Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Vraag en aanbod.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Vandaag.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Goedemorgen …….en.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Marktvormen Economie.
Overheidsinterventie 2
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Markt en marktvormen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Winstmaximalisatie monopolist
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoofdstuk 11: De arbeidsmarkt
Hoofdstuk 5: De Consument
Economie, een Inleiding
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
Lineaire functies Lineaire functie
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Overheidsinterventie 1
Goede tijden, slechte tijden
HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Waar gaat het nou toch om?!
Vandaag.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Economie Vwo Mobiliteit.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Winst, output en volmaakte mededinging
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging Economie, een Inleiding Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm 1. Prijsnemerschap 2. Vrije toe- en uittreding Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

Merk op: verschil tussen marktvormen 1.1. Prijsnemerschap Merk op: verschil tussen marktvormen Volmaakte mededinging (met prijsnemerschap) Oligopolie Monopolie maken wij aan aanbodzijde Prijsnemerschap, aan aanbodzijde: Individuele producent: Heeft verwaarloosbaar rechtstreeks effect op prijs gegeven output van concurrenten Heeft verwachting dat zijn outputbeslissing niet leidt tot reactie van concurrenten

Indicatoren van mate van prijsnemerschap: Aantal ondernemingen en hun grootte Zeer veel kleine ondernemingen (marktatomisme)  Hoge mate van prijsnemerschap  Kleine concentratiemaatstaf Beperkt aantal grote ondernemingen  Kleine mate van prijsnemerschap  Grote concentratiemaatstaf

Indicatoren van mate van prijsnemerschap: Homogeniteit van geproduceerde goederen Homogene goederen  Hoge mate van prijsnemerschap Gedifferentieerde goederen  Kleine mate van prijsnemerschap  Invloed op prijzen is mogelijk  Monopolistische mededinging: marktmacht dankzij differentiatie en merknamen, wel nog mededinging van andere merken

Indicatoren van mate van prijsnemerschap: Mate van prijsinformatie Perfecte informatie  Hoge mate van prijsnemerschap Imperfecte informatie  Invloed op prijzen is mogelijk

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm 1. Prijsnemerschap 2. Vrije toe- en uittreding Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

1.2. Vrije toe- en uittreding Toetredingsbelemmeringen Technologische belemmeringen Moeilijk imiteerbare producten Schaalvoordelen Wettelijke beperkingen

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

2. Individueel aanbod van de competitieve onderneming Prijsnemerschap vereenvoudigt de twee gedragsregels Marginale outputregel Sluitingsregel

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming 1. Gemiddelde en marginale ontvangsten voor de competitieve onderneming 2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn 3. Het aanbod van de individuele onderneming op lange termijn Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

Ondernemingsvraag: perfect prijselastisch 2.1. Gemiddelde en marginale ontvangsten voor de competitieve onderneming Ondernemingsvraag: perfect prijselastisch Vraagcurve horizontaal Prijs exogeen (prijsnemerschap), onafhankelijk van out-putniveau individuele onderneming Totale opbrengsten: Gemiddelde opbrengsten: Marginale opbrengsten:

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming 1. Gemiddelde en marginale ontvangsten voor de competitieve onderneming 2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn 3. Het aanbod van de individuele onderneming op lange Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

2.2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn Marginale kostencurve op korte termijn Gemiddelde variabele kostencurve Gemiddelde totale kostencurve (inclusief gemiddelde vaste kosten) is irrelevant, want deze vaste kosten kunnen toch niet vermeden worden Zelfs als onderneming zou beslissen om niets te produceren

2.2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn Outputregel: Snijpunt A of B? Winstmaximum: Snijpunt in stijgend gedeelte van de marginale kostencurve

2.2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn Sluitingsregel: Productie op korte termijn is verantwoord: Als prijs minstens gemiddelde variabele kosten dekt Als variabele winst niet-negatief is

2.2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn Constructie van aanbodcurve op korte termijn: a) Voor een marktprijs onder het minimum van de GVK-curve is het aanbod van de competitieve onderneming gelijk aan nul (sluitingsregel); b) Voor prijzen gelijk aan of hoger dan het minimum van de GVK-curve volgt het aanbod het stijgende deel van de (KT) MK-curve

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming 1. Gemiddelde en marginale ontvangsten voor de competitieve onderneming 2. Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn 3. Het aanbod van de individuele onderneming op lange Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

2.3. Het aanbod van de individuele onderneming op lange termijn Marginale kostencurve op lange termijn Vlakker dan marginale kostencurve op korte termijn Meer ruimte voor optimale combinatie inputs Gemiddelde totale kosten Alle kosten zijn variabel

2.3. Het aanbod van de individuele onderneming op lange termijn Outputregel: Sluitingsregel: Productie op lange termijn is verantwoord: Als prijs minstens gemiddelde kosten dekt Als winst niet-negatief is

