Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne
Telewerkers en managers: enthousiasme over telewerkervaring Onderzoek: Telewerken in Europa in Europees project –UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers) –ESF-agenschap Vlaanderen –Telenet –Universiteit Antwerpen
Wie? 2000 respondenten online –visie op en eventuele ervaringen met telewerken Ook in Nederland, Italië, Griekenland en Ierland werd hetzelfde onderzoek uitgevoerd
Tijd voor telewerk in Vlaanderen? « Een grote meerderheid wil het, een kleine meerderheid kan het, maar een minderheid doet het. »
Vooral occasionele telewerkers Telewerkers in Vlaanderen
Welke factoren spelen een rol? Geslacht Gezinssituatie Onderwijsniveau Bedrijfsgrootte
Telewerkvormen
Werknemer neemt het initiatief Werknemers nemen vaak zelf het initiatief (60,5%) Mannelijke werknemers zullen vaker met het idee naar hun oversten stappen Afspraken vaak informeel (78,3%)
Kosten vaak voor de werknemer Theorie: afspraak tussen werkgever en telewerker over de vergoeding van de kosten Computerkosten: –34% van de telewerkers moeten het zelfs betalen Internetconnectie: –48,2% betalen de internetverbinding voor te kunnen telewerken
Ongestoord thuiswerken 8 op 10 thuiswerkers kunnen hun werk ongestoord uitvoeren –90,1% met een thuiskantoor –74,5% zonder afzonderlijke thuiskantoor
Controle van telewerkers 53% van de telewerkers beweert niet gecontroleerd te worden op werkuren –beoordeling van de output binnen bepaalde deadlines –kwaliteit van het werk van de telewerker te beoordelen
Ervaringen van de telewerkers N = 862
Negatieve gevolgen Sociale contacten Promotiemogelijkheden Lagere betrokkenheid bij de activiteiten van de organisatie Mogelijk gebrek aan bedrijfsinformatie Beïnvloed soms het privé-leven
Positieve gevolgen Flexibiliteit Mogelijkheid om zelfstandig te werken –Werken na de kantooruren –Vrije keuze van de werkuren Vermindert de steeds groeiende mobiliteitsproblematiek
Niet-telewerkers zijn er klaar voor 87,7% Waarom niet? –Functie vereist regelmatig face-to-face met klanten of collega’s –Gebruik van zeer specifieke materialen en machines De meeste niet-telewerkers zijn overtuigd dat het in hun job mogelijk is om 2 of 3 dagen per week thuis te werken
Werkgelegenheidkansen van bepaalde groepen kan verbeteren Mindervalide Inwoners van landelijke gebieden Vrouwen met kinderen
Managers Managers met telewerkervaringen ervaren de voordelen meer dan managers zonder telewerkervaring in het bedrijf –Productiviteit –Flexibiliteit –Vermindering van de absenteïsme (ziekteverzuim) –Maakt een bedrijf aantrekkelijker voor potentiële werknemers –Bespaart ruimte in het hoofdkantoor
Nadelen voor managers Leidt tot gebrek aan controle van werknemers Leidt tot hogere ICT-kosten Leidt tot beveiligingsproblemen van bedrijfsinformatie Stoot op juridische problemen Leidt tot weerstand van de vakbonden