Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS
Advertisements

DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Laatste les Maatschappijleer
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Kansen op kennis en ook kennis voor kansen inleiding door roel in ‘t veld
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
Intergenerationeel leren vanuit een sociaal pedagogisch perspectief
Terugblik & vooruitzicht. De aanleiding: ontgroening en vergrijzing Structurele krapte op de arbeidsmarkt Europese concurrentie op basis van oorlog voor.
Tijd van burgers en stoommachines,
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
De economische dimensie
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Doel en taak van de hulpverlening
Symposium 9 mei 2015 Zorgt vermaatschappelijking van zorg voor meer participatie ? Ludo Fret.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Project oriëntatie op het beroep
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Innovatieworkshop 21/3/2016 Innovatie?. Wat is innovatie? Spreken we over het zelfde? We bedoelen niet ‘uitvindingen’, die zijn slechts de eerste stap.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Democratische rechtsstaat?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Presentatie TRANSITIE Onze welvaart van morgen
Thema 3: De verzorgingsstaat
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
A+O project Co-creatie in de praktijk
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
Thema 3: De verzorgingsstaat
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Presentatie TRANSITIE Onze welvaart van morgen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Presentatie TRANSITIE Onze welvaart van morgen
CRIMINALITEIT.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Master in de Geschiedenis
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
OP ZOEK NAAR DE X-FACTOR BIJ DEMOCRATISCHE EXPERIMENTEN
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
voor een samenleving met veerkracht
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Titel presentatie.
Transcript van de presentatie:

Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research

Inhoud Democratisch deficiet Social enterprising als Europse trend Sociale innovaties  nieuw samenlevingsmodel Wetenschapswinkelprojecten als wegbereiders Beroep op flexibiliteit van wetenschappers

Democratisch deficiet Politieke representatie in de ongekende samenleving Burger als consument? Overheidsrollen

Sociale enterprising als Europese trend Kapitaal zoekt goede doelen Sociale sector: zelfredzaamheid Culturele sector: zakelijker

Sociale Innovatie: nieuw samenlevingsmodel Gelijke behandeling.... maar niemand is gelijk Crowdfunding van sociaal (start)kapitaal met sociale media Local Exchange Trading Systems Kleine initiatieven brengen grote structuren aan het wankelen Waardenpluralisme als samenlevingsopgave Overheidsparticipatie

Wetenschapswinkelprojecten als wegebereiders Experimenten, omdat: - Eigen aanpak prevaleert in een ideeënfabriek met eigen kennis waarbij procedurele inbedding niet a priori is geregeld. - Er kortsluitingen worden gemaakt met politiek en zo verzet vloeiend overgaat in alternatieven waarbij macht in het proces wordt verzameld in zelfrijzend bakmeel projecten, waarin ongekende mogelijkheden ontstaan! - Institutionele structuren veranderen

Flexibiliteit van de wetenschapper Contextualisering van kennis is belangrijker dan generalisering Uitgaan van de waarde-geladen kennis in het veld Delen van kennis belangrijker dan maken van kennis vervangen door sociale media Pluralisering van informatieoverdracht WW-project = politiek: - Articulatie van sociale waarden - Articulatie van sociale en democratische innovaties

Perspectief op WW-projecten Organiseer reflectie over WW-praktijken heen Verbindt met fondsen op zoek naar goede bestedingen Gebruik ze als experimenteeromgevingen waarin studenten de vaardigheden kunnen opdoen van social enterprising Maak daar een curriculum van en geef certificaten

Vragen en discussie © Wageningen UR The art of social enterprising