2.3. Het aanbod van de individuele onderneming op lange termijn Constructie van aanbodfunctie op lange termijn: a) Voor een marktprijs onder het minimum van de (LT) GK-functie is het aanbod van de competitieve onderneming gelijk aan nul (sluitingsregel); b) Voor prijzen gelijk of hoger dan de (LT) GK-functie volgt het aanbod het stijgende deel van de (LT) MK-functie

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

3. Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Marktvraag en -aanbod Individuele vraagfuncties  Marktvraag Individuele aanbodfuncties  Marktaanbod Prijs Exogeen voor individuele consumenten (assumptie) en individuele producenten (perfecte mededinging) Endogeen op niveau van markt

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging 1. De marktvraag als horizontale sommatie van individuele gevraagde hoeveelheden 2. Het competitieve evenwicht op korte termijn 3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

Marktvraag: som van gevraagde hoeveelheden bij gegeven prijs 3.1. De marktvraag als horizontale sommatie van individuele gevraagde hoeveelheden Marktvraag: som van gevraagde hoeveelheden bij gegeven prijs Beschouw markt met 100 vragers type X 50 vragers type Y Bij marktprijs = €2,5 Totale gevraagde hoeveelheid = 600 (5*100 + 2*50)

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging 1. De marktvraag als horizontale sommatie van individuele gevraagde hoeveelheden 2. Het competitieve evenwicht op korte termijn 3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

Het competitieve evenwicht Marktaanbod: som van aangeboden hoeveelheden bij gegeven prijs Onderscheid Korte termijn Sommige productiefactoren vast Individuele aanbodfunctie ~ KT marginale kostenfunctie Lange termijn Alle productiefactoren variabel ~ LT marginale kostenfunctie (minder steil) Vrije toe- en uittreding

3.2. Het competitieve evenwicht op korte termijn Competitief marktevenwicht op korte termijn a) uit winstmaximalisatie door individuele onderneming volgt dat prijs = marginale kosten op korte termijn; b) uit prijsmechanisme volgt prijs waarbij vraag en aanbod aan elkaar gelijk zijn Figuur 8.5.: competitief marktevenwicht a) prijs = marginale kosten (KT) = 3,4 b) vraag = aanbod (80*35) = 2800

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging 1. De marktvraag als horizontale sommatie van individuele gevraagde hoeveelheden 2. Het competitieve evenwicht op korte termijn 3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

3.3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Beschouwt marginale en gemiddelde kostenfuncties op lange termijn: elastischer Aantal ondernemingen is niet gegeven, dit aantal wordt endogeen bepaald

3.3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Competitief marktevenwicht op lange termijn a) uit winstmaximalisatie door individuele onderneming volgt dat prijs = marginale kosten; b) uit vrije toetreding volgt dat prijs = minimum van gemiddelde kostenfunctie, zodat geen winst meer wordt gemaakt; c) aantal ondernemingen is zodanig dat marktvraag = marktaanbod Figuur 8.6.: competitief marktevenwicht a) prijs = marginale kosten (LT) = 3 b) prijs = minimum gemiddelde kostenfunctie (LT) = 3 c) vraag = aanbod (150*20) = 3000

3.3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Indien alle ondernemingen identieke kostenstructuur Marktaanbod op lange termijn volledig horizontaal Prijsstijging: winstperspectief: toetreders Prijsdaling: verlies: uittreders Vraag bepaalt enkel aantal bedrijven in markt en daaruit voortvloeiende totale productie Indien ondernemingen verschillende kostenstructuur Verschillende technologie: verschillende kostenstructuur Marktaanbod op lange termijn niet horizontaal

3.3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Beschouw Figuur 8.7.: Ondernemingen type A (links) Max 50 Betere productietechnologie Onderneming type B (rechts) Onbeperkt in aantal Slechtere productietechnologie Vlakke aanbodcurve vanaf prijs = 3,6 Vanaf dan biedt ook type B aan (onbeperkte technologie)

3.3. Het competitieve evenwicht op lange termijn Ondernemingen van type A: inframarginale toetreders Maken wel degelijk ‘winst’ = Economische rente Meest efficiënte ondernemingen halen economische rente binnen omdat zij toegang hebben tot schaarse technologie

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht

4. Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht Normatieve uitspraken over marktgebeuren Bijvoorbeeld: vrije markt = ‘beste’ manier om economische beslissingen te nemen

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht 1. Het criterium van Pareto 2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod 3. Het eerste welvaartstheorema 4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht 5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme 6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

