Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Eindwerk zesde jaar.
5Havo – 6Vwo Instructie Profielwerkstuk
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Welkom ouderavond – klas 4
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Welkom, ouders van groep 7!!
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Projectweek.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Containerstromen in een supply chain
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
Voorstellen Meesterproef – HIR marketing K.U.Leuven Research Center for Marketing and Consumer Science Siegfried Dewitte.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Leerkring POW Fase 4.
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Instructie Profielwerkstuk
Op het Vormsel. * Maandelijkse bijeenkomsten * Op verschillende momenten: woe, za vm of nm * Activiteiten in grote groep maar ook in kleinere groepjes.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Individueel Studieprogramma
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Historische praktijk 3 (BA 3 geschiedenis) Inleiding, Marc Boone 14 mei 2008.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Instructie profielwerkstuk
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Toelichting Masterproef
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Profielwerkstuk havo-5 | vwo-6.
Praktijkgericht onderzoek
department Educational studies
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken

Overzicht Structuur van een meesterproef of thesis Werkwijze en timing Praktische afspraken Tip: wat maakt een thesis uitstekend? Vrije onderwerpen

Opbouw van de thesis Template : wetenschappelijk artikel Deel 1: literatuur (ca 4500/5000) –Gericht naar het empirische stuk –Hypothese(s)

Opbouw van de thesis Deel 2: empirische gedeelte (ca. 4500/5000) –Methode –Analyse Deel 3: discussie (ca 1500) Richtlengte: woorden (10-12)

Opbouw van de thesis Voorbeeld: “Invloed van assortimentstructuur op marktaandeel van private labels” –Bestaande data zoeken/ Observatie studie –Vragenlijststudie –Experimentele studie

Opbouw van de thesis Inleiding, voorbeeld: –Probleemstelling (waarom relevant/interessant) –Overzicht van de belangrijkste bevindingen uit private label literatuur die relevant zijn voor het thema –Toewerken naar literatuur over assortimentstructuur, in zoverre die relevant is –Uitmonden in wat je gaat onderzoeken (hypotheses)

Opbouw van de thesis Empirische studie –Data genereren (een van de drie grote methodes) –Statistische analyse –Weergave resultaten Discussie: (kritische) terugkoppeling naar de inleiding, implicaties voor verder onderzoek en voor de praktijk

Groepselement? Ieder teamlid schrijft eigen paper Varianten op een thema –Vb Belichten van problematiek vanuit verschillende invalshoeken –Vb gezamenlijk experiment / survey –Vb Grote dataset, samen verzamelen/opkuisen –Vb Replicatie op verschillende populaties

Werkwijze en timing: onderwerp Selectie van onderwerpen –Vanaf volgende donderdag komt een keuze applicatie online. je wordt er via mail over ingelicht.

Werkwijze en timing: uitvoering Uitvoering –Inleidende sessie(s) met de promotor en werkleider per thema (mei, collectief) –Inleiding schrijven (mei, zomer, individueel) Tegen 15 okt bij werkleider Feedback tegen 30 oktober Tegen 15 november bij promotor Feedback tegen 20 december Finale versie bij promotor op 15 februari

Werkwijze en timing: uitvoering –Datacollectie-actieplan (begin oktober, collectief/individueel) Werkwijze –Stappenplan van de proef/meting Instrument –Vragenlijsten, metingen Concreet datacollectie-actieplan –Wie zijn de deelnemers, wat is allemaal nodig, etc Indienen bij promotor en werkleider tegen 1 november –Data verzamelen (december of februari, collectief of individueel)

Werkwijze en timing: uitvoering –Analyses (februari, individueel) –Methode en resultaten Tegen 1 maart bij werkleider Feedback tegen 15 maart Tegen 1 april bij promotor Feedback tegen 20 april

Werkwijze en timing: uitvoering –Discussie (eind maart) Tegen 10 maart bij werkleider Feedback rond 24 april Tegen 10 april bij promotor Feedback rond 5 mei –Indienen omstreeks 10 mei (exacte datum nog niet bekend) –Presentatie (individueel) week van 31 mei

Opmerkingen Individuele thema’s –Parallel aan timing collectieve Deadlines zijn belangrijk –Eerst indienen, eerst feedback –Tijdig indienen, tijdig feedback

Overzicht deadlines 15 oktober: inleiding bij werkleider 1 november: datacollectie-actieplan bij promotor en werkleider 15 november: inleiding bij promotor 15 februari: herwerkte inleiding bij promotor 1 maart: resultaten bij werkleider 10 maart: discussie bij werkleider 1 april: resultaten bij promotor 10 april: discussie bij promotor Ca. 10 mei: indienen (officiële facultaire beslissing volgt)

Evaluatie Ontstaat dynamisch Promotor, werkleider, derde lezer Inzet en inbreng doorheen het jaar –Meetings, eerste versies Paper (doorslaggevend) Paperverdediging (essentieel onderdeel)

Afspraken Hoe schrijf je? –Tip: werk eerst structuur van het stuk uit –Tip: gebruik een artikel als voorbeeld –Tip: stuur gerust eerst een paar pagina’s naar de werkleider (afstemmen schrijfstijl) Na verwerken van de feedback werkleider naar promotor Vaak nog een tweede ronde nodig bij de promotor

Afspraken Meeting met promotor en/of werkleider: op aanvraag van de student mag altijd, in de beginfase, gepland door promotor –Werkleider: ‘dagelijkse’ begeleiding –Promotor en werkleider: grote stappen (bvb onderzoeksdesign) Opmerking: werkleiders en promotoren hebben veel ander werk  Tip: gebruik ‘subject lijn’ bij mails Afspraak, korte vraag, feedback op tekst, …

Timing: goed om weten Hoe groter de stukken, hoe langer feedback duurt Hoe vroeger de stukken binnen zijn, hoe sneller feedback Vóór de deadline: op redelijke termijn feedback terug HERWERKING: Help lezer door aanduiden van wijzigingen in kleur

Wat maakt een thesis uitstekend? Lengte? NEE ! Significante resultaten? NEE! Kleurenprenten? NEE!

Tip: wat maakt een thesis uitstekend? WEL: –Structuur literatuuroverzicht –Verhouding diepgang/breedte literatuuroverzicht –Duidelijkheid van het onderzoek –Duidelijkheid van de analyses en de weergave –Creativiteit van de bespreking –Professionaliteit van de presentatie

Vrij onderwerp Theoretische vraagstelling –Geen marktonderzoek! Intentiestelling tegen woensdag 5 mei Samenvatting opstellen in overleg met promotor Tegen 1 juni samenvatting (1 a 2 pagina’s) waar beide partijen het over eens zijn. Dien mee in bij Werkleider tegen 15 juni