Organisatie van het onderwijs in bibliotheek 2Bergen Inge Discart Marleen Michels
2Bergen: strategische planning Visie & Missie De bibliotheek zal: Een topbibliotheek zijn ten dienste van fundamenteel, innovatief & toegepast onderzoek en kwalitatief hoogstaande patiëntenzorg. Een stimulerende en studentgerichte omgeving bieden in een steeds evoluerend onderwijslandschap. Strategische doelen Onderzoek: maximale toegang tot onderzoeksinformatie verzekeren. Onderwijs: Studentgerichte onderwijsondersteuning bieden. Acties E-only beleid voor alle types informatiebronnen uitbreiden toegankelijkheid. Aanbieden van opleidingstrajecten ter bevordering informatievaardigheden van studenten, onderzoekers & clinici.
Onderwijs 2Bergen: van vroeger tot nu Campus Gasthuisberg Campus Arenberg Verleden (<2005) Instructies aan balie: face to face en op maat Rondleidingen Instructies enkel aan bibliotheekbezoekers: Artsen, profs, assistent, researcher, studenten… Heden (2005-2014) Instructiesessies informatievaardigheden geïntegreerd in het onderwijs programma. Oprichting onderwijsteam. Maandelijkse algemene infosessie voor nieuw personeel. Individuele begeleiding bij systematic reviews. Instructiesessies informatievaardigheden. Oprichting onderwijsteam (2013). Tutorial. Rondleidingen. Toekomst (>2014) Aanpassingen op vlak van: Globale aanpak onderwijs. Organisatie instructiesessies. Communicatie. Werkvorm.
Onderwijs 2Bergen: organisatie & structuur Onderwijsteam op beide campussen : Campus Gasthuisberg Inge Discart Magda Jans Marleen Michels Wim Van Isterdael onderwijs.mgas@bib.kuleuven.be Campus Arenberg Linda Stoop (coördinator) Véronique Trippas Renilde Vanhoudt Karen Verboven Fabienne Wijnants linda.stoop@bib.kuleuven.be Doel Gestandaardiseerd organiseren van instructiesessies. Gestroomlijnde communicatie zowel extern als intern. Wisselende inzetbaarheid teamleden: De verschillende instructies kunnen door alle teamleden gegeven worden. Werking Regelmatig overleg van beide onderwijsteams, zowel intra- als interbibliothecair. Organisatie instructiesessie volgens het 7 stappenplan.
Instructiesessies & Statistieken Campus Gasthuisberg KU LEUVEN STUDENTEN ONDERZOEKERS EXTERNEN Aantal deelnemers per academiejaar
Instructies aan studenten KU LEUVEN STUDENTEN Campus Gasthuisberg Hoorcolleges: Geneeskunde, Biomedische wetenschappen, Logopedie en Audiologische wetenschappen. Instructiesessies: (30 studenten per les) 1ste bach Geneeskunde (2 sessies) 1ste bach Tandheelkunde 1ste & 2e bach Farmacie 2de bach BMW 2e & 3de bach Logopedie Master Seksuologie Masterproef Farmaceutische zorg Master Schakelprogramma VPLGK Inhoud: Gebruik databanken (basis): Limo, Pubmed, EMBASE, WoS, The Cochrane Library, LLBA, … Bibliometrie & Reference management sofware Website MGAS Opdracht
Instructies aan studenten KU LEUVEN STUDENTEN Campus Arenberg Instructiesessies: 1ste bach IR-wetenschappen 1e & 2e bach Biologie 1e bach Informatica bach. Faber 2e master IR-wetenschappen Engelstalige masters De tutorial maakt deel uit van het lessenpakket bij IR-wetenschappen. Inhoud: Live demonstratie LIMO (1h). Rondleiding in de bibliotheek (1h). Tutorial: = online cursus http://wbib.kuleuven.be/tutorial/ Voor beginners en gevorderden. Opgebouwd uit verschillende modules. NL/EN.
Instructies aan onderzoekers Campus Gasthuisberg Biomedical Doctoral School (gem. 15 studenten per sessie). WAT: = doctoraatsopleiding van de Biomedische Groep. Opleiding ter vorming academische en niet-academische vaardigheden PhD-student. Organiseert “Skill Training Courses” ter versterking competentieprofiel doctorandus. INSTRUCTIESESSIES: Opgenomen in het “Skill training pakket” als truncus communis. Instructiesessie Information & Publication Skills bevat 4 modules: Sessie 1 & 2: Information retrieval Pubmed; Embase; Cochrane; Web of Science; Limo Sessie 3: Information management Endnoteweb; Mendeley; Alerting, my NCBI,… Sessie 4: Publishing Bibliometrie; Systematic reviews; Open access,… Advanced level.