4.1. Het criterium van Pareto Maatschappelijke toestand is Pareto-efficiënt indien het onmogelijk is wijziging door te voeren, waarbij welvaart van ten minste één individu toeneemt, zonder dat welvaart van ten minste één ander individu afneemt Paretoverbetering: verandering zó dat minstens één individu erbij wint zonder dat iemand erbij verliest Grafisch: Paretogrens geeft weer hoeveel welvaart het ene individu maximaal kan verwerven, wanneer welvaart van alle andere individuen is vastgelegd

4.1. Het criterium van Pareto Pareto-efficiënt: Punten A, B, C, D, E, … Meer algemeen: Paretogrens Pareto-inefficiënt: Punten M, N, … Meer algemeen: onder Paretogrens Mogelijke oorzaken van inefficiëntie: Weinig aanbieders Externe effecten Publieke goederen

4.1. Het criterium van Pareto Kritiek op criterium van Pareto: Veel punten zijn onvergelijkbaar Voorbeeld: punten C en M Pareto-efficiënte punten, maar welk is ‘best’? Voorbeeld: punt A beter dan punt C???

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht 1. Het criterium van Pareto 2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod 3. Het eerste welvaartstheorema 4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht 5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme 6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

4.2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod Veronderstel: Waarde van goed = Bereidheid tot betalen voor dat goed Consumentensoevereiniteit Consumentensurplus (stijgt met afname prijs) = Totale bereidheid tot betalen (OABC) – Hetgeen alle consumenten samen werkelijk betalen (Op0BC) Producentensurplus (daalt met afname prijs) = Totale opbrengsten (Op1EF) – Totale kosten (ODEF) Perfecte concurrentie met identieke ondernemingen (vlakke aanbodcurve): producentensurplus = 0

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht 1. Het criterium van Pareto 2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod 3. Het eerste welvaartstheorema 4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht 5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme 6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

4.3. Het eerste welvaartstheorema “Wanneer prijsvorming vrij wordt gelaten in markt van perfecte concurrentie, leidt de evenwichtsprijs tot een Pareto-efficiënte situatie” Beschouw Figuur 8.10.: Voor 200ste broodje: bereidheid tot betalen (hier €4) > marginale productiekosten (€2) Potentiële ruilmogelijkheden blijven onbenut Stel: extra broodje geproduceerd en verkocht tegen €3,5 Goed voor consument (bereidheid tot betalen > €3,5) Goed voor producent (marginale kosten < €3,5)

4.3. Het eerste welvaartstheorema Pareto-efficiëntie: Som van consumentensurplus en producentensurplus is maximaal d.w.z. alle Paretoverbeteringen zijn uitgeput

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht 1. Het criterium van Pareto 2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod 3. Het eerste welvaartstheorema 4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht 5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme 6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

Beschouw gekleurde driehoek in Figuur 8.11.: 4.4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht Beschouw gekleurde driehoek in Figuur 8.11.: Welvaartsverlies Verliesdriehoek Deadweight loss Excess burden Maximumprijs verhindert pareto-efficiëntie Producentensurplus: SEK  LMK Verlies: LSEM Consumentensurplus: SRE  LRQM Verlies: TQE Winst: LSTM Finaal verlies: MQE

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht 1. Het criterium van Pareto 2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod 3. Het eerste welvaartstheorema 4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht 5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme 6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

4.5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme Marktmechanisme Uitkomst van ongecoördineerde handelingen in veran-derende omstandigheden op Paretogrens houden Juiste incentives Juiste allocatie van middelen Partieel versus algemeen evenwicht Studie van algemeen evenwicht: complex Walrasiaans evenwicht: simultaan evenwicht in alle markten

Volmaakte mededinging - Inhoudstafel Kenmerken van de competitieve marktvorm Individueel aanbod van de competitieve onderneming Het marktevenwicht onder perfecte mededinging Welvaartsinterpretatie van het competitieve evenwicht 1. Het criterium van Pareto 2. Welvaartsinterpretatie van vraag en aanbod 3. Het eerste welvaartstheorema 4. Het welvaartsverlies bij het niet tot stand komen van het marktevenwicht 5. De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme 6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

4.6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema Perfecte concurrentie Vrije prijsvorming leidt tot welvaartsoptimum in markt met perfecte concurrentie Weinig markten vertonen perfecte concurrentie Assymetrische informatie, productdifferentiatie, weinig aanbieders, prijsafspraken…

4.6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema Publieke goederen en externe effecten Agenten beslissen zonder rekening te houden met effecten op andere agenten Traditionele marktfalingen Verdeling Eerste welvaartstheorema zegt niets over verdeling Overheidsfalingen Doelstellingen overheid stroken niet altijd met doelen van burgers

4.6. Beperkingen van het eerste welvaartstheorema Overheid en markt Stap 1: Is er een duidelijke marktfaling? Stap 2: Wat is daarop het ‘ideale’ overheidsantwoord? Stap 3: Wat zijn de gevolgen van de interventie? Stap 4: Beslissing