de ouderbetrokkenheid vergroten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
BLOGGEN Op School.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Kinderen online.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Facebook Zie de kansen!.
Sociale media op school
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Het nieuwe solliciteren:
Ouderavond Groepsorganisatie
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Een online dagboek van en door de groep.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
PESTEN JULIANASCHOOL.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Operationeel plan DIMAGINI
Wat is coöperatief leren?
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Naam onderwijsinstelling Datum
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Ouders en school samen Maart 2016
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatieavond groepen 8
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Transcript van de presentatie:

de ouderbetrokkenheid vergroten Aan de hand van Sociale media de ouderbetrokkenheid vergroten

Wat is sociale media? Sociale media zijn online omgevingen, waar leden hun eigen inhoud kunnen delen met vrienden en met volgers. Bij sociale media horen heel veel platformen. Denk hierbij aan o.a. Hyves, Facebook en Twitter. Vooral deze laatste twee platformen zijn de laatste jaren zowel onder de jeugd als onder de volwassen erg populair. Ik ga mij dan ook focussen op deze laatste twee, te beginnen met Twitter.

Twitter Bij Twitter gaat het om “microblogging”: in 140 tekens laat een gebruiker zijn netwerk weten wat hem bezighoudt. Foto’s, links of een tekst kan gedeeld worden. Ik wil voor elke groep een eigen Twitter-account aanmaken onder de naam “Scheperstee_groep”. Ik start donderdag a.s. met het meelopen in elke groep om foto’s te maken van activiteiten en om info te verzamelen. Dit plaats ik vervolgens, in overleg met de groepsleerkracht, op Twitter.

Andere mogelijkheden Twitter op de basisschool heeft veel meer mogelijkheden dan het plaatsen van foto’s en informatie over activiteiten van de leerlingen. De groepsleerkracht kan ook bekende mensen of educatieve accounts gaan volgen om “twitterviews” te houden of lesideeën op te doen.

Ouderbetrokkenheid Ouderbetrokkenheid is de (emotionele) betrokkenheid en (mede)verantwoordelijkheid van ouders bij zowel de opvoeding als het onderwijs van hun eigen kind, thuis en op school (Kennisnet, 2012a). Het doel van ouderbetrokkenheid is dat zowel ouders, als leerkracht, als de school samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. Er zijn verschillende vormen van ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid kan onderverdeeld worden in twee categorieën: ouderbetrokkenheid thuis en ouderbetrokkenheid op school. Bij de ‘thuis-categorie’ kan gedacht worden aan het kind helpen met het huiswerk en bij de ‘school-categorie’ hoort bijvoorbeeld het bezoeken van ouderavonden. Ouders kunnen op meerdere manieren bezig zijn met de school. De onderwijsraad (2010) verdeeld dit in drie categorieën: meedoen, meehelpen en meewerken.

Waarom ouders betrekken? Er zijn verschillende redenen waarom het betrekken van ouders bij de school belangrijk is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ouderbetrokkenheid helpt op vele gebieden. Denk hierbij aan het verbeteren van de leerprestaties, het gedrag en de werkhouding van het kind (Kennisnet, 2012b).

Hoe de betrokkenheid vergroten door Twitter? Doordat ik Twitter accounts aanmaak voor elke groep, en hier door mij en uiteindelijk door de leerkracht info op geplaatst wordt, worden de ouders meer betrokken bij de school. Ze zien activiteiten en lezen info over die dag, die ze normaal misschien niet krijgen te horen, maar wel erg waarderen of nieuwsgierig naar zijn.

Hoe nu verder? Twitter accounts aanmaken voor elke groep (met – mailadressen van de klassen) Ouders op de hoogte stellen van de bedoeling van Twitter (“uitprobeersel”) en de ouders kunnen de accounts dan gaan volgen Regelement opstellen voor wat er geplaatst wordt (zowel door de school, als de reacties van de ouders) Info en foto’s plaatsen op de accounts Evaluatie ouders, het team en de leerlingen