Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout
Peer tutoring Waarom Hoe: departement gezondheidszorg Turnhout In de K.H.Kempen Bespreking
Waarom peer tutoring? Verbetering studieprestaties 0.5 sd (Hattie, 1999)
Wat helpt om studieprestaties te verbeteren?
Waarom peer tutoring? Verbetering studieprestaties 0.5 sd (Hattie, 1999) Leren van elkaar Bevorderen sociale integratie Bevorderen academisch zelfvertrouwen: geslaagde medestudent is voorbeeld Tutoring als onderdeel van gelijke kansenbeleid Kennis van de tutor verdiept
Verschillende vormen Vertrekkend vanuit een vak –Inhoudelijke vragen –Ook gericht op studiemethode Als trajectbegeleiding –Vooral coachend –In de eerste plaats gericht op studeerstrategieën/studiemethode
Hoe: Tutoring in GZT Vertrekkend vanuit vakken Coördinator: 10% FTE Start september 2008 Opleiding verpleegkunde Vroedkunde: vanaf febr. 2009
Tutoring in GZT Keuze van opleidingsonderdeel - in samenspraak met tutoren Communicatie met vakdocent
Tutoring in GZT Werving tutoren –Hoe? –10 studenten uit 2 ba verpleegkunde –Geschenkenbon (vrijwilligerswerk is soepeler statuut dan jobstudent)
Tutoring in GZT Werving tuttees –Hoe? –Wie neemt deel? 1 anderstalige (internationale studente) 1 allochtone studente
Tutoring in GZT Koppeling: -Op basis van woonplaats -Elke tutor is gekoppeld aan 2 tutees -uitzondering: bij anderstalige student
Tutoring in GZT Vorming tutoren –Eerste training in samenwerking met Haagse Hogeschool –1 trainingsdag –Persoonsgericht –Eenvoudige tutortechnieken –Stappen in tutoring Opvolging tutoren
Tutoring in GZT Contactmomenten: -Vraaggestuurd -Individueel verslag - en GSM Inhoud: -Gericht op examen -Studiemethoden -zelfvertrouwen
Tutoring in GZT Knelpunten –Hoge studiedruk bij 2° jaars –Studiestoppers –Stageperiode van 2° jaars Mogelijkheden -3°jaars mee in het project betrekken -Beloning door studiepunten?
Tutoring in GZT Ervaringen van tutoren: -Veel bijgeleerd -Sterke voldoening -Intens contact -Zeer goede training
Peer tutoring in de K.H.Kempen Actie in het kader van de beheersovereenkomst van het aanmoedigingsfonds Volgend academiejaar: streefcijfer: 8 departementen