De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens

Verwante presentaties


Presentatie over: "De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens"— Transcript van de presentatie:

1 De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens
Student-ownership De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens

2 “The playing field is levelled”
Besluit “The playing field is levelled”

3 Opbouw presentatie A. Globale verkenning
The playing field is levelled  vanuit drie invalshoeken 1.Enkele ‘Flatteners’ (cf. Thomas Friedman; The World is flat) 2.Verscherpte aandacht voor enkele algemene competenties 3.Vervaging grens tussen werk/gezin/studie/ontspanning Enkele kritische beschouwingen? 1.What about Neil Armstrong? 2.The ‘gelatin generation’ 3.People need a ’nudge’ 4.Onderzoek? B. Betekenis voor onderwijs? 1.Waarvan ontnemen we de student autonomie? 2.Didactisch model en autonomie? C. Autonomie en evaluatie Bespreking a.d.h.v. -ePortfolio + digital storytelling

4 Enkele metaforen (1)

5 Enkele metaforen (2)

6 Enkele metaforen (3)

7 Globale verkenning 1. The playing field is levelled
Flatteners  Thomas Friedman Globalisering 1.0 Globalisering kleinere drempel ts. ideologieën Globalisering 3.0 The fall of the wall And the rise of the window nieuwe technologieën

8 Bron:

9 Bron:

10 www. bestaat 20 jaar Social software  web 2.0  web 3.0

11 Bron: http://mobile-libraries. blogspot

12 Recent m-Learning

13 Vroeger…. De beste student zit hier
Bron:

14 De beste student vandaag zit….
Whereabouts? Bron:

15 The playing field is levelled
1.Enkele ‘Flatteners’ 2. Verscherpte aandacht voor een aantal algemene competenties Beroepsspecifieke competenties Algemene beroepsgerichte competenties Algemene competenties ‘kritisch reflecteren’, communiceren, Lerende is zelf speler / coach samenwerken, creativiteit (!) The playing field is levelled

16 The playing field is levelled
1.Enkele ‘Flatteners’ 2.Toenemend belang van enkele algemene competenties 3.Vervaging grens tussen werk/gezin/studie/ontspanning werktijd vloeit over in vrije tijd (en vice versa) (bron: de standaard, 9-9-9) 72 % regelt privé zaken tijdens het werk 47 % werkt geregeld thuis door (‘s avonds, weekend, vakantie) Work en leisure die zich steeds meer ‘vervlechten’ werk plus privé geeft ‘weisure’ Bron: 16

17 The playing field is levelled
Idem bij leerprocessen Grens vervaagt tussen Formeel leren gebonden aan instelling, doelgericht Non-formeel leren buiten onderwijs, doelgericht Informeel leren buiten onderwijs, niet-intentioneel ‘Vervlechting’ impliceert dat verschillende kansen tot leren steeds meer in elkaar overlopen The playing field is levelled

18 "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Sign hanging in Einstein's office at Princeton)

19 Bron:

20 Happy chickens lay better eggs
bron:

21 Globale verkenning 2.Enkele kritische beschouwingen
Why botter? We put a man on the moon! Commentaar Yep! Alhoewel: Times they are changing  ‘The playing field is levelled’ EN / EN-verhaal Bron:

22 Enkele kritische beschouwingen (2)
The world is flat??? Europalia.china Fotomuseum Antwerpen Gelatin generation Interpretatie van kunstenaars Vrijheid / autonomie  Eenzaamheid China= ‘gelatin generation’ Japan= ‘otaku’ West= ‘digital natives’/I-Pod generation Urano Aratani ‘Incubation’ Bron:

23 ECO-vore What about the local? (Barbara Ganley,2009)
How do we think local, in engaging in the world? ‘Terroir’ My learning story Map the networks in the local We need trust Reconnect with each other LOCAL-vore OMNI-vore ECO-vore Bron:

