Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
10 april 2013 André Botermans stedenbouwkundige / urban planning Welkom.
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Economie, Beleid en Duurzaamheid
ITACA project Informatie uitwisseling Platform Verkeer en Vervoer 8 juli 2011.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
een nieuwe LEADER periode
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Dutch Road administrator (Rijkswaterstaat) National highways:2400 km National main roads: 800 km ITS: mainly Traffic Management –Traffic Control –Traffic.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Minor Project- en Programmamanagement
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Welcome Cross-border LHV in Europe Author: Lambert van der Meulen Jr. M.Sc. 0031(0) Commissioned by: Gebr. Versteijnen.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Ervaringen uit de praktijk
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
‘Analysis of Dutch urban mobility policy’ Dutch plans SUMP proof?
The Energy Infrastructure of the 21st century
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Sector, Firm Size and ICT investments
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Albert Heijn: Safe, efficient and sustainable transport, also on highways Largest share of kilometers in our domestic transport is on the highway Multi.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Direct NO2 emissions: the state of knowlegde and consequences
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Towards and Africa Europe Partnership
Agro Data Cube: Big Data faciliteit voor open innovatie
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Fred Langeweg Deputy Director MNP
Pieter Gillaerts Workshop “De polsstok van de rechter”
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening

Opzet college 1.Introductie problematiek; de verplaatsingsmarkt 2.Ruimtelijke Ordening als instrument voor een duurzame mobiliteit 3.Het beoordelen van de bereikbaarheid van locaties 4.Verstedelijking en mobiliteit 5.Beleidsplan Duurzame Mobiliteit Vlaanderen/Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen 6.Provinciaal verkeers- en vervoerplan 7.Workshop beleidsontwikkeling: formuleer:opgaven, doelstellingen, randvoorwaarden, kaders, middelen/instrumenten, rollen 8.Werken met scenario’s 9.Zelforganisatie in het transportsysteem 10.Voordracht gast : Verkeer en prijsbeleid Scriptie

Scriptieonderwerpen Naar een betere afstemming tussen ruimtelijke inrichting en de vorm en exploitatie van openbaar vervoer. De doortochtenproblematiek (verzoening van ruimte en verkeer) Verbetering van de verkeersveiligheid op het Belgische wegennet Naar een betere afstemming tussen ruimtelijke inrichting en het gebruik van langzame vervoerwijzen (voetganger en fiets). Woonwens versus verkeerswens of woonwens = verkeerswens Stedelijke (vervoers)concepten voor de toekomst (structurering van de stad, nu en in de toekomst) Integratie van infrastructuur in stedelijk weefsel Naar een veiligheidstoets van ruimtelijke plannen Naar een leefbaarheidstoets van ruimtelijke plannen Schaarste als indicator voor gewenste ruimtelijke investeringen Ontwikkel een methodiek die het mogelijk maakt regio’s ruimtelijk-economisch te vergelijken Bereikbaarheid versus verkeersleefbaarheid (wanneer bereikbaar, wanneer leefbaar) Het ruimtelijk aspect in mobiliteitsconvenanten Dynamiek in ruimtelijke bestemmingen De nieuwe rol van de overheid in de beleidsvoorbereiding en -uitvoering (publiek-publiek, publiek- privaat) Netwerkstructuur en knooppuntenhiërarchie Knooppuntenhiërarchie en bijbehorend ruimtelijk programma Krijtlijnen voor een parkeerbeleid in Vlaanderen Flexibiliteit in het ontwerp van de infrastructuur Netwerksamenleving en ruimtelijke ordening

Transportsector Verplaatsingsmarkt Vervoermarkt Verkeersmarkt

Verplaatsingsmarkt Markt waar de behoefte aan activiteiten en het aanbod van activiteiten leiden tot een verplaatsingspatroon Er is sprake van mogelijke interacties tussen geografisch gescheiden locatie Interacties hebben een ruimtelijke en een tijdsdimensie Vervoersconsument maakt een afweging tussen het nut (van de koppeling van activiteiten) en het offer (gegeneraliseerde weerstand) Vervoersconsument maakt een individuele afweging; percepties spelen een grote rol

Vervoersmarkt Markt waar het gevraagde verplaatsingspatroon en het aanbod van vervoersmogelijkheden leiden tot een vervoers- patroon, waar de personen- en goederenverplaatsingen worden toegedeeld aan vervoermiddelen en –diensten Vraagzijde omvat verplaatsingspatronen Aanbodzijde: het voor elke verplaatsing beschikbare aanbod van vervoermiddelen en diensten incl. percepties van de kwaliteit

