Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Advertisements

• Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Erasmus Universiteit en Berenschot B.V. in het eerste kwartaal van • Commissie Jorritsma creëert de visie.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Lesgeven en begeleiden
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Collectief portfolio groep 3
Het cito-leerlingvolgsysteem
Domein: studie en handicap
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Effectieve instructie
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Kennis - Intelligentie
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Doorlopende leerlijnen
Enquête.
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
LEREN LEREN & PAL.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
OFC28 mediawijsheid les 4.
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Spel Politiek Nederland
Wat is coöperatief leren?
INFORMATIE AVOND OUDERS
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Kennisclip Web toepassingen
taal speelt een rol in alle vakken
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Vergelijkingen oplossen
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Training communicatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

Pal scoort op vele velden Full Marks

1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit

Wat is PALS ?

Peer Assisted Learning Strategies Activerende werkvorm van leren Samenwerkend leren

Wat is PALS ? Peer assisted Learning –Groepsmethode om studeren aantrekkelijker te maken –Begeleiding –Controle

Wat is PALS ? Activerende werkvorm –Motivatie door elkaar te kunnen helpen –Ontspannen sfeer –Tutors kennen vraagstelling al

Wat is PALS ? Samenwerkend leren –Studenten helpen elkaar bij problemen –Tutors begeleiden de sessies  met ervaring

Wat is PALS ? Begrippen zoals: –Tutor –Tutee –Cross-level tutoring –Peer tutoring –Face-To-Face –Online contexten

Opgave

Doel –Pal strategie opstellen –Inzicht tot positieve samenwerking bijbrengen –Leerstof & oefeningen beheersen Via vragenuurtje Via begrippenlijst  Leidt tot betere resultaten Opgave

Probleemstelling  1ste jaarsstudenten inzicht bijbrengen  Toespitsen op oefeningen  Belangrijk!  Onderling overleggen = studeren belangrijk!

Opgave Probleemstelling  Motivatie adhv meerkeuzetoetsen Communicatie Drempel verlagen  Succesvol!

Aanpak & werkwijze

Woordenlijst Woordenlijst met moeilijke woorden uit de curus Fysica 1 BegripVerklaring Meniscushet gekromde oppervlak van een vloeistof in capilaire buisjes.

Woordenlijst –Optica –Vloeistoffen en gassen  Alfabetisch Aanpak & werkwijze

Nulproef Hoe goed bezitten de leerlingen de leerstof?  REFERENTIE Aanpak & werkwijze

Face–To–Face Online Aanpak & werkwijze

Vragenuur (Face–To–Face )  Samenkomst met studenten  1 maal per week  Theorie overlopen  Oefeningen maken Aanpak & werkwijze

Vragenuur (Face–To–Face ) Theorie overlopen –Eventuele problemen oplossen –De bewijzen verklaren –Begrippen verklaren Aanpak & werkwijze

Vragenuur Oefeningen maken –Studenten maken samen oefeningen –Controleren samen hun resultaat –Corrigeren elkaars fouten –Indien nodig begeleiding van ons Aanpak & werkwijze

Forum (online) –Begeleiding via internet =>Lagere drempel –Op ieder ogenblik vraag stellen => Vraag stellen tijdens het studeren –Antwoord binnen 1 dag (online) Aanpak & werkwijze

Forum (online) fullmarks.yourbb.be (online) Aanpak & werkwijze

Testen –Testen Multiple choice Kleine oefeningen –Proefexamen na herfstvakantie Aanpak & werkwijze

Resultaten

Enquête bij de eerstejaars Doel: in kaart brengen van de voorkennis, studiemethoden, problemen …

Resultaten Iedereen vond het nuttig Slecht 2 op 26 hebben het forum bekeken

Resultaten Testen

Resultaten Met dank aan “ De bende van de bosklapper”

Resultaten Grafiek resultaten testjes Kijken waar de moeilijkheden in de leerstof zitten Niveau controleren Leerlingen motiveren om te studeren

Resultaten Grafiek testexamen Grote spreiding van de resultaten Testexamen is manier om te controleren of PALs werkt

Resultaten Belangrijkste grafiek om resultaten uit te trekken Score test en proefexamen van de tutees Score test en proefexamen rest van de klas

Resultaten

Op eerste zicht : PALs werkt niet. Maar! We moeten dit in breder kader plaatsen. Breder kader is de enquete.

Resultaten Leerlingen met achterstand komen naar lessen Dus ze scoren lager op de testen Maar zo weten wij waar we hun kunnen helpen

Resultaten Wat telt is proefexamen Maar ook daar scoren ze slechter. Conclusie : PALs werkt niet

Resultaten Nee, toch niet Na navraag blijkt dat de student die nul haalde niet leerde voor zijn proefexamen Dus de begeleidde studenten scoorden beter dan de gemiddelde klas

Resultaten Begeleide studenten  Scoren beter dan gemiddelde groep.

Resultaten Besluit: Definitieve conclusie in Januari

Besluit

Pals  methode Opgave  student begeleiden en progressie opmeten Aanpak  Face–To-Face en Forum

Besluit Pals werkt maar je moet geduld hebben! Student die langskomt = Student met problemen

Eindreflexie Goede methode van studeren Samen kun je meer dan alleen Studietijd wordt gehalveerd

Pals In populaire werkomgeving Januari presentatie in Brugge

Dank Met dank aan -projectcoach: Jacques Vanderhaeghen -Consulente: Marieke Demeester Welke vragen bleven onbeantwoord?