24 Enkele kritische beschouwingen (3)

25 People need a ‘nudge’ (Thaler & Sunstein, 2008)
Nurture by structure

26 Noodzaak van ‘guidance’
“I have reviewed is that it would be a mistake to interpret the current constructivist view of learning as a rationale for reviving pure discovery as a method of instruction. Pure discovery did not work in the 1960s, it did not work in the 1970s, and it did not work in the 1980s, so after these three strikes, there is little reason to believe that pure discovery will somehow work today.” (Mayer, 2004, p.18)

27 Onderzoek? Geen eenduidige resultaten
Er is vaak geen definitie van LC Gebrek aan conceptuele onderbouwing (Scheiter & Gerjets, 2007) Theoretische modellen/kaders ontbreken, LC wordt gezien als op zich staand gegeven en wordt niet ingebed in bepaalde theorie Methodologische problemen van studies Onderzoek meestal in ‘hypermediale’ omgeving (Scheiter & Gerjets, 2007)

28 Positief Verhogen motivatie (Scheiter & Gerjets, 2007; Dickinson, 1995; Kirschner, 2002) Adaptatie aan cognitieve needs (Scheiter & Gerjets, 2007) Meer ‘elaboratie’ bij LC (Daniels, 1996) Meer gefocust en doelgericht (Dickinson, 1995) Traditionele grenzen tussen ‘leren’ en ‘leven’ verdwijnen (Dickinson, 1995)

29 Belangrijke randkenmerken
Belang van kenmerken van de lerende Belang van voorkennis (Kopcha, 340; Scheiter & Gerjets, 2007; Daniels, 1996; Von Mizener & Williams,2008; Taylor, 2004) Belang van zelf-regulatie (Scheiter & Gerjets, 2007; Schmidt & Ford, 2003; Taylor, 2004) Belang van attributie eigen falen/succes (Dickinson, 1995; Grace, 1999) Attitude: stdn. moet bereid zijn LC te nemen (Dickinson, 1995) Belang van ‘epistemologische beliefs’ (Scheiter & Gerjets, 2007) Learner control niet ééndimensioneel, maar verschilt fundamenteel op basis van de beslissingen die moeten worden gemaakt (Scheiter & Gerjets; 2007) Voorzien van vangnet (gestructureerde ‘guidance’) (Yuyan, n.d.) Afspraken over control moeten consistent zijn (Yuyan, n.d.) Learner control werd niet goed voorgesteld aan studenten (Lunts, n.d.) studenten zagen niet dat ze Learner control hadden studenen wisten niet hoe voordeel te halen van learner control

30 B. Betekenis voor onderwijs?
Samenvattend en interpreterend Student zit meer zelf aan het stuur Hogere motivatie Elaboratie Adaptatie Veronderstelde implicaties hiervan Kenmerken van de lerende Voorzien van vangnet (gestructureerde ‘guidance’) Geen laissez-faire Duidelijk situeren van kansen tot begeleiding Duidelijkheid Wat kan de student verwachten? Ownership jawel, maar in evenwicht met ‘omgeving’ Verbondenheid

31 Een definitie van autonomie
Autonomie wordt gedefinieerd als het vermogen van de leerling om, alleen en in overleg met medeleerlingen en docenten, een eigen voorkeur uit te spreken voor zijn geprefereerde manier van leren en om deze voorkeur ook, voor zover de school daartoe de gelegenheid biedt, daadwerkelijk te realiseren (Vergeer, 2001). Eigenlijk moet de vraag omgekeerd worden gesteld Student is per definitie beheerder van het eigen leerproces Waarover ‘kunnen’ we autonomie afnemen?

