Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inschrijven - stroomdiagram
Advertisements

Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Overgang van PO naar VO Let op!
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Structuur secundair onderwijs
Onderwijs en kinderarbeid
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Handelingsgericht werken
Welkom in klas VQ Mentoren:
Augusta van Oene en Hilda Visser
GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Van object van zorg naar mensenrechten
Informatie voor ouders groep 8 over:
Opleiding voor schoolsecretariaten
Informatie voor ouders groep 8 over:
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Informatie voor ouders groep 8 over:
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Inschrijven - stroomdiagram
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Flexibele leertrajecten
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap

Doorwerking van het VRPH Wachten op het recht op inclusief onderwijs ? Patrick Vandelanotte – 13 februari 2014

Luka in het eerste leerjaar

Wachten op het recht op inclusief onderwijs: 1. Het VRPH vanuit personen met een handicap en de burgerrechtenbeweging. 2. Kanttekeningen bij de implementatie van het VRPH binnen onderwijs. 3. Wat is er nodig om het VRPH waar te maken ? En het M-decreet ?

GELIJKE RECHTEN VOOR IEDERE PERSOON MET EEN HANDICAP

Ouders kiezen voor inclusief onderwijs

Artikel 24 = inschrijvingsrecht = recht op ondersteuning

 Kanttekeningen: - verschillende interpretaties - tevredenheid met huidige situatie - het politieke spel - beperkte juridische actie - te weinig kennis over VN-Verdrag

1. De ‘klik’ maken Leerlingen moeten niet mee kunnen om mee te doen.

2. Handicap is een zaak van mensenrechten Vrees voor juridisering In M-decreet ‘recht op redelijke aanpassingen’ vervangt draagkrachtafweging

3. Inclusief onderwijs ten volle (full inclusion)

Progressief is alle beschikbare middelen benutten ‘Redelijke aanpassingen’ hebben directe doorwerking 4. Het VN-Verdrag waar maken : stap voor stap ?

5. Inschrijvingsrecht voor alle leerlingen Verschillende visies: 1. Principieel geen inschrijvingsrecht voor leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum niet kunnen volgen. 2. Wel inschrijvingsrecht, maar nu te vroeg omdat er onvoldoende bijkomende omkadering is voorzien. 3. Alle leerlingen hebben hetzelfde inschrijvingsrecht op basis van een afweging van redelijke aanpassingen.

5. Inschrijvingsrecht voor alle leerlingen Het Centrum (CGKR): ‘Het koppelen van de mogelijkheden om dispenserende maatregelen te nemen als redelijke aanpassingen aan de voorwaarde dat de doelen voor de studiebekrachtiging in functie van de finaliteit voor het onderwijsniveau ofwel de doelen voor het doorstromen naar vervolgonderwijs nog in voldoende mate bereikt kunnen worden, gaat in tegen het principe van inclusief onderwijs en is volgens het Centrum in strijd met het VN-Verdrag’.

5. Inschrijvingsrecht voor alle leerlingen CONCLUSIE: Iedere leerling heeft recht op inschrijving op basis van een afweging van de redelijke aanpassingen (en de beschikbare middelen ter ondersteuning).

5. Inschrijvingsrecht voor alle leerlingen Tekst decreet art. II,11§2: ‘leerlingen die beschikken over een verslag als vermeld in artikel 15 worden door een school onder ontbindende voorwaarden ingeschreven. De school organiseert overleg … over de aanpassingen die nodig zijn om de leerling mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum of om de leerling studievoortgang te laten maken op basis van een individueel aangepast curriculum. Indien na het overleg de school de disproportionaliteit van de aanpassingen die nodig zijn, bevestigt, wordt de inschrijving ontbonden…’

5. Inschrijvingsrecht voor alle leerlingen Twee lezingen ??? 1. Scholen moeten ook bij leerlingen die een individueel aangepast curriculum volgen, een afweging maken van redelijke aanpassingen en kunnen enkel weigeren wanneer ze de disproportionaliteit aantonen. 2. De inschrijving van leerlingen met een handicap die het gemeenschappelijk curriculum niet kunnen volgen hangt af van een vrijwillig engagement van de school.

6. Het recht op ondersteuning In 15 jaar is er nog niets veranderd qua middelen voor ondersteuning. Vlaanderen komt niet tegemoet aan de verplichting om alle beschikbare middelen in te zetten.

7. Men kan niet leren zwemmen op het droge Verhaal uit Portugal: Een moeder ging op de eerste schooldag naar een school, om er haar kind met een handicap in te schrijven. De school gaf aan dat dit niet kon, dat ze zich nog moesten voorbereiden. Het jaar daarop trok de moeder terug naar die school en zei ‘nu zijn jullie toch voorbereid’.

SLOT: HELP !

HANDICAP een zaak van mensenrechten ???????????????? VRAGEN ?????????????