Instructies aan onderzoekers Campus Gasthuisberg UZ personeel Onderzoekers, verpleging, artsen,… Cursussen op aanvraag: Pubmed, Cochrane, EMBASE,… Level: basic, advanced, expert user,… Congressen: ARIADME kick-off meeting = European training progamme for PhD students. Kick-off meeting voor beginnende doctorandi: 9 t.e.m. 11 maart 2014. Workshop (2h) over Information- & publication skills. Individuele begeleiding Systematic Review Opstellen zoekstrategie. Populariteit stijgt: gemiddeld 2 per maand. Campus Arenberg De onderzoekers worden individueel geholpen.
Instructies aan externen Campus Gasthuisberg Associatie KU Leuven KH Leuven: bach voedings- en dieetkunde. bach biomedische laboratoriumtechnologie Niet associatie KU Leuven St. Franciscus instituut Verpleegkunde Campus Arenberg Associatie KU Leuven KH Leuven: bach. Chemie Groep T: bach. Industriële wetenschappen
Organisatie instructiesessie: 7 stappenplan Start-up “From scratch”: Contacteren onderwijscoördinator, coördinator of POC. Implementeren van de instructiesessies in het onderwijsaanbod: In welke richtingen en studiefasen? Geïntegreerd in welk vak? Aantal studiepunten. Evaluatievorm? Aantal sessies. Not “from scratch”: Jaarlijks contact met verantwoordelijke vakprofessor. Doelstellingen en inhoud van de sessie bespreken, afspraken maken. Feedback overlopen en eventuele aanpassingen suggereren. Organisatie Sessies plannen i.s.m. administratief verantwoordelijke van de desbetreffende studierichting: Inplannen data instructiesessies & reserveren computerlokalen in functie van aantal studenten. Verdeling van de lessen over alle leden van het onderwijsteam: Volgens “Total participation” - principe: ieder teamlid beheerst de inhoud van alle sessies zodat rotatie mogelijk wordt.
Organisatie instructiesessie: 7 stappenplan Voorbereiding instructiesessie Leerinhoud & werkvorm uitwerken o.b.v. doelstellingen en doelpubliek: Leerinhoud : de vakspecifieke databanken met zoektermen aangepast aan vakgebied. Werkvorm: doceren, live - demonstratie, zelfstandige opdracht, ... Gebruik van leermaterialen: Powerpoint presentatie: opstellen en inhoudelijk up-to-date houden, huisstijl KU Leuven. Opdracht + uitgewerkte oplossingen. Lesdocumenten centraal toegankelijk voor alle teamleden transparantie. Communicatie Ter beschikking stellen van praktische info & leermaterialen aan studenten via vak op Toledo. Vragen van studenten of anderen via onderwijs.mgas@bib.kuleuven.be Naar alle leden van de Biomedische Groep via een Toledo Community.
Organisatie instructiesessie: 7 stappenplan Doceren instructiesessie en/of begeleiden oefensessie Live - demonstratie met actieve participatie van studenten. Overlopen van powerpoint als achtergronddocument. Per oefensessie idealiter 2 begeleiders. Beginsessies van een reeks best laten volgen door alle teamleden: Standaardisatie: alle studenten krijgen dezelfde informatie. Teamleden geven feedback aan elkaar. Bijsturen van instructiesessie indien mogelijk vb: duurtijd. Evaluatie Verschillende evaluatie-vormen: o.b.v. pass/fail, quotatie, aanwezigheden,… Examenvragen opstellen. Tijdig corrigeren & quoteren van ingeleverde opdrachten a.h.v. vastgelegde verbetercriteria en voorbeeldoplossing met puntenverdeling. Zelf-reflectie Lesverloop bespreken met collega’s. Verbeterpunten noteren voor de volgende sessie. Feedback vragen aan verantwoordelijke vakprofessor . Evaluatie per lessenreeks ter verbetering van volgend academiejaar. Als informatiespecialist de vakkennis up to date houden.
Instructies aan studenten: voorbeeld Voorbeeld opbouw instructiesessie: Wat zijn onderzoeksartikels? Correct refereren: Onderdelen van een referentie. Gebruik van Pubmed: Basisprincipe van het zoeken aanleren in Pubmed: Vrije zoektermen. Advanced search + boleaanse operatoren. Filters. Trefwoorden (MeSH). Librilinks – Limo – stuiterproxy Bibliometrie Web of Science & JCR Aanvullende vakspecifieke databanken Opdracht
Toekomst onderwijs 2Bergen Globaal: De leerlijn verder uitbouwen: (verdere) integratie van instructies in het lessenpakket. Instructiesessies organiseren voor doctorandi (CBA). Afbouw instructies externen. Organisatie: Nauwere samenwerking met de faculteit/onderwijsverantwoordelijken. Optimalisatie van organisatie opleidingsmomenten & administratieve zaken. Verdere uitbouw beide onderwijsteam tot gelijke hoogte. Communicatie & samenwerking Kennis en ervaringen delen met collega’s van andere bibliotheken . Werkvorm Teach the teacher- trainingen introduceren. Webinars organiseren. Hands-on sessies. De tutorial integreren in Toledo. Systematic reviews: groepsessies organiseren.
Bedankt voor jullie aandacht!