Evalueren ondersteunen. Niveau Bologna (1999) EQF (2008) Decreet op kwalificatiestruct uur (2009) Domeinspecifieke leerresultatenkad ers Toetsing NVAO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
The CAF Procedure voor externe feedback
Formatief - summatief evalueren
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Projectonderwijs in het HBO
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Evalueren bij afstuderen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Een project van de Korengroep
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Studieloopbaanbegeleiding
De puzzel past steeds beter
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijkervaring en reflectie
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
De beoordeling van scripties en werkstukken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Transcript van de presentatie:

Evalueren ondersteunen

Niveau Bologna (1999) EQF (2008) Decreet op kwalificatiestruct uur (2009) Domeinspecifieke leerresultatenkad ers Toetsing NVAO visitatie- en accreditatie Nieuw visitatie- en accreditatiekader (2010)

Rol van toetsing: Toetsen is sturend voor zowel het leerproces en de ontwikkeling van studenten als voor de optimalisatie van de kwaliteit van het onderwijs. (Joosten – ten Brinke, 2011)

 Als de student tevreden is, is de kwaliteit van de toetsing in orde.

Wat is kwaliteit?

Toetssysteem Toets Toetsprogramma Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Terugkoppelen Toetsprogramma

 De verantwoordelijkheid van de kwaliteit van de toets ligt bij de lector/ docent.

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie… Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Terugkoppelen Toetsprogramma PDCA

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Het resultaat van de beoordeling is onafhankelijk van de beoordelaar. Terugkoppelen Toetsprogramma

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Antwoordmodel – beoordelingscriteria – afspraken Terugkoppelen Toetsprogramma

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Analyse resultaten, bevraging studenten, zelf- en peerscreening Terugkoppelen Toetsprogramma

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Workshops afstemming scores, doorlichting scoreprocedure Terugkoppelen Toetsprogramma

 Toetscommissies nemen de C uit de PDCA voor hun rekening.  Een kwaliteitsvolle toetspraktijk begint bij kwaliteitsvolle beoordelingsinstrumenten.

 Toetsplanontwikkeling – OOF Toetskoffer  Coachingstraject – OOF Toetskoffer  Beoordelingscriteria – OOF Bachelortoets

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Terugkoppelen Toetsprogramma Praktijk 1 toetsplanontwikkeling

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Terugkoppelen Toetsprogramma Praktijk 2 coachingstraject

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Terugkoppelen Toetsprogramma Praktijk 3 beoordelingscriteria

 Oprichten van toetscommissies  Voeren kwaliteitsbevordering- en borging van toetsing uit met behulp van een toetskoffer met instrumenten en methodieken

ValiditeitBetrouwbaarheidTransparantie Toetssysteem Toets Modaliteiten kiezen Ontwikkelen Afnemen Beoordelen Terugkoppelen Toetsprogramma Toetsplanontwikkeling

ToetsmatrixToetsplan Beschrijving huidige situatie inzake toetsing Opleidingsniveau Inventarisatie van huidige toetsvormen Koppeling aan beoordelaars, tijdstip van afname, doel, feedback, etc. Beschrijving van de gewenste situatie inzake toetsing Opleidingsniveau Systematisch beschrijving van alle toetsen Koppeling aan de competenties, beoordelaars, tijdstip van afname, doel, feedback, etc.

1. Inventarisatie huidige toetsing bij docenten 2. Opstellen toetsmatrix 3. Onderwijskundige analyse 4. Komen tot een toetsplan

Via onderwijskundig debat = medium om afstemming te bekomen tussen de toetspraktijk binnen de opleiding enerzijds en het competentieprofiel en de opleidingsvisie anderzijds

◦ Heuristiek  Richtinggevende vragen per essentieel aspect  Aspect van de organisatie  Aspect van relatie tussen toetsen en te verwerven competenties  Aspect van toetsvormen kiezen, toekennen en spreiden  Aspect van het doel van de evaluatie  Aspect van de beoordeling  Ter ondersteuning van het onderwijskundig debat

 Resultaat van onderwijskundig debat  Schriftelijke weergave van keuzeoverwegingen  Hulpinstrument bij uitschrijven ZER

1 2 3 Tijd Inhoud, niveau, integratie Eindtoets Bachelor

 Teams van studenten  (Onderzoeks-)project  Aangeleverd door externen uit het vakgebied  Begeleid door docenten en externe opdrachtgevers  Rapporteren conclusies/ product ◦ Paper ◦ Presentatie voor medestudenten, externen en docenten

1 2 3 Tijd Inhoud, niveau, integratie TOETSVORM Scriptie Overalltoets Project Portfolio Stage(verslag) … Eindtoets Bachelor

 Teams van studenten teamgericht werken  (Onderzoeks-)project projectmatig werken, informatieverwerving en -verwerking  Aangeleverd door externen uit het vakgebied oplossingsgericht werken  Begeleid door docenten en externe opdrachtgevers kritisch reflecteren  Rapporteren conclusies/ product communiceren

Problem solving communi cation Critical reflection Literacy skills Teamwor k Societal responsi bility Project manage ment

Beroeps- specifieke competenties Generieke competenties

◦ Gevalideerde  associatiebreed inzetbaar ◦ Set evaluatiecriteria  kwaliteit: betrouwbaarheid/ transparantie  Minimumcriteria  concretisering van niveau 6  Uitbreidingscriteria  differentiatie ◦ Sjabloon  toetsinstrument Flexibel gebruik Selectie criteria ‘Semi-’ generieke criteria Bijkomende beroepsspecifieke criteria

Assessment design Rating purpose(s) Rating form/ scale Procedures Rater Expertise Performance theory Beliefs Mood Affect Goals … Organizational context Norm, values Accountability Feedback culture Resources (time, training,…) … Ratee performance Rater Information Processing Private judgement Public decision making Score Feedback Model of performance assessment process (adapted by M. Govaerts, 2011 from DeNisi, 1996)

Criteria (experts) Literatuur Toetspraktijken Problem solving communicati on Critical reflection Literacy skillsTeamwork Societal responsibility Project management

Holistisch Analytisch Intuïtieve criteria Globale criteria Brede criteria Specifieke criteria Gedetailleerde criteria Zorgen Verschillende interpretatie  Contextspecificiteit  Globaal oordeel moet mogelijk blijven 

 Monitoring van het proces van probleemoplossen ◦ Identificatie en analyse van het probleem ◦ Ontwikkelen van de oplossing ◦ Uitvoeren en evalueren van de oplossing  Zelfregulatie ◦ Meta-begrip ◦ Metacognitieve planning

 Monitoring van het proces van probleemoplossen ◦ Identificatie en analyse van het probleem ◦ Ontwikkelen van de oplossing ◦ Uitvoeren en evalueren van de oplossing  Zelfregulatie ◦ Meta-begrip ◦ Metacognitieve planning

Identificatie van het probleem  Zoeken, selecteren en organiseren van relevante informatie ◦ Breedte van gebruikte informatie ◦ Verantwoording ◦ Detectie van betekenisvolle patronen  Bepalen van mogelijke problemen ◦ Correct begrip van de inhoud/ correcte inschatting van de situatie ◦ Analyse van de situatie ◦ Relevantie van de mogelijke problemen …

 Set criteria/ standaarden  Van set tot instrument  Test x 10  Implementatie x 19