De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw
1995 : Nieuwe Regionetwerken Nieuwe Regionetwerken blijven nodig: - Halfuursfrequentie in alle stations - Betere aansluitingen in de knooppunten - Regionale aanpak van de mobiliteit - Samenwerking
De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent ernieuwend treindienstconcept riendelijk voor het milieu ult het IC-net aan eilig olume, extra ruime dubbeldeksrijtuigen eelzijdig oor meer comfort aak, frequent ogelvrij erzekerde aansluiting met alle modi lot toegankelijk ervoerscapaciteit laams lug in dienst: 10 december2006 ereenvoudigde verkoop en tarieven rachtvervoer, meer op het spoornet
Problemen van Antwerpen tot Gent Voorstedelijke en kleinstedelijke gebieden, ondermaatse treindienst Havengebieden, idem Aansluitingen tussen klokvaste treinen, zwakke schakels Aansluitingen met De Lijn, kan beter Spitsuur, ondoeltreffend Tariefstructuur, nog niet op punt….
Visie
Voortbouwen op succesvol IC-concept Regionale noden mobiliteit opvangen Ontbrekende schakels invullen Sociale dimensie, basismobiliteit Nauwelijks investeringen nodig Een verruimd aanbod op het spoor, voor (bijna) alle noden in mobiliteit (vs. pendel) Meer personen- én goederenvervoer per trein Milieudruk beheersen
IR -, een integraal vervoersconcept De trein, van halfafgewerkt product, laten doorgroeien tot een integraal vervoersconcept
1. Een nieuwe treinserie op de lijn Antwerpen – Gent
2. Vanaf 10 december 2006 in dienst
3. Vervoerscapaciteit Om het half uur Samen met IC’s : 4 x / uur In gelijke tred met IC en cargo Nieuwe dubbeldekkers 500 reizigers per trein Comfort in standaardklasse Stilte-coupé
4. Extra’s in de vervoersketen (1) Betere aansluitingen op regionaal vlak Beveren > Temse, Bornem… Dendermonde, Zele > Gent-Dampoort St-Amandsberg > Antwerpen-Zuid… Een betere toegankelijkheid
4. Extra’s in de vervoersketen (2) Inzet multifunctionele rijtuigen voor rolwagens, bagage, buggy’s, (vouw)fietsen Fiets mee in de trein (buiten de spits) In late en vroege treinen, gratis fiets meenemen Drankautomaat in de trein
5. Aansluiting met de regionale tariefstructuur
6. Extra’s, mooi meegenomen Milieuvriendelijk Top 140 km/h Gemiddeld 70 km/h Snel Veilig
Stuurgroep IR - Gezamenlijke wensen en mogelijkheden van bedrijven, De Lijn, NMBS, en overheden … op mekaar afstemmen. Op de agenda : Voorbereiden modelproject Integratie ruimtelijke en mobiliteitsdoelstellingen De hoogst mogelijke toegevoegde waarde samen realiseren op de weg en op het spoor
De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent