Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie over cardiovasculair risicomanagement
Advertisements

Schoolsecretariaten (n=555)
Analyse van incidenten
Revalidatiearts en onderzoeker, RC De Hoogstraat
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Gebruikersdag 8 november 2007 VMR en HKS Veiligheidsmonitor Rijk Herkenningsdienstsysteem Persoonsenquête (steekproef) Registratie (integraal)
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Routine Outcome Monitoring
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
FOD VVVL Initiatieven m. b. t. kwaliteit M
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Resultaten enquête tuchtwet
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Het efficiënt gebruik van het verpleegdossier
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Patientveiligheid: juridische aspecten
Samen naar een veilig AMC
Ingrid Middelkoop Projectmedewerker werkgroep Benchmark
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Meting cultuur patiëntveiligheid Cultuur van een organisatie « The pattern of shared basic assumptions – invented, discovered, or developed by a.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Benchmarking met landelijke gegevens
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Medewerkersonderzoek
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
2014 EVALUATIES N+1.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
ICPS-taxonomie… over een bos, bomen, takken en bladeren
Kwaliteitsvol leiding geven BUE als instrument voor reflectie en actie
The patients are waiting Artsen in de farmaceutische industrie
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Bijlage: Resultaten cultuurmeting i. f. v
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag User-defined characters op de.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Voorbereiding PersoneelsResultatenOnderzoek 2006.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Tevredenheidsonderzoek 2017
CRM vanuit het incidenten perspectief
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
 .
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
De Infectiepreventie Risico Scan (IRIS), oog voor het onzichtbare
JCI accreditatie en jij?
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Ulrike Pypops, PXO, Jessa Ziekenhuis
Transcript van de presentatie:

Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen Johan Hellings Ward Schrooten Oktober 2008 UHasselt Onderzoeksgroep Patient Safety Ziekenhuis Oost-Limburg

Inhoud Inleiding cultuur patiëntveiligheid Methodologie Resultaten 3.1 Algemene ziekenhuizen 3.2 Psychiatrische ziekenhuizen 3.3 SP ziekenhuizen

1. Inleiding cultuur patiëntveiligheid Objectieven: Inzicht verwerven in de mening van artsen en medewerkers ten opzichte van patiëntveiligheid in de eigen instelling; peilen naar de cultuur inzake patiëntveiligheid in de organisatie, op basis van een 12-tal dimensies. Bewustmaking onderwerp patiëntveiligheid in het hele ziekenhuis Het opvolgen van de cultuur in zake patiëntveiligheid d.m.v. een herhaalde meting na x aantal jaren.

2. Methodologie Instrument: Hospital Survey on Patient Safety Culture (Agency for Healthcare Research and Quality) Vertaling en validatie naar Nederlands (Vlaams) Vertaling en validatie naar Frans Standaard procedure en data formaat Ziekenhuisbrede verdeling

Hospital Survey on Patient Safety Culture A.h.v. een 40-tal stellingen worden 12 veiligheidscultuur dimensies berekend: (3-4 stellingen per dimensie) Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren; D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering

Scorings-systeem Negatief Positief Neutraal ! Reversed questions: omkering ‘Positief voor patiëntveiligheid’

Berekening van dimensiescore Totaal aantal positieve antwoorden op vragen binnen de dimensie = -------------------------------------------------------------------------------- Totaal aantal antwoorden binnen de dimensie

In totaal namen 132 ziekenhuizen deel aan de benchmark. 3. Resultaten In totaal namen 132 ziekenhuizen deel aan de benchmark. (F=Franstalig; N=Nederlandstalig)

Aantal respondenten en responsgraad:

Totale responsgraad i.f.v. type ziekenhuis

Responsgraad bij artsen en medewerkers i.f.v. type ziekenhuis

Totale responsgraad i.f.v. taal

Responsgraad bij artsen en medewerkers i.f.v. taal

Totale responsgraad i.f.v. distributiemethode P = papier; E = electronisch; E+P = beiden

Aantal meldingen tijdens voorbije 12 maanden

Beoordeling van patiëntveiligheid Verdeling per type ziekenhuis: Variatie tussen ziekenhuizen onderling: (Getallen geven telkens het % antwoorden binnen die categorie op ziekenhuisniveau)

3.1 Algemene ziekenhuizen 81 algemene ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 58%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 62% en 41%.

Totale responsgraad i.f.v. groep

Responsgraad artsen i.f.v. groep

Responsgraad medewerkers i.f.v. groep

Beschrijving populatie

Beschrijving populatie (2)

Beschrijving populatie (3)

Beschrijving populatie (4)

Dimensionele scores acute ziekenhuizen Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering

Dimensionele scores acute ziekenhuizen

D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen

D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren

D3. Teamwerk binnen afdelingen

D4. Openheid naar communicatie

D5. Feedback en communicatie

D6. Niet bestraffende respons op fouten

D7. Bestaffing

D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid

D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen

D10. Overdracht en transfer

O1. Globale perceptie over veiligheid

O2. Frekwentie van “event” rapportering

3.2 Psychiatrische ziekenhuizen 40 psychiatrische ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 74%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 74% en 68%.

Totale responsgraad i.f.v. groep

Beschrijving populatie

Beschrijving populatie (2)

Beschrijving populatie (3)

Dimensionele scores psychiatrische ziekenhuizen Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering

Dimensionele scores psychiatrische ziekenhuizen

D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen

D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren

D3. Teamwerk binnen afdelingen

D4. Openheid naar communicatie

D5. Feedback en communicatie

D6. Niet bestraffende respons op fouten

D7. Bestaffing

D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid

D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen

D10. Overdracht en transfer

O1. Globale perceptie over veiligheid

O2. Frekwentie van “event” rapportering

3.3 SP ziekenhuizen 11 SP ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 71%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 72% en 51%.

Totale responsgraad i.f.v. groep

Beschrijving populatie

Beschrijving populatie (2)

Beschrijving populatie (3)

Dimensionele scores SP ziekenhuizen Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering

Dimensionele scores SP ziekenhuizen

D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen

D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren

D3. Teamwerk binnen afdelingen

D4. Openheid naar communicatie

D5. Feedback en communicatie

D6. Niet bestraffende respons op fouten

D7. Bestaffing

D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid

D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen

D10. Overdracht en transfer

O1. Globale perceptie over veiligheid

O2. Frekwentie van “event” rapportering