Organisatie van het onderwijs in bibliotheek 2Bergen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
De nieuwe werkelijkheid
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Norbert Groenewegen, directeur STZ
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Randstad Diversity START TO TALENT
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Informatievaardigheid bij INHolland
21st century skills.
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
(H)erkend multi-talent Martha Meerman Lector gedifferentieerd HRM.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Wereldburgerschap en honours
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
saMBO-ICT Conferentie
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Naar een optimaal HR - beleid
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
Jaarplan 2016 Activiteiten Academy <CONCEPT>
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Embedded Librarianship
Social Return On Investment & PZH
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Verwijzen naar kookboek.
Lokaal Sociaal Beleid.
Financieel succesvol met zorgvastgoed in een veranderende markt
Together one world.
Academics For Companies Leuven
Master of research and design
Organogram gemeente Bunnik
Blind door de Bibliotheek
Visie mediawijsheid KB
Naar een stad waarin iedereen meedoet
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Organogram gemeente Bunnik
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

Organisatie van het onderwijs in bibliotheek 2Bergen Inge Discart Marleen Michels

2Bergen: strategische planning Visie & Missie De bibliotheek zal: Een topbibliotheek zijn ten dienste van fundamenteel, innovatief & toegepast onderzoek en kwalitatief hoogstaande patiëntenzorg. Een stimulerende en studentgerichte omgeving bieden in een steeds evoluerend onderwijslandschap. Strategische doelen Onderzoek: maximale toegang tot onderzoeksinformatie verzekeren. Onderwijs: Studentgerichte onderwijsondersteuning bieden. Acties E-only beleid voor alle types informatiebronnen  uitbreiden toegankelijkheid. Aanbieden van opleidingstrajecten ter bevordering informatievaardigheden van studenten, onderzoekers & clinici.

Onderwijs 2Bergen: van vroeger tot nu Campus Gasthuisberg Campus Arenberg Verleden (<2005) Instructies aan balie: face to face en op maat Rondleidingen Instructies enkel aan bibliotheekbezoekers: Artsen, profs, assistent, researcher, studenten… Heden (2005-2014) Instructiesessies informatievaardigheden geïntegreerd in het onderwijs programma. Oprichting onderwijsteam. Maandelijkse algemene infosessie voor nieuw personeel. Individuele begeleiding bij systematic reviews. Instructiesessies informatievaardigheden. Oprichting onderwijsteam (2013). Tutorial. Rondleidingen. Toekomst (>2014) Aanpassingen op vlak van: Globale aanpak onderwijs. Organisatie instructiesessies. Communicatie. Werkvorm.

Onderwijs 2Bergen: organisatie & structuur Onderwijsteam op beide campussen : Campus Gasthuisberg Inge Discart Magda Jans Marleen Michels Wim Van Isterdael onderwijs.mgas@bib.kuleuven.be Campus Arenberg Linda Stoop (coördinator) Véronique Trippas Renilde Vanhoudt Karen Verboven Fabienne Wijnants linda.stoop@bib.kuleuven.be Doel Gestandaardiseerd organiseren van instructiesessies. Gestroomlijnde communicatie zowel extern als intern. Wisselende inzetbaarheid teamleden: De verschillende instructies kunnen door alle teamleden gegeven worden. Werking Regelmatig overleg van beide onderwijsteams, zowel intra- als interbibliothecair. Organisatie instructiesessie volgens het 7 stappenplan.

Instructiesessies & Statistieken Campus Gasthuisberg KU LEUVEN STUDENTEN ONDERZOEKERS EXTERNEN Aantal deelnemers per academiejaar

Instructies aan studenten KU LEUVEN STUDENTEN Campus Gasthuisberg Hoorcolleges: Geneeskunde, Biomedische wetenschappen, Logopedie en Audiologische wetenschappen. Instructiesessies: (30 studenten per les) 1ste bach Geneeskunde (2 sessies) 1ste bach Tandheelkunde 1ste & 2e bach Farmacie 2de bach BMW 2e & 3de bach Logopedie Master Seksuologie Masterproef Farmaceutische zorg Master Schakelprogramma VPLGK Inhoud: Gebruik databanken (basis): Limo, Pubmed, EMBASE, WoS, The Cochrane Library, LLBA, … Bibliometrie & Reference management sofware Website MGAS Opdracht

Instructies aan studenten KU LEUVEN STUDENTEN Campus Arenberg Instructiesessies: 1ste bach IR-wetenschappen 1e & 2e bach Biologie 1e bach Informatica bach. Faber 2e master IR-wetenschappen Engelstalige masters De tutorial maakt deel uit van het lessenpakket bij IR-wetenschappen. Inhoud: Live demonstratie LIMO (1h). Rondleiding in de bibliotheek (1h). Tutorial: = online cursus http://wbib.kuleuven.be/tutorial/ Voor beginners en gevorderden. Opgebouwd uit verschillende modules. NL/EN.

Instructies aan onderzoekers Campus Gasthuisberg Biomedical Doctoral School (gem. 15 studenten per sessie). WAT: = doctoraatsopleiding van de Biomedische Groep. Opleiding ter vorming academische en niet-academische vaardigheden PhD-student. Organiseert “Skill Training Courses” ter versterking competentieprofiel doctorandus. INSTRUCTIESESSIES: Opgenomen in het “Skill training pakket” als truncus communis. Instructiesessie Information & Publication Skills bevat 4 modules: Sessie 1 & 2: Information retrieval Pubmed; Embase; Cochrane; Web of Science; Limo Sessie 3: Information management Endnoteweb; Mendeley; Alerting, my NCBI,… Sessie 4: Publishing Bibliometrie; Systematic reviews; Open access,… Advanced level.

