Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Nascholing Antwerpen 4 oktober 2004 Joke Maex
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Gender & seksuele diversiteit op school Op een cultuurgevoelige manier aan de slag gaan met het thema ‘relaties & seksualiteit’ Shaireen Aftab Stafmedewerker.
Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs
Pastoraal op school.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Een droom die wakker houdt kwalitatief pluralisme als keurmerk van het christelijk geïnspireerd onderwijs Lieven Boeve Faculteit Theologie en Religiewetenschappen.
Decadentie of vitaliteit: Over jongeren en waarden Johan de Tavernier.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Voorstelling 6de leerjaar
RSV op school Jan Van Parijs.
identiteit specificiteit
Personeelsvergadering
Multiculti.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Wie het kleine niet eert... Studiedag over kinderen en geloven Academisch Centrum voor Praktische Theologie.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
HOE ZIT HET MET ONZE ‘K’?. TELEVOTING TEST 7 vragen 10 seconden Resultaat op scherm.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Kwantitatief onderzoek naar levensbeschouwelijke identiteit
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ouderavond basisschool.  Kinderen krijgen we allemaal in een leeftijdsfase die gekenmerkt wordt door overmoed.  Het wordt steeds moeilijker je kinderen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Geloofsopvoeding Vader- en moederschap. Vader én moeder zijn nodig Kinderen hebben twee rolmodellen nodig, van de vrouw en van de man. Kinderen hebben.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Autoritair vs autoritatief
Vluchtelingen en asielzoekers
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Transcript van de presentatie:

Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk Empirische toets Joke Maex Centrum Academische Lerarenopleiding Faculteit Godgeleerdheid

Onderzoek : Centrum Academische Lerarenopleiding Samenwerking: Centrum v. Godsdienstpsychologie Publicatie (Peeters, 2004) (Geloofs)opvoeding in het gezin : Annemie Dillen Hermeneutisch-communicatief model: Joke Maex Interreligieus leren: Mieke De Vlieger & Wim Smit

Probleemstelling Institutionele ontwikkelingen: - Ontwikkeling van een homogeen katholiek naar een verticaal pluralistisch onderwijs Juridisch onveranderde situatie sinds 1959 Diversifiëring in gezinsvormen - Groeiend gevoel van onzekerheid m.b.t. geloofsopvoeding in het gezin

Probleemstelling Maatschappelijke ontwikkelingen: - Generatiekloof Levensbeschouwelijk gediversifieerde samenleving Radicale individualisering Detraditionalisering

(Geloofs)opvoeding in het gezin Belang van religieuze initiatie Beleving gezinsrelaties ~ geloofsopvoeding Religieuze opvoeding ~ religieuze zelfperceptie Aandachtspunten: Gezinssituatie Beleving van relaties Levensbeschouwing

Hermeneutisch-communicatief model Identiteitsvorming en vorming van een kritische argumentatiestructuur Levensbetrokken onderwijs Aandachtspunten Narratieve identiteit Hermeneutische vaardigheden Narratieve traditie Communicatief onderwijsleerproces

Interreligieus leren Alternatief voor monoreligieus en multireligieus godsdienstonderricht Belang van het engagement Aandachtspunten: Inclusivisme/exclusivisme/pluralisme Mono-/multi-/interreligieus leren Gevoelens tov anders-gelovigen

Empirisch onderzoek Grootschalig (104 leerkrachten en 2500 leerlingen) Schriftelijke enquête Bespreking resultaten leerlingen ASO/TSO

Factoranalyse: gevoelens tov anders-gelovigen Vrees 1 2 3 4 5 6 Onrust 1 2 3 4 5 6 Ergernis 1 2 3 4 5 6 Ongevoeligheid 1 2 3 4 5 6 Onzekerheid 1 2 3 4 5 6 Samenwerking 1 2 3 4 5 6 Verbondenheid 1 2 3 4 5 6 Respect 1 2 3 4 5 6 Openheid 1 2 3 4 5 6 Wil tot dialoog 1 2 3 4 5 6

Resultaat van de factoranalyse Negatieve gevoelens tov anders-gelovigen: Onrust Vrees Ergernis Onzekerheid Ongevoeligheid

Resultaat van de factoranalyse Positieve gevoelens tov anders-gelovigen: Openheid Wil tot dialoog Respect Samenwerking Verbondenheid

Open pluralistisch model Positieve waardering interreligieus leren Complementariteit van godsdiensten Symbolisch interpretatiekader Openheid voor dialoog met anders-gelovigen Gematigde profilering van de leerkracht

Gesloten christelijk model Exclusivistisch/inclusivistische houding Duidelijk christelijk geprofileerde identiteit Letterlijk interpretatiekader Expliciete profilering van de leerkracht Geslotenheid voor dialoog met anders-gelovigen Traditioneel gezinsdenken Strikte geloofsopvoeding

Samenwerkingsmodel Positieve waardering van het hermeneutisch-communicatieve model Leerkracht als GSM Persoonlijke betrokkenheid Dialoog tussen de levensbeschouwelijke interpretatiekaders

Discontinuïteitsmodel Inhoudelijk beperkt model Positivistisch denkkader Negatieve houding tov religie Weinig vertrouwen en interesse in religie

Model van ondersteunende gezinsrelaties Hecht gezin Responsiviteit vader/moeder Aanmoediging tot zelfstandigheid Geloofsondersteunend

Conclusie Open pluralistisch model: μ = 3,43 Gesloten christelijk model: μ = 2,68 Samenwerkingsmodel: μ = 4,16 Discontinuïteitsmodel: μ = 3,58 Model van ondersteunende gezinsrelaties: μ = 3,80