Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie
OOF-project ‘Werken aan informatievaardigheden met flexibel inzetbare leerobjecten’ Uitgangspunten Informatievaardigheid is een belangrijke competentie voor elke student Studenten worden niet informatievaardig door één opleidingsonderdeel
Leerobjecten als ondersteuning Van onbewuste naar bewuste omgang met informatie Veel voorkomende problemen op het vlak van informatievaardigheden –Hoe kan ik ervoor zorgen dat studenten een echt en eigen antwoord/oplossing geven op de vraag/opdracht/...? –Hoe kan ik ervoor zorgen dat studenten andere, nl. meer geschikte of meer, informatiebronnen gebruiken dan enkel websites? –Welke wegen naar nuttige informatie kan ik aan de studenten aanreiken? –Hoe krijg ik werkstukken waarin studenten bruikbare en betrouwbare informatie verwerken? –Hoe krijg ik werkstukken waarin studenten gebruikte informatie correct verwerken? Aanpasbaar aan uw noden, wensen en vakcontext
Soorten leerobjecten
Correct gebruik van informatie(bronnen) in schriftelijke werkstukken PowerPoint-presentatie
Enkele normen rond correct informatiegebruik Intellectueel eigendom –Bescherming voor de bedenker van een werk –O.a. auteursrecht –Citaatrecht –Licenties Vbn. Vrije en openbronsoftware, Creative Commons –Publiek domein Plagiaat Portretrecht Deontologie => Beperkingen aan het gebruik van informatie
Jouw verplichtingen als auteur bij gebruik van informatie Correct verwijzen naar informatie van anderen => Geen plagiaat, respecteren auteursrecht, verhoogde kwaliteit van werkstuk Enkel overnemen wat toegelaten is –Overname van een idee –Letterlijke overname Voorwaarden: citaatrecht, licenties, niet-auteursrechtelijk beschermd werk, overeenkomst met auteur over expliciete toestemming Correct gebruik en weergave van informatie –Interpretatie –Gevoelige informatie
Hoe correct verwijzen Overnemen van een idee -> parafrase een letterlijke vorm -> citaat Correct verwijzen op basis van richtlijnen (stijlen) –voor de eigen instelling: [in te vullen] Bv. citaat parafrase literatuurlijst Voorbereiding van correct verwijzen Hulpmiddelen Opgelet! Belang van volledig correcte verwijzingen
Zelfstudieleerobject
Leerdoelen
Open opdrachten
Gesloten vragen
Meer informatie js/biboof.htm Toledo community ‘Instrumenten voor informatievaardigheden’ (admin-tab, enrollmentmodule communities, c-C2890-K )