de ouderbetrokkenheid vergroten Aan de hand van Sociale media de ouderbetrokkenheid vergroten
Wat is sociale media? Sociale media zijn online omgevingen, waar leden hun eigen inhoud kunnen delen met vrienden en met volgers. Bij sociale media horen heel veel platformen. Denk hierbij aan o.a. Hyves, Facebook en Twitter. Vooral deze laatste twee platformen zijn de laatste jaren zowel onder de jeugd als onder de volwassen erg populair. Ik ga mij dan ook focussen op deze laatste twee, te beginnen met Twitter.
Twitter Bij Twitter gaat het om “microblogging”: in 140 tekens laat een gebruiker zijn netwerk weten wat hem bezighoudt. Foto’s, links of een tekst kan gedeeld worden. Ik wil voor elke groep een eigen Twitter-account aanmaken onder de naam “Scheperstee_groep”. Ik start donderdag a.s. met het meelopen in elke groep om foto’s te maken van activiteiten en om info te verzamelen. Dit plaats ik vervolgens, in overleg met de groepsleerkracht, op Twitter.
Andere mogelijkheden Twitter op de basisschool heeft veel meer mogelijkheden dan het plaatsen van foto’s en informatie over activiteiten van de leerlingen. De groepsleerkracht kan ook bekende mensen of educatieve accounts gaan volgen om “twitterviews” te houden of lesideeën op te doen.
Ouderbetrokkenheid Ouderbetrokkenheid is de (emotionele) betrokkenheid en (mede)verantwoordelijkheid van ouders bij zowel de opvoeding als het onderwijs van hun eigen kind, thuis en op school (Kennisnet, 2012a). Het doel van ouderbetrokkenheid is dat zowel ouders, als leerkracht, als de school samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. Er zijn verschillende vormen van ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid kan onderverdeeld worden in twee categorieën: ouderbetrokkenheid thuis en ouderbetrokkenheid op school. Bij de ‘thuis-categorie’ kan gedacht worden aan het kind helpen met het huiswerk en bij de ‘school-categorie’ hoort bijvoorbeeld het bezoeken van ouderavonden. Ouders kunnen op meerdere manieren bezig zijn met de school. De onderwijsraad (2010) verdeeld dit in drie categorieën: meedoen, meehelpen en meewerken.
Waarom ouders betrekken? Er zijn verschillende redenen waarom het betrekken van ouders bij de school belangrijk is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ouderbetrokkenheid helpt op vele gebieden. Denk hierbij aan het verbeteren van de leerprestaties, het gedrag en de werkhouding van het kind (Kennisnet, 2012b).
Hoe de betrokkenheid vergroten door Twitter? Doordat ik Twitter accounts aanmaak voor elke groep, en hier door mij en uiteindelijk door de leerkracht info op geplaatst wordt, worden de ouders meer betrokken bij de school. Ze zien activiteiten en lezen info over die dag, die ze normaal misschien niet krijgen te horen, maar wel erg waarderen of nieuwsgierig naar zijn.
Hoe nu verder? Twitter accounts aanmaken voor elke groep (met – mailadressen van de klassen) Ouders op de hoogte stellen van de bedoeling van Twitter (“uitprobeersel”) en de ouders kunnen de accounts dan gaan volgen Regelement opstellen voor wat er geplaatst wordt (zowel door de school, als de reacties van de ouders) Info en foto’s plaatsen op de accounts Evaluatie ouders, het team en de leerlingen