En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Klassieke AO Leseenheid1
Fractalen zien en schilderen
Taalverwantschap.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Wetenschappen 2e en 3e graad
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 1 Programma
Faculteit Sociale Wetenschappen
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Inleiding Taalkunde CKI, Blok 4, 2010/11
COMPUTATIONELE REPRESENTATIONELE THEORIE VAN HET DENKEN
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Logisch redeneren in wiskunde C
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverandering op syntactisch niveau Hoofdstuk 7 “Caught in a web”
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Natuurlijke taalverwerking week 4
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
TAALVERWANTSCHAP.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
De gezonde school en genotmiddelen
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Ontwikkeling van het jonge kind
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
FRED TRUYEN HANS COPPENS BRUNO VANDERMEULEN Doelstelling  Verantwoord omgaan met informatie op 3 niveaus: Zorgvuldig beheer van informatie Verantwoordelijkheid.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
De juiste route naar het juiste doel
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Hoe is menselijke taal ontstaan?
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

En wat doet taalkunde in het programma van CKI? Wat is taalkunde? En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Inleiding op vandaag Wat is taalkunde? Taal en communicatie. Geschiedenis van de taalkunde in vogelvlucht. Taal en cognitie/taalkunde in CKI. Indeling van het vakgebied.

Wat is taalkunde? Taalkunde is de wetenschappelijke studie van de natuurlijke taal van mensen. Zie: The sci.lang FAQ: 1 - 7 Talen: Nederlands, Engels, Russisch, Zweeds, Chinees, Swahili, Endo, Sanskrit, Nederlandse gebarentaal,…

Dus niet: dieren Compositionaliteit Conventionaliteit Functionaliteit Verschillen Compositionaliteit Conventionaliteit Functionaliteit Zie: semiotiek, biologie

Dus niet: kunstmatige talen Esperanto 1e orde predikatenlogica Prolog, Java Zie: semiotiek, logica, informatica

Gesproken taal Nederlands, Russisch, Engels, etc. bestonden eerder als gesproken taal dan geschreven. Schrift: afgeleide van de primaire gesproken taal. Niet altijd gesproken: doventaal, b.v. Nederlandse gebarentaal, American/British sign language. http://www.ru.nl/corpusngt/

Taal en communicatie Centrale functie van taal: communicatiesysteem. Intentioneel: informatie overdracht. Wat doen sprekers en hoorders met taal? Sociale aspecten: man/vrouw verschillen, jongerentaal

Taal en taalstructuur Structurele aspecten: Hoe zitten woorden in elkaar? Zinnen? Teksten? Welke taalkennis zit in ons hoofd? Interactie met andere cognitive modules? Modellering van taal in kunstmatige systemen (taal- en spraaktechnologie).

Formeel model van communicatie Shannon-Weaver: the mathematical theory of communication (1949)

Spreker en hoorder Spreker Hoorder Begrip boodschap Verstaan Horen boodschap Formulering Spreken spraakklanken

Aspecten van taalkennis Formuleren: van conceptueel systeem naar taal: kiezen van woorden, constructie van zinnen, opbouw van stukken tekst over meerdere zinnen. Spreken: klank  spraak (brein  articulatorisch systeem: mond, stembanden). Horen: spraak  klank (auditief perceptie systeem: oor, gehoorkanaal  brein). Verstaan: klanken  structuur van zinnen, betekenis van woorden en constructies.

Geschiedenis van de Taalkunde in vogelvlucht Taalkunde als wetenschapsgebied heeft een lange geschiedenis: Panini ( 400 B.C), Plato ( 400 B.C). Panini: taal als een systeem van regels en eenheden Plato: is taal natuurlijk of conventioneel?

