omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – 14.01.2008 Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Vrij verkeer van werknemers
Het beroep van bedrijfsrevisor. Bevoorrechte partner van alle actoren van het bedrijfsleven: -Ondernemingen -Openbare en private instellingen, non-profitsector.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening Wet – BS Gewijzigd.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Agence pour la simplification administrative Dienst voor administratieve vereenvoudiging Richtlijn Diensten 2006/123/EG Hoofdstuk II : Administratieve.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Detentie Antwerpen VDAB.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Nieuwe decreten erkenningen en milieuhandhaving Contactdag LABS - 2 oktober 2009 Jan Baeten diensthoofd Beste Beschikbare Technieken en Erkenningen Vlaamse.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Regeling De dienstenrichtlijn
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
OMZETTING VAN DE KADERRICHTLIJN DIENSTEN Internal Market Information System (IMI) Sven Baeyens FOD Economie, KMO, Middenstand en.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Organisatiestructuur en
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
De kmo-portefeuille 3 kernprincipes vernieuwing:  vereenvoudigde steun  jaarlijkse steun  hogere steun.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Kennisplein Contracteren in de bouw, Nu en in de toekomst ‘Van oud naar nieuw’ Hans Linders, advocaat Bouwcollege 25 september 2007 Kennisplein.
GRENSOVERSCHRIJDENDE HANDHAVING Parters Huidige toestand Europa Bilaterale akkoorden Andere overwegingen eSafety workshop – 2 mei 2007.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
De verschillen in Europa
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Governance in Sociale Zekerheid
Transcript van de presentatie:

omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel

De dienstenrichtlijn … … een omzetting met een hoog risico  wat moet men omzetten ?  wie moet omzetten ?  wat is omzetten ?  hoe omzetten ?

1.wat moet men omzetten ?  toepassingsgebied van de richtlijn alle diensten (ruime interpretatie, bij twijfel = erin) verricht in ruil voor een economische tegenprestatie behalve die welke uitgesloten zijn (restrictieve interpretatie)  doelpubliek dienstverleners van de Europese Unie Belgische dienstverleners afnemers : professionele klant, consument

 doelstellingen van de richtlijn de hinderpalen uit de weg ruimen voor de vrijheid van vestiging van de dienstverleners de hinderpalen uit de weg ruimen voor het vrije verkeer van diensten tussen de lidstaten rechtszekerheid garanderen alsmede een hoge kwaliteit van de diensten, zowel aan de dienstverleners als aan de afnemers  ingezette middelen administratieve vereenvoudiging : één-loket, informatie, informatisering verordeningseisen: verbodsbepalingen, voorwaarden, evaluaties, afwijkingen, administratieve samenwerking Maar ook kwaliteitsbeleid communautaire gedragscodes aanvullende harmonisatie (gerechtelijke invordering van schulden, particuliere beveiliging, geldvervoer)

2. wie moet omzetten ?  potentiële actoren van de omzetting alle bevoegdheidsniveaus : federaal, gewest, gemeenschap, provincie, gemeente dus … elke bestuur elke orgaan dat voor rekening van de overheid handelt (voogdij uit te oefenen)...

3. Wat is omzetten ?  omzetten = al deze acties tot een goed einde brengen de regelgeving afstemmen : welke ? waarom ? hoe ? de procedures vereenvoudigen : nodig ? dubbel gebruik ? omslachtig ? Alternatief ? duidelijkheid ? elke dienstverlener en elke afnemer op de hoogte brengen de administratieve procedures en de informatie informatiseren verslag uitbrengen volgens artikel 39 (vergunningstelsels, te evalueren vereisten, multidisciplinaire activiteiten, nationale vereisten met het oog op de vrije dienstverrichting) de nieuwe bepalingen ter kennis brengen samenwerken tussen de besturen van de lidstaten actualiseren

4. hoe omzetten ?  Fundamentals van de omzetting resultaatsverplichting op voorafgaande voorwaarden : institutioneel kader in acht te nemen, samenhang in België, technische haalbaarheid (persoonlijke levenssfeer, flexibiliteit, « gebruiksvriendelijk», interne en externe interoperabiliteit ) opeenvolgende etappes :diagnose>vereenvoudiging>organisatie >uitvoering>actualisering permanent karakter van de follow-up : actualisering, evaluatie, kennisgeving, harmonisering  Aandachtspunten het één-loket niet verwarren met IMI (administratieve samenwerking) de administratieve vereenvoudiging is ook noodzakelijk voor de reglementeringen die verenigbaar zijn met de eisen op het vlak van de vestiging en het vrije verkeer van diensten de administratieve vereenvoudiging slaat op de volledige levenscyclus van een onderneming het voorrecht van de lex specialis geldt enkel voor wat zij regelt ; de andere bepalingen van de dienstenrichtlijn moeten altijd worden toegepast  Evolutieve steun vademecum van de omzetting (IEC) Handboek voor de implementatie van de dienstenrichtlijn (Commissie) PV van de bilaterale BE/Commissie van (overgemaakt door IEC de )