Verkeersmarkt Markt waar de gevraagde vervoerpatronen worden geconfronteerd met het aanbod aan infrastructuur (capaciteit) en de daaraan gekoppelde verkeersbeheersing- systemen (bijv. dynamische verkeersmanagement, verkeerslichtenregeling), met als resultante een daadwerkelijk gebruik van de infrastructuur in de vorm van een verkeerspatroon. Vraagzijde omvat de vervoerpatronen Aanbodzijde bestaat uit de beschikbare infrastructuur met al haar attributen (netwerken, verkeersbeheersingsystemen, etc.)

Samenhang markten

Actoren Op de deelmarkten zijn uiteenlopende actoren actief betrokken bij beleidsontwikkeling en beleidsrealisatie (arena’s) Relaties tussen actoren: Wet- en regelgeving Financieel (investeringsgelden, subsidies, belastingen) Formeel advies (op basis van bevoegdheid) Informeel advies (lobby, tussen pot en pint) Vertegenwoordiging (van een actor op een ander schaalniveau) Communicatie (interactie op basis van gelijkwaardigheid) Advisering (bijv. op basis van onderzoek)

Ontwikkelingen Mainport Antwerpen Congestieproblematiek Ruimtelijke ordening en corridors Toepassing prijsmechanisme Publiek-publieke en publiek-private samenwerking Europees beleid

Mainport Antwerpen Ontwikkelingen in het internationale goederenvervoer; –Grote containerschepen (8000 TEU) –Distributie volgens Hub and Spoke systeem –Bedrijven zijn footlose Snelheid is belangrijk: uitbreiden buiten de sluizen Kwaliteit multimodale achterlandverbindingen; interfaces Inbreiden: verbeteren ruimtelijke efficiency haven Realloceren: verplaatsen van bepaalde havenfuncties naar andere locaties

Grote containerschepen

Havencapaciteit/achterlandverbindingen

Belangrijkste havens van Europa

Belangrijkste havens van de wereld

Distributie Redernetwerk wereldomvattend Hamburg – Le Havre range

Overslag in de Hamburg - Le Havre range

Belangrijkste havens in Europa

Belangrijkste havens in de wereld

Congestieproblematiek Vraag naar capaciteit overtreft gedurende een bepaalde periode van de dag het aanbod van capaciteit Een lineaire groei van het verkeer veroorzaakt een exponentiele groei van de congestie Dilemma: niets doen of uitbreiden capaciteit of invoeren prijsmechanisme of beter benutten beschikbare capaciteit Robuust netwerk en betrouwbare reistijden; kwetsbare onderdelen van het netwerk Flexibele infrastructuur (vraag en aanbod) Bereikbaarheid, milieu, leefbaarheid, veiligheid

Ruimtelijke ordening en corridors Uitdijing stedelijke omgeving Schaalvergroting en specialisatie van economische functies Toename ruimtelijke discrepantie (mismatch tussen wonen en werken  omvangrijke forensenstromen op Brussel) Versterking recreatieve functie van steden Waar nieuwe stedelijke locaties ontwikkelen (geconcentreerd of niet)? Hoe te ontsluiten (infrastructuur investeringen (GEN) en ruimtelijke inrichting)? Waar ligt de verantwoordelijkheid (bestuurlijke samenwerking, PPS DBFM(O))? Hoe garanderen we kwaliteit bereikbaarheid en leefbaarheid op corridors?

Stedelijke kwaliteit!

Ruimtelijke kwaliteit!

Urban sprawl

Toepassing prijsmechanisme Beprijzen en ook belonen? Waar beprijzen? Differentiatie in Beprijzen (tijd en plaats) Beprijzen op hoofdwegennet en regionale wegennet Internalisering van externe effecten (milieuhinder, onveiligheid) Ruimtelijke effecten Effecten (vraagpatroon, andere vervoerwijzen) Budget neutrale invoering beprijzen

Tolpoorten

Elektronisch betalen

Publiek-publieke en publiek-private samenwerking Huidige patstellingen doorbreken Innovatie bevorderen (niet meer werken volgens bestek) Herdefiniëring van rollen van publieke en private partijen Bereidheid van andere partijen om te investeren in infrastructuur Bundelen van expertise Risico beheersing Strategisch belang infrastructuur Vermijden van monopolies