Vroeg-moderne tijd Eerste grammatica’s van Frans, Engels, volgens klassieke grammatica’s van Grieks, Latijn. Arnauld & Lancelot (1660). Grammaire générale et raisonnée de Port-Royal. Verlies van Latijn/Grieks als enige talen voor wetenschap  interesse in ‘volkstaal’. Universele, logische principes van alle natuurlijke talen

18e/19e eeuw (1786) Sir William Jones: “sprung from some common source” (1922) Grimm’s law, o.a. p > f (pater > father) (1827) Wilhelm von Humboldt: oneindig gebruik van eindige modellen.

19e eeuw Darwinistisch gedachtengoed: survival of the fittest. Speurtocht naar het begin van taal (taalgenese) Ontwikkeling van talen in de tijd; uitsterven van talen. genetische verwantschap: taalfamilies. Charles Darwin

Taalfamilies Talen binnen één familie: onderling verwant, ontwikkeld uit één voorouder. Vaak: voorouder gereconstrueerd aan de hand van overgeleverd materiaal. Talen die niet kunnen worden ondergebracht in een familie: geïsoleerde talen of isolaten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalfamilies

Indo-Europese taalfamilie

Taalfamilies in Afrika

Begin 20e eeuw Studie van inheemse Indianentalen V.S. door Boas, Whorf en Sapir. Bewustzijn dat talen sterk verschillen. B.v. tijdssysteem Hopi vs. Engels. Sapir-Whorf hypothese: taal bepaalt hoe je de werkelijkheid ervaart. Taal is cultureel bepaald, dus cultuur van invloed op waarneming. http://en.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorf_hypothesis

Eskimo’s en sneeuw Boas (1911): Eskimo's hebben vier verschillende woorden voor sneeuw: aput ("sneeuw op de grond"), gana ("vallende sneeuw"), piqsirpoq ("opwaaiende sneeuw") en qimuqsuq ("sneeuwjacht"), vs. Engels. Whorf: minstens zeven woorden, sindsdien: tientallen, honderden.. Ondersteuning Sapir-Whorf hypothese?

Pullum: Geen wezenlijk verschil Inuit/Engels. Pullum: “C. W. Schultz-Lorentzen's Dictionary of the West Greenlandic Eskimo Language (1927) gives just two possibly relevant roots: qanik, meaning 'snow in the air' or 'snowflake', and aput, meaning 'snow on the ground'. Then ask whether the speaker can cite any more.” 1. apun: sneeuw 2. aput: uitgespreide sneeuw 3. nutagak: poedersneeuw 4. aniu: samengedrukte sneeuw 5. ersertok: bewegende sneeuw 6. akeirorak: nieuwe bewegende sneeuw 7. pukak: suikersneeuw 8. pokaktok: zoutachtige sneeuw 9. ayak: sneeuw op kleren 10. apun: sneeuw 11. aput: uitgespreide sneeuw 12. nutagak: poedersneeuw 13. aniu: samengedrukte sneeuw 14. ersertok: bewegende sneeuw 15. akeirorak: nieuwe bewegende sneeuw 16. pukak: suikersneeuw 17. pokaktok: zoutachtige sneeuw

20e eeuw Grondleggers van de moderne taalkunde: Ferdinand de Saussure, Noam Chomsky. Ferdinand de Saussure Noam Chomsky

Saussure ( 1920): Cours de linguistique générale. Onderscheid diachronie – synchronie. Diachronie: ontwikkeling van talen in de tijd (b.v. Latijn – Romaanse talen). Synchronie: structuur van een taal op een bepaald moment. Taal is meer dan een woordenlijst: taal als systeem. Conventionele relatie vorm-betekenis.

Noam Chomsky (1) 1956: Syntactic structures. Zinnen hebben een syntax gekarakteriseerd door een formele grammatika met een wiskundige structuur. Colorless green ideas sleep furiously Furiously sleep ideas green colorless Generatieve grammatica: met wiskundige mechanismen taal beschrijven.

