 = 50 Iedere prijs boven de 50 levert dus winst op. Het bedrijf zou dit aanbod dus kunnen aannemen.
Uitwerking vraag 3 Zou je het aanbod nog steeds aannemen als je wist dat de klant nog niet stopt met zijn bedrijf? Stel dat je het aanbod accepteert en de vraag gaat toenemen, en je productie wordt meer dan 1500 kratten dan stijgen de vaste kosten. Het is tevens waarschijnlijk dat andere (bestaande) klanten ook korting willen. Het is dus maar beter in dit geval niet op het aanbod in te gaan.
Einde presentatie Zijn er nog vragen?