DBFM(O) DBFM (Design, Built, Finance, Maintain) is een innovatief contract waarbij de opdrachtnemer ontwerpt, realiseert, financiert, beheert en onderhoudt. Aspecten: Omgevingsmanagement; Contractbeheersing; Risicomanagement; Eisenboom; Lane rental/verkeersmanagement; Boetepuntensysteem; Tussentijds Beschikbaarheids Certificaat; Organisatie/communicatie; Partnership; Raad van Deskundigen. De evaluatie geeft aan dat beide partijen hebben moeten wennen aan hun nieuwe rol. Voor opdrachtgever betekent het meer op afstand de gevraagde dienst te beoordelen terwijl de opdrachtnemer een stap vooruit heeft moeten zetten om de ontstane leemte op te vullen. In plaats van te sturen op product moet de opdrachtgever nu sturen op het proces.

Europees beleid Wet- en regelgeving Milieu (emissienormen) Verkeersveiligheid (doelstellingen voor reductie aantal verkeersslachtoffers Infrastructuur: TEN etc.

Verkeersveiligheid The SEC Belt: the good & the less good

No longer a big city problem-Congestion in small areas grew 300% “Never before in this century, except during the two world wars, has the country’s transportation system been as stressed as it is now” – Washington Post 5/15/01 Vehicle travel up 72% Road Miles, up 1% Future Problem(s)

Environment

Emissions of CO2 per sector Belgium – 2004 (source febiac)

Expected evolution of traffic related emissions (source: febiac)

Prediction of car fleet, veh. km’s and CO2 emissions of passenger cars

Changes in fuel types

Costs of CO2 reduction in the transport sector Decrease of average CO2 emissions (new cars):140g/km to 120g/km  increase in retail price of €2450 per vehicle. This comes on top of the retail price increase of €1200 reaching 140g/km in Price per reduced tonne of CO2: €132 - €233 Price on world market (tradable emission rights): €20 per tonne CO2

Noise annoyance NRC February 13th 2007: In 10 years time noise annoyance will become the most serious environmental threat in the Netherlands Impact (2006): 1 billion Euro per year Percentage highly annoyed in the Dutch population is around 40%.

Noise annoyance: contribution of transport system

Noise annoyance during night time

Environment Challenges: –Vision zero: Zero emissions; zero noise annoyance –Significant reduction of exhaust emissions and PM10 –Environmental friendly traffic patterns –Significant reduction of noise annoyance (greatest environmental threat!) –Significant reduction of Disability Adjusted Life Years (DALY) = loss of healthy life years Belgium: Dense network (km/km 2 ): 4.8 (B), 2.8 (Nl), 1.8 (Fr,De)

Environment Possible measures –Network hierarchy (creation of environmental friendly areas) –Noise barriers –Cost-effective CO2 reductions through a combined effort by involving vehicle technology, alternative fuels, eco-driving, the control of tyre pressure and improved infrastructure. –Pricing schemes, taxation –Replacing diesel cars by petrol cars –Legislation: new directives (EC) for emissions (reduction of CO2 emissions with 25% (2012) = 130 g/km) –Legislation: new directives (EC) for noise limits (74 dB(A) for cars and 80 dB(A) for commercial vehicles); focus on tyre/road noise

Project realisation time

Challenges –Reduce realisation time of infrastructure projects –Reduce (avoid) frequent and significant overrunning of the budget Possible measures –Prioritisation of projects based on CBA –Public participation/open dialogue –New ways of financing infrastructure projects (also because of lack of financial resources) PT: 4.5 billion and private transport: 1.5 billion!!

Open dialogue There.. roads There.. houses… and offices

Activation of communities of interest Road users Spatial planning Environment Provinces Municipalities Min. Transport

Conclusions Many challenges and diverse Medium and long term –How to deal with mobility growth? Short and medium term –Reliability, throughput –Safety –Environment –Project realisation time (new developments, maintenance) –Knowledge development Gradual change? Need for transitions –fundamental change of structure (of institutions, and the balance of power), culture (dominant perspectives) and procedures (routines, rules, behaviour) at the system level.

Old Thoughts New Thoughts Old thoughts New thoughts Gradual changeTransitions List of projectsPerformance-based and robust networks Investments sumsDesired quality Throughput on road sectionsAccessibility of urban areas PT versus carMultimodal transport (PT and car) 8/5 operations24/7 operations Solutions are ‘one-dimensional’Solutions are ‘multi-dimensional’  Crossing borders, interoperability, compensation, etc.