ALTUS Associatie KULeuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Kan Wiskunde de beurs kloppen?
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
1.  ° 17 november 1963 te Poperinge 2  Hoogleraar aan de universiteit van Gent in psychologie en pedagogie 3  Schreef verschillende boeken zoals ‘Digitaal.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Katrien Struyven, Filip Dochy & Steven Janssens
Op zoek naar verbetering
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Het collaboratief spelen van een educatieve game
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Professionele ontwikkeling
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
zelfsturend portfolio-onderwijs:
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Het opleidingsprofiel:
Het werken met portfolio
Wat je zelf vindt, weet je beter
Kwaliteit in productie
 Hilde Vanhuele & Marc Verheyen  Stafmedewerkers Tele-Onthaal West-vlaanderen, Vlaams-Brabant & Brussel Bron:
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
De lerarenopleider gepositioneerd
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
Workshop Reflecteren.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ALTUS Associatie KULeuven In welke mate bepalen learner control en aanpak het design van reflectieopdrachten? Dinsdag, 16 november 2010 Jean Claude Callensa,b Prof. Dr. Jan Elena aK.U.Leuven, Centrum voor Instructiepsychologie en-technologie bKATHO, Dienst Onderwijs & Kwaliteit

Kenmerken van een omgeving? ‘Sociale facilitatie’ -sociale invloed op individueel functioneren -experiment University of California,Santa Barbara (Worringham & Messick, 1983) Invloed ‘omgevingskenmerken’ Bron: http://coloring-pages.tv/cartoon-coloring-pages/jogger-guy-running-with-sun.php

Affordance (cf. James J. Gibson)

affordance (2)

Besluit op basis van dit onderzoek Als we verwachten dat stdn kritisch reflecteren, dan learner control over inhoud lay-out de instructies die studenten krijgen, omvatten gestructureerde, stap-voor-stap richtlijnen Resultaten op basis van veldonderzoek Niet alle factoren kunnen worden gecontroleerd Verder onderzoek is nodig experiment

‘Icebreaker’: Hoe associeer ik reflecteren met…(1). Bron: http://www.storytelling.uk.net/

‘Icebreaker’: Hoe associeer ik reflecteren met…(2). Bron: http://morningaftershow.files.wordpress.com/2009/07/6731-transformer.jpg

1. Wat bedoelen we met kritisch reflecteren? Hoezo…m’n garagist? Bron:http://www.puikjes.net/index2/Strips/Guust_Flater/Personages/index.html

Wat bedoelen we met kritisch reflecteren (2) Werkdefinitie ‘Iemand reflecteert kritisch als hij of zij zijn of haar ervaringen en/of kennis probeert te herstructureren, dit op een continue wijze en vanuit interactie met een culturele, politieke en sociale omgeving. Dit proces van herstructureren resulteert in een transformatie in de breedte en in de diepte.’

Kritische reflectie, theoretisch kader van Kelchtermans (2001) Kritisch reflecteren omvat 1.Reflecteren in de breedte Politieke dimensie Morele dimensie 2.Reflecteren in de diepte ‘Professioneel zelfverstaan’ zelfbeeld, zelfwaardegevoel, beroepsmotivatie, toekomstperspectief, taakopvattingen. ‘Subjectieve onderwijstheorie’

Kritisch reflecteren is niet vanzelfsprekend Onderzoek toont dat Het is niet evident voor (aspirant) leraren om door middel van reflectie tot een kritische beoordeling van de structurele en ideologische context waarin ze werken te komen. (Mc Intyre,1993) Het blijkt niet vanzelfsprekend om tot een niveau van transformatie van de eigen veronderstellingen te komen. (King & Kitchener, 2004; Kreber, 2004)

Kritisch reflecteren is niet vanzelfsprekend (2)

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Sign hanging in Einstein's office at Princeton) Bron: http://media.photobucket.com/image/einstein/LoneBaldEagle/einstein.jpg

2. Aanpakken om te reflecteren: lineaire & niet-lineaire aanpak (Van Eekelen, Boshuizen & Vermunt , 2005) 2.1 Lineaire aanpak gestructureerd leerjournaal met ALACT model -Action, -Looking back, -Awereness of essential aspects, -Creating alternative methods of action -Trial ALACT model Korthagen and Vasalos (2002, p. 30)

