Bachelor verpleegkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Advertisements

2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Dagopleiding HBO5 Marketing
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Studiegebied Gezondheidszorg Onze onderwijsvisie.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
AD6 in leerplan verzorging
Vernieuwing verzorging
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Al doende leren training docenten
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Sectorwerkstuk Den Bosch
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Resultaten BPV-evaluatie
Proeve van Bekwaamheid
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Portfolio
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
2014 EVALUATIES N+1.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Rollen binnen het werkplekleren
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Info klinisch onderwijs
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Bachelor verpleegkunde Finaliteitsproef Bachelor verpleegkunde K. Pletinckx

Doelstelling toetsen of de student in staat is om een totaalzorg voor een cliënt uit te voeren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar door afname van een geïntegreerde proef met competentiereflectie in het skillslab verpleegkunde, d.m.v. een casus, in de 3de opleidingsfase (einde 6de semester) K. Pletinckx

Plaats in het curriculum wordt belast in het opleidingsonderdeel ‘POP en internationale aspecten II’  dit OOD past in de leerlijn 'Persoonlijk Ontwikkelingsplan' dat in de 3 opleidingsjaren aan bod komt: de student toont aan dat hij de competenties van het competentieprofiel van de opleiding progressief aan het verwerven is / verworven heeft de student staat stil bij de eigen attitude-ontwikkeling in het kader van het toekomstige beroep. K. Pletinckx

Concrete organisatie (1) Wo 26/5 Do. 27/5 Ma 31/5 Docent A X Docent B Docent C Docent D Docent E Docent F Docent G NB: per docent: 1% in taakinvulling K. Pletinckx

Concrete organisatie (2) Voorbereiding van 6 verschillende casussen door docenten (1 casus per halve dag) AJ 2011-2012: 22 studenten namen dit OOD op in hun jaarprogramma Per dag: 2 studenten starten om 8.30 uur 1 student start om 10 uur 2 studenten starten om 14 uur K. Pletinckx

Concrete organisatie (3) 8.30u – 9u: voorbereiding door student lezen van de casus volledige probleemanalyse opmaken van een volledig verpleegplan volgens het stappenplan van het methodisch verpleegkundig handelen K. Pletinckx

Concrete organisatie (4) 9u – 10.30u: uitvoering in overleg met de docent worden 2 verpleegproblemen verder uitgewerkt volgens de PES-structuur en wordt bepaald welke zorgen dienen uitgevoerd te worden binnen de voorziene tijdsspanne materiaal verzamelen uitvoering van de zorgen 10.30-11u: exitgesprek evaluatie reflectiegesprek met docenten en ev. ook met POP-coach K. Pletinckx

Evaluatiecriteria (1) ‘breekpunten’ van de vaardigheden (cfr. observatielijsten) tijdslimiet: 1,5 uur voor de uitvoering studenten formuleren hun visie op verpleegkunde: zinvol en correct K. Pletinckx

Evaluatiecriteria (2) veiligheid van de cliënt niet in gevaar brengen voor, tijdens of na uitvoering van de zorgen achtergrondkennis: 4 courante kennisvragen over de casus  minstens 2 van de 4 vragen moeten correct beantwoord zijn K. Pletinckx

Informatie aan studenten vooraf (1) wat moet de student meebrengen? voorbereidende documenten: SWOT-analyse Opdracht coördinatie en organisatie van zorg Voorbereiding: visie op verpleegkunde stagevest geneesmiddelencompendium / zakboek verpleegkundige diagnosen Carpenito / schrijfgerief K. Pletinckx

Informatie aan studenten vooraf (2) tijdsschema: welke student wordt op welke dag en welk uur verwacht? tijdsindeling per student: voorbereiding uitvoering exitgesprek evaluatiecriteria en breekpunten ! de student weet op voorhand niet welke docent hem/haar zal beoordelen K. Pletinckx

Eindbeoordeling beoordeling finaliteitsproef: pass / fail beoordeling OOD ‘POP en internationale aspecten II’: bij ‘pass’ wordt het eindpunt gedeeld door 2  alle studenten slaagden (vorig AJ slaagden 5 stn. niet waardoor ze een onvoldoende hadden op dit OOD  te hernemen in 2de zittijd K. Pletinckx

Interne afspraken elke student wordt telkens door 2 docenten beoordeeld de docent geeft bij afronding van het gesprek géén beoordeling aan de student, uit het gesprek mag de student dus ook geen enkele beoordeling afleiden bij herkansing in 2de zit wordt de student geëvalueerd door 2 andere docenten K. Pletinckx

Verbeteracties tov. vorig AJ Verhogen van de transparantie van de beoordeling, op basis van verschillende criteria, en volgens de ECTS-grading scale: uitvoering van de verpleegkundige vdgh. methodisch werken zelfstandig werken werktempo vakjargon … K. Pletinckx

K. Pletinckx F (<8) Fx (8-9) E (10) D (11-12) C (13-14) B (15-16)   F (<8) Fx (8-9) E (10) D (11-12) C (13-14) B (15-16) A (>16) Uitvoering van de verpleegkundige vaardigheden De student voert de vaardigheden niet gedeeltelijk uit conform de observatielijsten. De student zondigt veelvuldig tegen de vooropgestelde breekpunten. De student voert de vaardigheden slechts gedeeltelijk uit conform de observatielijsten. De student zondigt verschillende keren tegen de vooropgestelde breekpunten. De student voert de vaardigheden uit conform de observatielijsten. Methodisch werken Geeft een onsamenhangend of fragmentarisch beeld van het doorlopen proces. Geen heldere formulering van de verpleegproblemen. Student kan voorafgaand aan de uitvoering niet aangeven welke zorgen dienen te gebeuren en kan deze ook niet in een logische en correcte volgorde plaatsen. De fases van analyse, plannen, uitvoeren en evaluatie werden niet of oppervlakkig doorlopen. Essentiële vragen werden niet gesteld of beantwoord. Geen heldere formulering van de verpleegproblemen. Student kan voorafgaand aan de uitvoering wel aangeven welke zorgen dienen te gebeuren maar kan deze niet in een logische en correcte volgorde plaatsen. Fases van probleemanalyse, plannen, uitvoeren, evaluatie werden doorlopen. Student kan voorafgaand aan de uitvoering duidelijk aangeven welke zorgen dienen te gebeuren en kan deze in een logische en correcte volgorde plaatsen. Vanuit kritische analyse werden keuzes gemaakt tijdens de verschillende fases (analyse, plannen, uitvoeren, evalueren). Afwerking/ nazorg Zeer slordig. Slordig. Afgewerkt en met aandacht voor de nodige nazorg. Goed afgewerkt en met aandacht voor de nodige nazorg. Zeer goede en zorgvuldige afwerking.   K. Pletinckx

Vragen? K. Pletinckx