Noam Chomsky (2) Taal is creatief: met een beperkte verzameling grammatika regels en een eindig aantal woorden kunnen mensen een oneindig aantal zinnen produceren, ook zinnen die nooit eerder zijn uitgesproken. Leerbaarheidsprobleem: hoe leren kinderen dit? Aanname: kinderen hebben aangeboren kennis van de grammatikale struktuur die alle talen gemeenschappelijk hebben: universele grammatika. Anti-behaviorisme: taalkunde is onderdeel van de pschologie.

Taalkunde anno nu Voortzetting van generatieve grammatika, maar ook andere grammatikamodellen. Niet alleen aandacht voor taalstructuur in nauwe zin, maar ook leren van taal door kinderen (taalontwikkeling), taal en cognitie, taalvariatie, taalevolutie, taal en logica, computationele toepassingen (taal- en spraaktechnologie).

Taalkunde binnen cki Cognitiewetenschap bestudeert natuurlijke intelligentie. KI bouwt systemen die intelligent gedrag vertonen.

Cognitie Cognitieve processen hebben te maken met kennis, denken en waarneming. Bewuste mentale processen: wiskunde, schaken. Onbewuste mentale processen: herkennen van een voorwerp, een gezicht, omgaan met taal.

Maar dat weten we toch? Kennis van taal is onbewust (1) Er werd op straat gedanst. (2) Op straat werd er gedanst. Mag het woordje er worden weggelaten? Representatie van taalkundige kennis in brein en computer (architecturen voor cognitie).

Taalkundige vragen Waarin bestaat onze kennis van taal? ‘Langue’ of competence Hoe wordt onze kennis van taal gebruikt? ‘Parole’ of performance Hoe wordt kennis van taal geleerd? taalverwerving of L1 acquisitie Verschillen en overeenkomsten tussen talen Taaltypologie, vergelijkende taalkunde, dialectologie

Competence Grammatica als mentale representatie van kennis van moedertaal (‘native speaker’) Onbewuste kennis: belang van intuïties (moedertaalsprekers) Relatie tussen taalvermogen en andere cognitieve vermogens? Is taal ‘anders’?

Performance Haspelen, onvolledige, ongrammaticale zinnen: ‘performance errors’. Menselijke taalverwerking: robuust (vgl: computers). Psycholinguïstiek: performance geeft inzicht in competence

Taal en talen Relatie tussen taal en talen (Nederlands, Engels, Chinees, Swahili, gebarentaal..) Universele grammatica en taaltypologie Taaltypologie: data! (‘bedreigde talen). Variatie tussen talen werpt licht op universele eigenschappen van taal (en menselijke cognitie).

Toegepaste taalkunde Taalonderwijs, vertalen Computationele taalkunde: representatie, verwerking, verwerving door computers (sprekende computers, automatisch vertalen, spelcheckers, kennisssytemen, corpora/databases, natuurlijke taal interfaces, etc). Klinische taalkunde (afasie, stotteren, sli)

Inleiding Taalkunde Wat leer je in deze cursus? Eigen maken van basisprincipes, methodes en belangrijke vragen van het vakgebied (hoorcolleges: Henriëtte de Swart en Yoad Winter). Toepassen op taalvariatie (project, Anna Chernilovskaya). Bouwen van kunstmatige taalsystemen (praktikum, Ronald de Haan, Chris Blom).

Literatuur Inleiding Taalkunde Juravski & Martin (2008): Speech and language processing Een hoofdstuk uit Fromkin (2000)

Website http://www.hum.uu.nl/medewerkers/a.chernilovskaya/itk10/index.html

Organisatie Week 1: inleiding, taalkennis, deelgebieden van de taalwetenschap, taalevolutie. Week 2 t/m 6: klanken, woorden, zinnen, betekenis (theorie, taalvariatie, computationele toepassingen) Week 8-9: taal en cognitie, taal en communicatie, semantic web.

Meer taalkunde in CKI programma Natuurlijke taalverwerking (parsing) Semantiek (formele methoden, taal en logica) Variatie in betekenis (typologie, taal en cognitie) Taal- en spraaktechnologie