Werkwinkel 6 BSO Myriam Haelvoet (Regina Pacis Laken) & Tomas Bruyland (Sint-Guido Instituut Anderlecht) 11:15 u. - 12:45 u. Godsdiensonderwijscongres.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekjes….
Advertisements

Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
AAAAH Help VROOOAAR. Hou vol, ik kom die wegpiraat wel eens een lesje leren, Met mijn getrainde spieren.
De les van de graankorrel
Mag je ambities hebben als christen?
Voor vrouwen van vandaag in de Kerk van vandaag
Woord van Leven Januari 2010.
Pepermans (Anders bekeken, anders gedacht). Waar blijft da volk na?
We zijn toch allemaal gelijk…
Powerpoint gemaakt door
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Brief 19,1 “Ik ben gelukkig te vernemen dat je van goede wil bent om heilig te worden. Maar denk erom dat het niet volstaat om te beginnen, we moeten.
Les 17 deel 2a Wat betekent het woord “verbond” ?
Waar komt je geloof vandaan? HC zondag 25 en Markus 16:9-20.
Bestemming God eren ….
Christen God Relaties Geloof Werk Bidden Tijd Bijbellezen Geld kerk
Geld en geloof, het 8 e gebod Waar wordt het 8 e gebod concreet in ons leven?
Zomaar een kaartje.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.
U hebt de vrijheid om al dan niet te klikken Goddelijke verklaring betreffende des mensens Levensduur.
Geloven en nu….
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Turks gedichtje.
Leven zoals God het bedoelde?!
Om een teenager te zijn in Soshanguve Township Vraag als je iets wilt vragen. Ds MP Magagula.
Met handen en voeten geloven 1
Rekenen groep 4.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Waar is je vertrouwen? Genesis 12:
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 21 HC Franeker 12 september 2010 Thema: Wat moet je nou weer met de kerk?
Een onverwacht feest Les 2
Woord van Leven Juni 2014.
Hoe luister je naar de wet van God?
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
Allebei heb je ELKE DAG nodig.
Preek 1 Koningen 16: :16 Elia op de Horeb Grieks orthodox icoon.
Onze doelen en visie in beeld
Openbaring 3:14-20 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: Ik.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
‘Mixed up piles’.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst (2/3) Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen oktober 2009.
Een wereld geregeerd door geld 1 Kron 29:14-16 Wat ben ik, en wat is mijn volk, dat wij in staat zijn gebleken zo veel kostbaarheden af te staan? Alles.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
“ Het ontneemt je de levensvreugde, niet te kunnen leven zoals je wilt leven.”
Formulier voor de openbare belijdenis van het geloof Blz. 735 (GK) Geliefde broeders en zusters in onze Here Jezus Christus, U bent hier verschenen voor.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
OF DOE JE EN VOEL JE WAT JE BENT?
Help want armoede is niet fijn.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Transcript van de presentatie:

Werkwinkel 6 BSO Myriam Haelvoet (Regina Pacis Laken) & Tomas Bruyland (Sint-Guido Instituut Anderlecht) 11:15 u. - 12:45 u. Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO

11:15 u. RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) 11:40 u. RONDE 2wat, waarmee? (impuls) 12:15 u. RONDE 3waarmee? hoe? (lesvoorbereiding) 12:45 u. LUNCH

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) De leerlijn graadinhoudelijkprestatie vd leerling eerste graadde pluraliteitkennismaking en affirmatie: zien in de diepte tweede graadhet keuzeproces en de beginnende identiteitsvorming confrontatie en beginnend kiezen derde graadde identiteit van het christelijk verhaal verdieping en integratie Vierde graadsamenhang van inhouden met werkveld Voortgezette verdieping en integratie

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) De leerlijn graadinhoudelijkprestatie vd leerling derde graadde identiteit van het christelijk verhaal verdieping en integratie

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) Kerndoelen derde graad 1. De eigen levensbeschouwelijke opties reflexief plaatsen en communiceren in de actuele context van pluraliteit. 2. Zich bewust zijn van de uitdagingen die het christelijk zinaanbod stelt aan de eigen en andere levensbeschouwelijke keuzes. 3. Aangeven hoe het christendom zich verantwoordt in confrontatie met (vragen uit) de context. 4. Aantonen dat het christelijk geloof een kritische functie vervult tegenover de context. 5. Menselijke eindigheidervaringen en contingentie-ervaringen aanduiden en het christelijk omgaan ermee toelichten.