Digital storytelling? 2.2 Niet-lineaire aanpak `Een methodiek waarbij de student wordt uitgedaagd om m.b.v. multimedia een kort autobiografisch verhaal te vertellen waarbij de student een eigen standpunt inneemt’. (Banaszewski, 2005) Twee elementen Gebruik van `new media` Persoonlijk standpunt

Niet-lineare aanpak: Digital storytelling Mensen hebben altijd al verhalen verteld verschillende media `Mondelinge traditie` Bron: http://bearriverculturalcenter.com/firstnationhistory.aspx Bron: http://www.storytelling.uk.net/

Rotstekeningen van Lascaux Storytelling verschillende media (2) Rotstekeningen van Lascaux Bron: http://colormatch.biz/articles/history-of-wallcovering/

Storytelling verschillende media (3) Gebruik van ‘beeldhouwen’ (Firenze) Bron: http://forum.belgiumdigital.com/f52/paradijsdeuren-234428.html

`nieuwe media` Vandaag `nieuwe media` om verhalen te vertellen Powerpoint Audio Digital pictures Digital movies Voice over …

Digital storytelling? `Een methodiek waarbij de student wordt uitgedaagd om m.b.v. multimedia een kort autobiografisch verhaal te vertellen waarbij de student een eigen standpunt inneemt’. (Banaszewski, 2005) Twee elementen Gebruik van `new media` Persoonlijk standpunt

Persoonlijk standpunt en beelden? Bron: http://www.boekje-pienter.nl/html/links.htm Bron: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/KLM/inhoud.html KLM Koninklijke leger museum museum KLM Koninklijke luchtvaartmaatschappij airline

Lou Reed -Transformer,1972 Bron: http://mog.com/CrashPryor/blog/52391

K3 – Vlaamse ‘rokband’ Bron: http://users.skynet.be/k3/si183big.htm

Richtlijnen Lambert? Digital storytelling volgens richtlijnen van Lambert als niet-lineaire aanpak om te reflecteren

3. Autonomie? Kritisch reflecteren veronderstelt aan de ene kant dat de student een autonome attitude adopteert en aan de andere kant dat lectoren een coachende attitude opnemen. (Calderhead & Gates, 1993; Procee, 2006) In dit onderzoek Hertalen autonomie als ‘learner control’.

Learner control en kritisch reflecteren? Theoretisch is het toekennen van learner control echter niet unidimensioneel. De invulling hangt af van de ‘aard’ van de beslissingen die moeten en/of kunnen worden gemaakt. (Scheiter & Gerjets, 2007) Dimensies Procee (2006) Omschrijving Procee In dit onderzoek Proces Hoe is de reflectie uitgevoerd? Learner control over vormgeving van de reflecties Focus Wat is het onderwerp of ervaring waarover wordt gereflecteerd? Learner control over competenties waarover wordt gereflecteerd Doel Wat is het doel van de reflectie? /

4. Aanpak, learner control en kritisch reflecteren Niet-lineariteit is een affordance dat waarschijnlijk de mate van learner control verhoogt. (Taylor, 2004) Er kan worden verondersteld dat een niet-lineaire aanpak learner control verhoogt mate van kritisch reflecteren verhoogt

5. Onderzoeksvragen / hypotheses? Wat is de invloed van learner control op de mate van kritisch reflecteren? In welke mate bepaalt aanpak om te reflecteren de mate van kritisch reflecteren? Is er een interactie-effect tussen aanpak om te reflecteren en learner control op de mate van kritisch reflecteren?

Hypotheses Een hogere mate van learner control bij reflectieopdrachten leidt tot een hogere mate van kritisch reflecteren. Wanneer studenten reflecteren met behulp van een niet-lineaire aanpak leidt dit tot een hogere mate van kritisch reflecteren, dan wanneer studenten reflecteren met behulp van een lineaire aanpak. Er is een interactie-effect tussen aanpak om te reflecteren en learner control; learner control zal meer impact hebben op de mate van kritisch reflecteren wanneer studenten reflecteren m.b.v. een niet-lineaire aanpak dan wanneer ze reflecteren m.b.v. een lineaire aanpak.