Instructies aan onderzoekers Campus Gasthuisberg UZ personeel Onderzoekers, verpleging, artsen,… Cursussen op aanvraag: Pubmed, Cochrane, EMBASE,… Level: basic, advanced, expert user,… Congressen: ARIADME kick-off meeting = European training progamme for PhD students. Kick-off meeting voor beginnende doctorandi: 9 t.e.m. 11 maart 2014. Workshop (2h) over Information- & publication skills. Individuele begeleiding Systematic Review Opstellen zoekstrategie. Populariteit stijgt: gemiddeld 2 per maand. Campus Arenberg De onderzoekers worden individueel geholpen.

Instructies aan externen Campus Gasthuisberg Associatie KU Leuven KH Leuven: bach voedings- en dieetkunde. bach biomedische laboratoriumtechnologie Niet associatie KU Leuven St. Franciscus instituut Verpleegkunde Campus Arenberg Associatie KU Leuven KH Leuven: bach. Chemie Groep T: bach. Industriële wetenschappen

Organisatie instructiesessie: 7 stappenplan Start-up “From scratch”: Contacteren onderwijscoördinator, coördinator of POC. Implementeren van de instructiesessies in het onderwijsaanbod: In welke richtingen en studiefasen? Geïntegreerd in welk vak? Aantal studiepunten. Evaluatievorm? Aantal sessies. Not “from scratch”: Jaarlijks contact met verantwoordelijke vakprofessor. Doelstellingen en inhoud van de sessie bespreken, afspraken maken. Feedback overlopen en eventuele aanpassingen suggereren. Organisatie Sessies plannen i.s.m. administratief verantwoordelijke van de desbetreffende studierichting: Inplannen data instructiesessies & reserveren computerlokalen in functie van aantal studenten. Verdeling van de lessen over alle leden van het onderwijsteam: Volgens “Total participation” - principe: ieder teamlid beheerst de inhoud van alle sessies zodat rotatie mogelijk wordt.

Organisatie instructiesessie: 7 stappenplan Voorbereiding instructiesessie Leerinhoud & werkvorm uitwerken o.b.v. doelstellingen en doelpubliek: Leerinhoud : de vakspecifieke databanken met zoektermen aangepast aan vakgebied. Werkvorm: doceren, live - demonstratie, zelfstandige opdracht, ... Gebruik van leermaterialen: Powerpoint presentatie: opstellen en inhoudelijk up-to-date houden, huisstijl KU Leuven. Opdracht + uitgewerkte oplossingen. Lesdocumenten centraal toegankelijk voor alle teamleden  transparantie. Communicatie Ter beschikking stellen van praktische info & leermaterialen aan studenten via vak op Toledo. Vragen van studenten of anderen via onderwijs.mgas@bib.kuleuven.be Naar alle leden van de Biomedische Groep via een Toledo Community.

Organisatie instructiesessie: 7 stappenplan Doceren instructiesessie en/of begeleiden oefensessie Live - demonstratie met actieve participatie van studenten. Overlopen van powerpoint als achtergronddocument. Per oefensessie idealiter 2 begeleiders. Beginsessies van een reeks best laten volgen door alle teamleden: Standaardisatie: alle studenten krijgen dezelfde informatie. Teamleden geven feedback aan elkaar. Bijsturen van instructiesessie indien mogelijk vb: duurtijd. Evaluatie Verschillende evaluatie-vormen: o.b.v. pass/fail, quotatie, aanwezigheden,… Examenvragen opstellen. Tijdig corrigeren & quoteren van ingeleverde opdrachten a.h.v. vastgelegde verbetercriteria en voorbeeldoplossing met puntenverdeling. Zelf-reflectie Lesverloop bespreken met collega’s. Verbeterpunten noteren voor de volgende sessie. Feedback vragen aan verantwoordelijke vakprofessor . Evaluatie per lessenreeks ter verbetering van volgend academiejaar. Als informatiespecialist de vakkennis up to date houden.

Instructies aan studenten: voorbeeld Voorbeeld opbouw instructiesessie: Wat zijn onderzoeksartikels? Correct refereren: Onderdelen van een referentie. Gebruik van Pubmed: Basisprincipe van het zoeken aanleren in Pubmed: Vrije zoektermen. Advanced search + boleaanse operatoren. Filters. Trefwoorden (MeSH). Librilinks – Limo – stuiterproxy Bibliometrie Web of Science & JCR Aanvullende vakspecifieke databanken Opdracht

Toekomst onderwijs 2Bergen Globaal: De leerlijn verder uitbouwen: (verdere) integratie van instructies in het lessenpakket. Instructiesessies organiseren voor doctorandi (CBA). Afbouw instructies externen. Organisatie: Nauwere samenwerking met de faculteit/onderwijsverantwoordelijken. Optimalisatie van organisatie opleidingsmomenten & administratieve zaken. Verdere uitbouw beide onderwijsteam tot gelijke hoogte. Communicatie & samenwerking Kennis en ervaringen delen met collega’s van andere bibliotheken . Werkvorm Teach the teacher- trainingen introduceren. Webinars organiseren. Hands-on sessies. De tutorial integreren in Toledo. Systematic reviews: groepsessies organiseren.

Bedankt voor jullie aandacht!