Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe gebruik ik informatie op een correcte manier?
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Correct bronvermelden
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Bibliografische beheertoepassingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius Leuven, 2 december 2010.
Bronnen Merle Wissink.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Correct bronvermelden
Licentie-kwesties bij het gebruik van open source software Matthias Van hoogenbemt ICRI – K.U.Leuven – IBBT.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
P RAKTIJKONDERZOEK M ASTER Hoorcollege 2: Functie van literatuur.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma September 2009.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Leerkring POW Fase 4.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Workshop evalueren Dcp
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Legal Commercial Wim Germonpré 22 december Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik werk online zet? Vanaf wanneer is een werk beschermd en kan.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Bronnen en onderzoeksvragen
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Acceptatie en Adoptatie 1A_TVB01
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Door Timo, Twan en Rutger
Zoeken naar informatie
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
een online leerplatform over informatievaardigheden in de gemeenschappelijke digitale leeromgeving Vormingsdag Integratie van onderzoek.
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Bronnenonderzoek.
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie

OOF-project ‘Werken aan informatievaardigheden met flexibel inzetbare leerobjecten’ Uitgangspunten Informatievaardigheid is een belangrijke competentie voor elke student Studenten worden niet informatievaardig door één opleidingsonderdeel

Leerobjecten als ondersteuning Van onbewuste naar bewuste omgang met informatie Veel voorkomende problemen op het vlak van informatievaardigheden –Hoe kan ik ervoor zorgen dat studenten een echt en eigen antwoord/oplossing geven op de vraag/opdracht/...? –Hoe kan ik ervoor zorgen dat studenten andere, nl. meer geschikte of meer, informatiebronnen gebruiken dan enkel websites? –Welke wegen naar nuttige informatie kan ik aan de studenten aanreiken? –Hoe krijg ik werkstukken waarin studenten bruikbare en betrouwbare informatie verwerken? –Hoe krijg ik werkstukken waarin studenten gebruikte informatie correct verwerken? Aanpasbaar aan uw noden, wensen en vakcontext

Soorten leerobjecten

Correct gebruik van informatie(bronnen) in schriftelijke werkstukken PowerPoint-presentatie

Enkele normen rond correct informatiegebruik Intellectueel eigendom –Bescherming voor de bedenker van een werk –O.a. auteursrecht –Citaatrecht –Licenties Vbn. Vrije en openbronsoftware, Creative Commons –Publiek domein Plagiaat Portretrecht Deontologie => Beperkingen aan het gebruik van informatie

Jouw verplichtingen als auteur bij gebruik van informatie Correct verwijzen naar informatie van anderen => Geen plagiaat, respecteren auteursrecht, verhoogde kwaliteit van werkstuk Enkel overnemen wat toegelaten is –Overname van een idee –Letterlijke overname Voorwaarden: citaatrecht, licenties, niet-auteursrechtelijk beschermd werk, overeenkomst met auteur over expliciete toestemming Correct gebruik en weergave van informatie –Interpretatie –Gevoelige informatie

Hoe correct verwijzen Overnemen van een idee -> parafrase een letterlijke vorm -> citaat Correct verwijzen op basis van richtlijnen (stijlen) –voor de eigen instelling: [in te vullen] Bv. citaat parafrase literatuurlijst Voorbereiding van correct verwijzen Hulpmiddelen Opgelet! Belang van volledig correcte verwijzingen

Zelfstudieleerobject

Leerdoelen

Open opdrachten

Gesloten vragen

Meer informatie js/biboof.htm Toledo community ‘Instrumenten voor informatievaardigheden’ (admin-tab, enrollmentmodule communities, c-C2890-K )