Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen Johan Hellings Ward Schrooten Oktober 2008 UHasselt Onderzoeksgroep Patient Safety Ziekenhuis Oost-Limburg
Inhoud Inleiding cultuur patiëntveiligheid Methodologie Resultaten 3.1 Algemene ziekenhuizen 3.2 Psychiatrische ziekenhuizen 3.3 SP ziekenhuizen
1. Inleiding cultuur patiëntveiligheid Objectieven: Inzicht verwerven in de mening van artsen en medewerkers ten opzichte van patiëntveiligheid in de eigen instelling; peilen naar de cultuur inzake patiëntveiligheid in de organisatie, op basis van een 12-tal dimensies. Bewustmaking onderwerp patiëntveiligheid in het hele ziekenhuis Het opvolgen van de cultuur in zake patiëntveiligheid d.m.v. een herhaalde meting na x aantal jaren.
2. Methodologie Instrument: Hospital Survey on Patient Safety Culture (Agency for Healthcare Research and Quality) Vertaling en validatie naar Nederlands (Vlaams) Vertaling en validatie naar Frans Standaard procedure en data formaat Ziekenhuisbrede verdeling
Hospital Survey on Patient Safety Culture A.h.v. een 40-tal stellingen worden 12 veiligheidscultuur dimensies berekend: (3-4 stellingen per dimensie) Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren; D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
Scorings-systeem Negatief Positief Neutraal ! Reversed questions: omkering ‘Positief voor patiëntveiligheid’
Berekening van dimensiescore Totaal aantal positieve antwoorden op vragen binnen de dimensie = -------------------------------------------------------------------------------- Totaal aantal antwoorden binnen de dimensie
In totaal namen 132 ziekenhuizen deel aan de benchmark. 3. Resultaten In totaal namen 132 ziekenhuizen deel aan de benchmark. (F=Franstalig; N=Nederlandstalig)
Aantal respondenten en responsgraad:
Totale responsgraad i.f.v. type ziekenhuis
Responsgraad bij artsen en medewerkers i.f.v. type ziekenhuis
Totale responsgraad i.f.v. taal
Responsgraad bij artsen en medewerkers i.f.v. taal
Totale responsgraad i.f.v. distributiemethode P = papier; E = electronisch; E+P = beiden
Aantal meldingen tijdens voorbije 12 maanden
Beoordeling van patiëntveiligheid Verdeling per type ziekenhuis: Variatie tussen ziekenhuizen onderling: (Getallen geven telkens het % antwoorden binnen die categorie op ziekenhuisniveau)
3.1 Algemene ziekenhuizen 81 algemene ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 58%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 62% en 41%.
Totale responsgraad i.f.v. groep
Responsgraad artsen i.f.v. groep
Responsgraad medewerkers i.f.v. groep
Beschrijving populatie
Beschrijving populatie (2)
Beschrijving populatie (3)
Beschrijving populatie (4)
Dimensionele scores acute ziekenhuizen Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
Dimensionele scores acute ziekenhuizen
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen
D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren
D3. Teamwerk binnen afdelingen
D4. Openheid naar communicatie
D5. Feedback en communicatie
D6. Niet bestraffende respons op fouten
D7. Bestaffing
D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid
D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen
D10. Overdracht en transfer
O1. Globale perceptie over veiligheid
O2. Frekwentie van “event” rapportering
3.2 Psychiatrische ziekenhuizen 40 psychiatrische ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 74%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 74% en 68%.
Totale responsgraad i.f.v. groep
Beschrijving populatie
Beschrijving populatie (2)
Beschrijving populatie (3)
Dimensionele scores psychiatrische ziekenhuizen Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
Dimensionele scores psychiatrische ziekenhuizen
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen
D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren
D3. Teamwerk binnen afdelingen
D4. Openheid naar communicatie
D5. Feedback en communicatie
D6. Niet bestraffende respons op fouten
D7. Bestaffing
D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid
D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen
D10. Overdracht en transfer
O1. Globale perceptie over veiligheid
O2. Frekwentie van “event” rapportering
3.3 SP ziekenhuizen 11 SP ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 71%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 72% en 51%.
Totale responsgraad i.f.v. groep
Beschrijving populatie
Beschrijving populatie (2)
Beschrijving populatie (3)
Dimensionele scores SP ziekenhuizen Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
Dimensionele scores SP ziekenhuizen
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen
D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren
D3. Teamwerk binnen afdelingen
D4. Openheid naar communicatie
D5. Feedback en communicatie
D6. Niet bestraffende respons op fouten
D7. Bestaffing
D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid
D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen
D10. Overdracht en transfer
O1. Globale perceptie over veiligheid
O2. Frekwentie van “event” rapportering