32 Didactisch model van Decorte: waarvan ‘autonomie’ afnemen?
Bron:

33 C. Autonomie en evaluatie
Levenslang leren Assessment for learning Assessment of learning

34 Bespreking a.d.h.v. twee methodieken student-ownership / assessment
Student als archivaris van het eigen leren ePortfolio Student ‘herschrijft’ kennis naar eigen context Digital storytelling

35 1. (e)portfolio Wat is een portfolio?
Afhankelijk van het doel zijn er verschillende varianten mogelijk ‘Een portfolio is een verzameling van bewijsmateriaal, samengesteld om een representatieve samenvatting te geven van iemands expertise, competenties en/of een beeld te geven van een groeiproces die iemand heeft doorgemaakt.’ (gebaseerd op Lammintaken,2002) Verzameling van bewijsmateriaal Representatieve samenvatting van iemands expertise Groeiproces

36 Elektronische variant?
Begin jaren ’90 technologische middelen Dikwijls als ePortfolio aangeduid Synoniemen multimedia portfolio digitaal portfolio webfolio online portfolio online e-folio

37 Design (e)portfolio continuüm van doelen?
Levenslang leren Assessment for learning Assessment of learning Ownership reflecteren Tijdens opleiding Standaarden -criteria -template

38 Bron: http://electronicportfolios

39 Twee ‘invalshoeken’ verenigbaar?
Elshout-Mohr, 2004 Stdn. ervaren vaak geen duidelijk lijn ePortfolio wordt als eigendom van student geïntroduceerd Maar in praktijk ‘formaliteiten en regels’ Waardering o.m. afhankelijk van Mate van (on)zekerheid over wat er precies moet gebeuren Technische problemen

40 2. Digital storytelling Wat is digital storytelling?
“The practice of combining personal narrative with multimedia (images, audio and text) to produce a short autobiographical movie” (Banaszewski, 2005, p.1). Ondersteunen van reflectie Eventueel als onderdeel van ePortfolio

41 ‘Technisch’ is een ‘digital story’ (Barrett, n.d.)
een 2 tot 4 minuten durende digitale ‘clip’, meestal verhalend verteld in de eerste persoon, opgenomen met de eigen stem, geïllustreerd met beelden/eventueel muziek; om een emotionele ondertoon mee te geven.

42 Reflecteren m.b.v. een verhaal
Hier gericht op ‘kritisch reflecteren’ bijv. lerarenopleiding ‘contextualiseren’ van onderwijstheorieën  Subjectieve onderwijstheorie ‘eigen’ betekenis geven

43 Twee ‘invalshoeken’ verenigbaar???
Spanningsveld Technisch rationalisme  kritische reflectie ‘Story’ is per definitie eigendom van de student Nood aan duidelijke situering ‘Kritische reflectie’ t.o.v ‘formeel assessment’ Kritische houding ‘accepteren’

44 Digital storytelling  continuüm van doelen?
Levenslang leren Assessment for learning Assessment of learning Ownership reflecteren Tijdens opleiding

45 Meer van hetzelfde… Introductie van ‘multimedia’ (Van Oers, n.d.)
het gebruik van allerlei software (bijv. zoekmachines) Leerlingen ‘surfen, kopiëren, plakken en knippen naar hartelust’ leveren daarmee werkstukken af die rijk zijn aan indrukwekkende concepten, afbeeldingen en bronnen Hiermee ontstaat niet noodzakelijk inzichtelijke kennis kritische evaluatie van de beschikbare informatie In toekomst nood aan ‘wijze’ studenten studenten die afwegingen maken directe persoonlijke belangen (‘wat heb ik aan deze informatie?’), institutionele belangen op langere termijn (‘wat heeft de samenleving aan mijn gebruik van deze informatie?’), gefundeerde waarden (vrijheid, mensenrechten, eerlijkheid e.d.).

46 De man die de wolken meet, Jan Fabre
Bron: Implicatie: nood aan mix van methodieken

47 The playing field is levelled
Besluit The playing field is levelled

48 Discussie Ahá-moment Per 4 2 elementen volledig akkoord
2 elementen volledig niet akkoord

49 “In the end, folks, we ain’t nothing but a song…a story” (Joe Lambert)
Thanks! Contact:


Download ppt "De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens"

Verwante presentaties


Ads door Google