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) Terrein: Waar sta ik in het samenleven? Over arbeid en dienstbaarheid -Voor christenen heeft arbeid, sociale rechtvaardigheid, arbeidsvreugde en dienstbaarheid, levensroeping en beroep te maken met het Rijk Gods. ‘Ga ook naar mijn wijngaard’, Mt 20, 7. Beginsituatie -beginnende arbeidservaring voor eigen ontspanning of meer zelfstandigheid Terreinomschrijving -arbeid en dienstbaarheid -christelijk denken over arbeid -sociale rechtvaardigheid -van waaruit keuze maken -beroepsspiritualiteit

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) Wat is er aan de orde? Welke groeiopgave zit er in voor de tiener? (biografisch) Hoe leeft dit in de samenleving (pluraliteit/actualiteit) ? (actualiteit) En welk element uit het christelijk verhaal is er in het geding? (christelijke traditie) terreindoelbiografischchristelijke traditie actualiteit 2. Illustreren hoe arbeid en werkloosheid het leven van mensen en gezinnen bepaalt.

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) Kernelementen uit de christelijke traditie 1Schepping 2Verrijzenis 3Triniteit 4Eén heilige, katholieke en apostolische kerk 5Sacramenten 6Kerkelijk jaar 7Tien geboden 8Tien Geboden/Beloften 9Rijk Gods 10Vergeving

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 1waartoe, wat, waarom? (terreindoel) biografisch Christelijke traditie actualiteit / samenleving Illustreren hoe arbeid en werkloosheid het leven van mensen en gezinnen bepaalt.

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls) Van welke ingrediënten uit de vorige ronde kunnen de aangebrachte impulsen dragers zijn? Beantwoorden deze impulsen aan de zopas besproken perspectieven/ingrediënten? Waar is er snelkoppeling tussen wat inhoudelijk aan bod moet komen en wat er aan concreet lesmateriaal wordt voorgelegd mogelijk? Impuls 1: filmImpuls 2: beeldImpuls 3: klankImpuls 4: kerkelijk document -fragment Daens -reportage Koppen -kringloop van de armoede -De Kennedys “K’zen werkloos” -artikel over sociale leer en fragment uit compendium van de sociale leer van de kerk

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls) Impuls 1 - Film 1 Fragment uit “Daens”

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls) Impuls 1 - Film 2 Eén reportage Koppen: Arm maakt ziek, ziek maakt arm

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls) Impuls 2 - Beeld

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls) Impuls 3 - Klank De Kennedys - “K’zen werkloos” Mijne naam is Benny, ik sta op den dop, met mijn blauwe kaart, en een pots op mijne kop. Al drei generaties in mijn familie zijn we werkloos, het is niet van willen. Langs de voordeur binnen, en langs achter weer buiten maar nen vasten job, daar kan ik naar fluiten. Ik zen de koning van de interim-job maar in Brussel zeggen ze, dienen doe gene klop Dienen Benny zit van ons systeem te profiteren Dienen zullen we straks eens zijnen dop eens amputeren Sturen ze den RVA achter mijn veren gelijk een GSM-kaart, gaan ze mij activeren. K’zen werkloos k’zen werkloos, ik doen toch mijn best, mensen schrijf me niet af. K’zen werkloos k’zen werkloos, maar daarom nie waardeloos. Werkloos zijn, da’s nie te benijden Ik moet elke dag van mijn leven strijden Wat moet ik nu doen, alles wordt duur, Ik moet altijd kiezen tussen t’eten of duur Ik woon in een krot, ik moet renoveren, Zelfs de ratten zijn het moe, en reclameren Haute cuisine, da is niets voor mij Ik heb alleen geld voor wat vetzakkerij Een lookworst, nen Bicky, nen grote saté nen pizza, nen pitta, nen klomp preparé da’s dagelijkse kost voor mij, den Benny, en mijnen dessert, da’s altijd nen Renny refrein Maar ik heb nen droom, al jarenlang, Dan breek ik uit mijn sociaal gevang Dan bellen ze op, ik zeg hallo Nen vasten job, Benny, op nen bureau Een vaste pree, en nen laptop Een kaart in de Munt, derbovenop` Nen geleasden auto, wat een idyle Eindelijk, ik sta ook in de file Een huis, een lening, ik vind dat perfect Ik draai mee in de molen, ik krijg mijn respect Een vrouw en nen hond en het eten is lekker Dan gaat de wekker, en word ik wakker refrein

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls) Impuls 4 - kerk Artikel en fragment uit compendiuim van de sociale leer van de kerk”

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 2 wat, waarmee? (impuls)) biografisch Christelijke traditie actualiteit / samenleving

Godsdiensonderwijscongres - werkwinkel 6 BSO RONDE 3 waarmee? Hoe? (lesvoorbereiding) De koppeling tussen lesmateriaal en leerling. Hoe werk je met de impulsen? Hoe de leerling begeleiden van impuls naar ingrediënt? Volgorde, opdrachten, vraagstelling met zorg voor de activiteit die gevraagd wordt in het terreindoel. Hoe evalueren? Tot welke levensbeschouwelijke vragen breng je de leerlingen? Impuls 1: filmImpuls 2: beeldImpuls 3: klankImpuls 4: kerkelijk document -fragment Daens -reportage Koppen -kringloop van de armoede -De Kennedys “K’zen werkloos” -artikel over sociale leer en fragment uit compendium van de sociale leer van de kerk