6. Onderzoeksdesign: methodologie? Veld-experiment Cross-over design Geen variatie in de verschillende condities Echt praktijkprobleem  ‘bachelorproef’ verhogen van ecologische validiteit

Onderzoeksdesign: participanten? Derdejaarsstudenten lerarenopleiding 96 (41 Bachelor Kleuter; 55 bachelor lager) 44 volledige ‘dossiers’ (27 Bachelor kleuter; 17 Bachelor lager) Totaal 176 reflectieopdrachten in analyse

Onderzoeksdesign: instrumenten & procedure? Eerste periode Oktober-december tweede periode December-maart Niet-lineaire aanpak Digital story mbv richtlijnen Lambert geen learner control learner control Lineaire aanpak  Leerjournaal mbv ALACT model Eerste periode - Plenaire toelichting - toelichting twee aanpakken - richtlijnen eerste periode, cf. mate van controle Tweede periode - Verdere richtlijnen , cf. mate van controle

Onderzoeksdesign: data-analyse? Kritisch reflecteren 176 reflecties Indicatoren  ALACT = leerjournaal / digi = korte toelichting Twee-wegs ANOVA ‘Fixed factors’ Aanpak Learner control Afhankelijke variabele = kritisch reflecteren Effectgrootte (Nijdam, 2003) eta2 < 0.05 : zwak/matig; 0.05 <= eta2 < 0.15 : middelmatig sterk verband; eta2>= 0.15 : sterk verband; eta2 >= 0.30 : zeer sterk verband.

7. Resultaten Aanpak om te reflecteren Mate van learner control Aantal studenten dat scoort op kritisch reflecteren N Procent Non-lineair minder learner control 3 44 6.8 Meer learner control 11 25.0 Totaal 12 27.3 Lineair 25 56.8 meer learner control 27 61.4 39 88.6 29 65.9 40 90.9

Resultaten (2) Analyse reflectie-opdrachten Aanpak om te reflecteren Mate van learner control gemiddelde N Std. Deviation Non-lineair minder learner control 0.07 44 0.255 Meer learner control 0.32 0.601 Totaal 0.19 88 0.476 Lineair 1.00 1.201 meer learner control 1.68 2.100 1.34 1.735 0.53 0.982 1.682 0.77 176 1.393

Resultaten (3) Twee-wegs anova Sterk hoofdeffect van aanpak F(1,172) =36.938; p=0.000; eta = 0.177 Leerjournaal gemiddelde = 1.34, sd = 1.735 Digital storytelling  gemiddelde = 0.19, sd = 0.476

Resultaten (4) Tweewegs anova Matig hoofdeffect van LC F(1,172)= 6.087; p = 0.015; eta = 0.034 Meer learner control Gemiddelde = 1.00, SD 1,682 Minder learner control Gemiddelde = 0.53, SD = 0.982

Resultaten (5) Geen interactie tussen aanpak en learner control op mate van kritisch reflecteren

8. Besluit Een hogere mate van learner control bij reflectieopdrachten leidt tot een hogere mate van kritisch reflecteren. JA Wanneer studenten reflecteren met behulp van een niet-lineaire aanpak, leidt dit tot een hogere mate van kritisch reflecteren, dan wanneer studenten reflecteren van een lineaire aanpak. NEEN Er is een interactie-effect tussen aanpak om te reflecteren en learner control; learner control zal meer impact hebben op de mate van kritisch reflecteren wanneer studenten reflecteren m.b.v. een niet-lineaire aanpak dan wanneer ze reflecteren m.b.v. een lineaire aanpak. NEEN

Methodologische bemerkingen Resultaten  ‘exploratief’ Veldexperiment Niet alle factoren kunnen worden gecontroleerd Geen variatie in de volgorde  progressieve fout Digital storytelling was een nieuwe aanpak Leereffect Motivatie (pos of neg) Analyse digitale verhalen Bijkomend rapport

Bemerkingen veldexp.  online experiment

Besluit op basis van dit onderzoek Als we verwachten dat stdn kritisch reflecteren, dan learner control over Inhoud lay-out de instructies die studenten krijgen, omvatten gestructureerde, stap-voor-stap richtlijnen Resultaten op basis van veldonderzoek Niet alle factoren kunnen worden gecontroleerd Verder onderzoek is nodig experiment

we ain’t nothing but a song…a story” (Joe Lambert) “In the end, folks, we ain’t nothing but a song…a story” (Joe Lambert) Thanks! Contact: jeanclaude.callens@katho.be