De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Naar een eigentijdse streektreindienst in het Waasland Abllo vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Met de trein naar Nemo 1 We vertrekken met de fiets vanaf school.
Gedelegeerd bestuurder
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
O/Pres DBT/0582/0617/v1.0 - p.1 DUURZAME BEDRIJVENTERREINEN Prof. G. Van Eetvelde VMC - 30 juni 2005 BEDRIJVENCLUSTERS EN MOBILITEIT duurzame bedrijventerreinen.
GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Harmonisatieplannen kabinet
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
WELKOM.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Openbaar Vervoer Agenda DS
VMC Werkgroepvergadering ‘Bedrijvenclusters en Mobiliteit’ – Brussel 30/06/ MILIEU Mobiliteitssamenwerking op het Skaldenpark (Gentse haven)
MCZ.ppt Milieucluster Zwijndrecht MCZ Manuel De Tey Manager Gezondheid, Veiligheid, Milieu en Kwaliteit.
Nieuwe treindienst* stelt Waasland teleur * vanaf 10 december 2006 BTTB vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Mierlo - Helmond (spits)
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Administrateur-generaal
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Deltaplan Veilige Spoorwegen 2003 Leersum 24 juni 2003.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
De trein als motor van een vlotte mobiliteit sp.a-spoorplan 30 augustus 2016.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Willem II-passage als onderdeel van route
Toelichting Gebiedsgerichte aanpak
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Nationale Omgevingsvisie
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Transcript van de presentatie:

De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw

1995 : Nieuwe Regionetwerken Nieuwe Regionetwerken blijven nodig: - Halfuursfrequentie in alle stations - Betere aansluitingen in de knooppunten - Regionale aanpak van de mobiliteit - Samenwerking

De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent ernieuwend treindienstconcept riendelijk voor het milieu ult het IC-net aan eilig olume, extra ruime dubbeldeksrijtuigen eelzijdig oor meer comfort aak, frequent ogelvrij erzekerde aansluiting met alle modi lot toegankelijk ervoerscapaciteit laams lug in dienst: 10 december2006 ereenvoudigde verkoop en tarieven rachtvervoer, meer op het spoornet

Problemen van Antwerpen tot Gent Voorstedelijke en kleinstedelijke gebieden, ondermaatse treindienst Havengebieden, idem Aansluitingen tussen klokvaste treinen, zwakke schakels Aansluitingen met De Lijn, kan beter Spitsuur, ondoeltreffend Tariefstructuur, nog niet op punt….

Visie

Voortbouwen op succesvol IC-concept Regionale noden mobiliteit opvangen Ontbrekende schakels invullen Sociale dimensie, basismobiliteit Nauwelijks investeringen nodig Een verruimd aanbod op het spoor, voor (bijna) alle noden in mobiliteit (vs. pendel) Meer personen- én goederenvervoer per trein Milieudruk beheersen

IR -, een integraal vervoersconcept De trein, van halfafgewerkt product, laten doorgroeien tot een integraal vervoersconcept

1. Een nieuwe treinserie op de lijn Antwerpen – Gent

2. Vanaf 10 december 2006 in dienst

3. Vervoerscapaciteit Om het half uur Samen met IC’s : 4 x / uur In gelijke tred met IC en cargo Nieuwe dubbeldekkers 500 reizigers per trein Comfort in standaardklasse Stilte-coupé

4. Extra’s in de vervoersketen (1) Betere aansluitingen op regionaal vlak Beveren > Temse, Bornem… Dendermonde, Zele > Gent-Dampoort St-Amandsberg > Antwerpen-Zuid… Een betere toegankelijkheid

4. Extra’s in de vervoersketen (2) Inzet multifunctionele rijtuigen voor rolwagens, bagage, buggy’s, (vouw)fietsen Fiets mee in de trein (buiten de spits) In late en vroege treinen, gratis fiets meenemen Drankautomaat in de trein

5. Aansluiting met de regionale tariefstructuur

6. Extra’s, mooi meegenomen Milieuvriendelijk Top 140 km/h Gemiddeld 70 km/h Snel Veilig

Stuurgroep IR - Gezamenlijke wensen en mogelijkheden van bedrijven, De Lijn, NMBS, en overheden … op mekaar afstemmen. Op de agenda : Voorbereiden modelproject Integratie ruimtelijke en mobiliteitsdoelstellingen De hoogst mogelijke toegevoegde waarde samen realiseren op de weg en op het spoor

De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent