Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

Woord van Leven Januari 2010.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom in de samenkomst
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
1. 12 DAAROM, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen... 2.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
De christelijke boodschap
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
4 De kracht van de Geest.
The shortest history of Europe
Gezonde Relaties
De Islam.
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Indonesië.
Psalm 25.
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Het Midden Oosten.
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Multiculti.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
Bouwstenen voor Gemeenterlaties
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
10. De Islam.
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
aangename ont - moeting
11 september 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:12-20 :13 - geen opstanding – Christus ook niet opgewekt :14,15 – consequenties: onze prediking.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
ZijActief Koningslust
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
2 58 Daarom, mijn geliefde broeders… 20 Maar nu, Christus is opgewekt, als Eersteling…" 1Korinthe 15 3.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De God van de Schriften.
De toekomst van God volgens de filosofen
Posters voor in het geschiedenislokaal
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Transcript van de presentatie:

Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims? Paul De Greef S.J.

1.1 Inleiding Vraagstelling Uitgangspunt Mijn stelling Mijn bronnen

1. Islam als religie in de integratieproblematiek 1.2 Inleiding 1. Islam als religie in de integratieproblematiek Probleem van de westerling: - God en religie zijn vraagtekens - Verschillende invulling van het begrip godsdienst

Oorzaken van dit verschil in de geschiedenis: 1.3 Inleiding Oorzaken van dit verschil in de geschiedenis: - begin - ontwikkeling - moderne tijd

• De eerste keer in de geschiedenis dat 1.4 Inleiding • De eerste keer in de geschiedenis dat moslims een minderheid zijn in een niet-moslim maatschappij → vandaar een probleem van integratie

2. Vier houdingen van moslims tegenover integratie: - niet willen integreren - niet durven - niet kunnen - niet mogen

2.1 Sommige moslims willen niet integreren Islamisten willen de wereld veranderen via de politiek met geweld zonder geweld mislukking van de politieke islam?

2.1 Sommige moslims willen niet integreren Fundamentalisten willen vooral religieus vernieuwen: eerst de islam, dan de wereld - Salafisten - Wahabieten

2.2 Veel moslims durven niet integreren De sociale controle is een rem De traditie is een rem De jongeren?

2.3 Veel moslims kunnen niet integreren Laag geschoold op algemeen niveau Laag geschoold in kennis van de islam Gevolg: vasthouden aan de traditie De jongeren?

Is de islam achterlijk? Schitterend verleden Verstarring in de huidige cultuur De Arabische component

2.4 De meeste moslims menen niet(s) te mogen veranderen Stelling: de reden voor dat ‘niet mogen’ ligt in hun opvatting van de openbaring Openbaringsgodsdiensten: een God die tot de mensen spreekt: godsbeeld godservaring openbaringsschrift

2.4.2 Niet(s) mogen veranderen Exclusief verticale en a-historische opvatting over openbaring

2.4.2 Niet(s) mogen veranderen De Koranfactor: - Allah’s letterlijk eigen woord - de te volgen weg

2.4.3 Niet(s) mogen veranderen Kenmerken van de openbaring: eenheid onveranderlijk onbetwijfelbaar allesomvattend

2.4.4 Niet(s) mogen veranderen Houding van de mens tegenover die openbaring - overgave of islam - gehoorzaam volgen van de voorgeschreven weg: de islamitische wet

Voorlopig besluit Islam als puur godsdienstige, koranische inspiratie is geen rem op integratie.

3.1 Culturele factoren als een rem Toch zijn er twee culturele factoren die een rem zijn: een te sterke wettische interpretatie van de Koran en veralgemening van lokale elementen een miskenning van de historische relativiteit van schrift en traditie

Elke godsdienst is cultuurgebonden: 3.2 Cultuurgebondenheid Elke godsdienst is cultuurgebonden: de historische context van zijn ontstaan de historische context van zijn schrift de historische context van de taal van die schrift de historische ontwikkeling van die taal de historische ontwikkeling van de traditie

3.3 Fundamentalisme? 1 de moslims belijden dat de koran het letterlijke eigen woord van God is de meeste moslims passen een letterlijke lezing en interpretatie toe op de teksten deze letterlijke lezing botst met de moderne benadering van oude teksten

de moslimsgemeenschap heeft recht op haar letterlijke lezing 3.3 Fundamentalisme? 2 de moslimsgemeenschap heeft recht op haar letterlijke lezing de gevolgen daarvan zijn meestal niet nadelig voor de moslims zelf deze lezing schept wel problemen voor de gehele samenleving

De letterlijke lezing leidt tot verstarring 3.3 Fundamentalisme? 3 De letterlijke lezing leidt tot verstarring Deze verstarring is een rem op integratie Mystieke belevingen en persoonlijke vroomheid houden de echte islam levend Geen botsing met het christendom, wel met de moderniteit

wel een rem op de integratie Conclusie De koranische islam als godsdienstige inspiratie hoeft geen rem te zijn op de integratie Culturele factoren zoals de letterlijke en wettische lezing van de teksten zijn - in hun gevolgen – wel een rem op de integratie